Cel mai mare cumpărător de mașini din România ajunge pe bursă, unde listează obligațiuni de 20 milioane euro. Deloc surprinzător, banii vor fi folosiți... pentru cumpărarea de mașini. Regulă în companie: Câte o carte citită, atribuție de serviciu

Cel mai mare cumpărător de mașini din România ajunge pe bursă, unde listează obligațiuni de 20 milioane euro. Deloc surprinzător, banii vor fi folosiți... pentru cumpărarea de mașini. Regulă în companie: Câte o carte citită, atribuție de serviciu
Adrian Panaite
Adrian Panaite
scris 4 dec 2019

Grupul Autonom, specializat în închirierile auto și serviciile conexe, și-a listat astăzi obligațiunile unde BERD a realizat un plasament-mamut de 4,5 milioane euro. Fondatorii, frații Marius și Dan Ștefan, deși nu vizează listarea, mizează pe exerciții constante pe piața intrumentelor obligatare, spre a finanța un business cu un consum intensiv de capital și care este lider într-o piață ce în 5-7 ani are potențialul de a se dubla. „Nu este loc de creștere pentru oricine”, susține unul dintre aceștia.

Bursa este locul de unde să atragi finanțare ca să cumperi sute și sute de mașini. La propriu! Grupul Autonom, lansat în urmă cu 13 ani în Piatra-Neamț și care acum are 44 de agenții în 33 de orașe din România, a plasat obligațiuni în valoare de 20 milioane euro, iar acum instrumentul financiar cu simbolul AUT24E a ajuns la cota Bursei de Valori București.

Urmărește-ne și pe Google News

Firma specializată în închierile auto pe termen lung, leasing operațional și servicii conexe este cel mai mare cumpărător de mașini din România, cu aproximativ 3.000 de unități pe an, iar banii obținuți îi va folosi exact pentru achiziția de automobile; este echivalentul cumpărăturilor pentru aproximativ 5 luni ale firmei care are o flotilă cu vechime medie de numai un an și câteva luni.

Dezvoltatorul de produse și platforme digitale Qualitance ia în calcul emiterea de obligațiuni pe bursă de până în 2,5 milioane de euro pe trei ani CITEȘTE ȘI Dezvoltatorul de produse și platforme digitale Qualitance ia în calcul emiterea de obligațiuni pe bursă de până în 2,5 milioane de euro pe trei ani

Autonom Services, firmă fondată de frații Marius și Dan Ștefan, a apelat la mecanismele bursiere în contextul în care deja are acumulate datorii de mai multe tipuri însumând aproximativ 100 milioane euro. Industria în care activează solicită un consum intensiv de capital și, în Europa, finanțarea este, de asemenea, în mare parte în bonduri.

Emisiunea de obligațiuni listată astăzi și care are ca investitor-ancoră Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD), cu un plasament de 4,5 milioane euro, ajută în primul rând compania să împingă maturitățile în viitor pentru datoria deja existentă, după cum modalitatea de utilizare a banilor din obligațiuni oferă flexibilitate și viteză de accesare, implicit mai puțină birocrație. Pur și simplu, nu mai trebuie ca fiecare mașină să fie înregistrată în arhiva garanțiilor mobiliare.

Marius Ștefan spune că un antreprenor din Pașcani cu care se cunoaște a aflat mecanismul și condițiile de accesare și utilizare și a decis, de asemenea, că vrea să emită obligațiuni. Deși are un business de 50 milioane euro, și-a dat seama, după discuțiile cu consultanții, că nu este pregătit – nu are nici măcar auditor – dar este într-atât de hotărât încât și-a fixat termenul 2022, știind că are nevoie de un răgaz de 3 ani pentru a pune toate lucrurile la punct.

SIF Moldova și bănci, cumpărători direcți

Marius Ștefan este foarte mulțumit de mixul echilibrat al categoriilor de investitori care au subscris. Răspunzând la o întrebare a Profit.ro, el spune că este vorba de SIF Moldova (SIF2), firme de asigurări, bănci, fonduri specializate pe obligațiuni, dar și un număr de investitori individuali calificați identificați de intermediarii BRD Groupe Société Générale și BT Capital Partners, însă într-un număr mai mic de 149 de persoane, plafon stabilit pentru un plasament privat.

Nu a fost ceva care a căzut doar în sarcina brokerilor. Fondatorii Autonom s-au întâlnit cu toți reprezentanții instituționalilor care au cumpărat în cadrul exercițiului de piață procesat de sistemul Bursei luna trecută pentru titlurile obligatare cu maturitate de 5 ani și un cupon de 4,45% plătibil anual. „Așteptările mele erau că o să discutăm numai de cifre”, spune Marius Ștefan, râzând. În realitate, a fost un singur caz. „Majoritatea voiau să știe despre noi, voiau să știe despre business”. Datele financiare le analizaseră deja, iar la discuții au venit numai întrebările calitative; erau interesați de relația umană, un test de încredere.

Acțiunile Autonom nu vor fi văzute pe bursă pe termen mediu. De ce fondatorii nu își doresc o listare

Nevoile ridicate de finanțare ale companiei ar urma să o facă un client constant pe segmentul obligatar. Cu toate acestea, viziunea fondatorilor le spune că nu au de ce să deschidă acționariatul și către investitorii de portofoliu. Compania va rămâne privată, de familie, spune Dan Ștefan. Abordarea la Autonom este una antreprenorială, care cere mișcări rapide și luarea unor decizii în funcție doar de interesele pe termen lung. Experiența din piețele internaționale arată că după listarea la bursă firmele devin obsedate de rezultatele trimestriale.

„Nu avem intenții pe termen mediu să facem un pas în direcția asta”, spune Dan Ștefan, adăugând că, totuși, Autonom urmărește oricum principii de guvernanță corporativă, are de 8 ani auditor și nici nu are abordarea de a acapara cotă de piață sacrificând din profit. Preocuparea a fost totdeauna pentru sustenabilitate, iar o extindere rapidă ar fi condus la riscuri operaționale atunci când miza principală este aceea ca firma să aibă clienți fericiți, care să o recomande ulterior în piață. „Deși din afară ar părea că ne-am dezvoltat foarte tare, tot timpul am fi putut face dublu ca ritm de creștere, dar ni se părea că ne-am fi luat un risc poate prea mare”, mai spune Dan Ștefan, subliniind că totdeauna a fost o precoupare pentru profit.

Câștigul pretaxare EBITDA al Autonom a fost de 71 milioane lei, în timp ce profitul net consoliat s-a ridicat la 15,7 milioane lei, în contextul unor venituri din exploatare de 178,7 milioane lei. Pe întreg anul trecut, aceta s-a ridicat la 251,3 milioane lei.

Piață cu potențial de dublare până la jumătatea deceniului viitor

Vizunea antreprenorilor care au adus emisiunea de obligațiuni de 20 milioane euro la cota bursei este aceea că într-o economie a abundenței, cum a devenit cea românească, deținerea în proprietate a unei mașini poate mai degrabă încurca firmele, dacă parcul auto nu ține de activitatea de bază. Chiar și companiile de distribuție preferă să externalizeze parcul auto, percepând că vehiculele nu țin de nucleul dur al afacerilor.

„Cum arată piața? Arată bine, arată în creștere, este subdezvoltată față de celelalte piețe din Uniunea Europeană; cred că doar Bulgaria are o rată de penetrare mai mică”, spune Dan Ștefan, care se așteaptă pe o dublare a acestui segment de închirieri pe termen lung și leasing operațional în următorii 5-7 ani.

Vidanjele sunt bune; nu totdeauna și vidanjorii

„Nu este loc de creștere pentru oricine”, susține, însă, acesta. Furnizorii sunt sofisticați, este nevoie de capital mult și investiții masive; numai sute de mii de euro trebuie alocate pentru sistemele IT. Componenta de servicii operațiuni este foarte costisitoare. „Nu e un produs unde cineva poate să intre ușor; chiar și un actor mare”, spune Dan Ștefan, care dă exemplul băncilor care bat în retragere, tendință de care beneficiază și ei prin parteneriatul cu Banca Transilvania.

Nu este o relație singulară. Autonom lucrează în acord cu mai multe rețele de asiguratori, de dealeri, de importatori. Dacă în Occident tendința este de specializare, prin separarea firmelor de servicii de cele care oferă soluțiile de finanțare, frații Ștefan au conceput un produs hibrid care poate rămâne competitiv.

Patria Bank își listează astăzi la bursă emisiunea de obligațiuni în valoare de 5 milioane euro CITEȘTE ȘI Patria Bank își listează astăzi la bursă emisiunea de obligațiuni în valoare de 5 milioane euro

Țintele de achiziții ale Grupului Autonom sunt firme care se pot integra în business-ul de ansamblu; nu neapărat sunt cele din segmente „sexy” sau foarte inovative. Marius Ștefan dă exemplu interesului pentru firme de vidanje sau de schele. Problema este că multe dintre acestea nu au o cultură organizațională compatibilă. Un exemplu de succes este integrarea unei firme de tractări care în prezent are 50.000 de clienți ce plătesc abonament.

Câte o carte citită periodic, atribuție de serviciu

Standardele organizaționale au fost fixate sus la Autonom. Toți angajații au studii superioare și toți știu limba engleză, majoritatea cunoscând inclusiv o a 2-a limbă străină. Totul începe de la selecție, unde la interviu poate fi intuit cine are bun-simț și dorește să crească, însă comportamentul este citit în timp. Angajații intră în programe de învățare, care constau atât în dobândirea elementelor care țin propriu-zis de locul de muncă, dar și elemente conexe precum cunoașterea relațiilor cu clienții, a elementelor de comunicare sau de lideranță.

Vârsta medie este 27-28 ani și accentul este pus pe cei care doresc să avanseze în carieră. Firma trasează ca sarcină de serviciu citirea periodică a unei cărți în domeniul afacerilor, iar îndeplinirea acestui obiectiv este urmărită.

Structura Autonom este atipică pentru că, deși are o dimensiune destul de mare, nu are departament de resurse umane. Dimpotrivă, echipele au fost menținute mici, de maximum 10 persoane și fiecare dintre acestea are un lider care are nu numai misiunea să coordoneze activitatea operațională, dar și să formeze echipa și să o crească.

Ieri în Moldova, azi în toată țara. Pieton și pasager la o companie care rulează mii și mii de mașini

Fondatorii au venit la București, unde pot găsi noi contacte de business, dar sediul social a rămas la Piatra-Neamț, unde lucrează aproximativ 100 de salariați, partea de back-office, raportări și de finanicar. Marius Ștefan a sosit în Capitală, unde, ironie, de 3 ani nu mai are mașină proprie. Folosește pentru transportul urban aplicații precum Uber, Clever sau Yango, metroul, uneori trotineta deși admite că este periculoasă. Când merge la aeroport comandă o mașină cu șofer, iar când pleacă în altă localitate închiriază un autovehicul. Este, până la urmă, activitatea de bază a companiei sale...

viewscnt
Afla mai multe despre
banca transilvania
bvb
bursa
autonom
obligatiuni