Horia Gustă, director general al administratorului de fonduri de investiții Certinvest, spune că reprezentanți Asociației Administratorilor de Fonduri au avut discuții cu Ministerul Finanțelor Publice pentru crearea unui cadru fiscal stimulativ pentru investițiile pe termen lung.
Ideea impozitului de 1% pentru plasamentele pe termen lung revine la 10 ani de la promovarea acestui concept. Reprezentanți ai Asociației Administratorilor de Fonduri (AAF) au avut întrevederi la Ministerul Finanțelor Publice pentru a propune un cadru stimulativ pentru dezvoltarea pieței de capital.
Horia Gustă, director general la Certinvest, entitate de administrare a activelor financiare membră în Asociație, a declarat că a propunerea vizează o impunere de 1% pentru investițiile cu o perioadă de 3-4 ani. Calculele prezentate la MFP arată că în acest caz câștigurile statului ar fi chiar mai mari, însă cel mai mare avantaj urmează să se resimtă la nivelul pieței de capital și a solidității financiare a gospodăriilor populației. „Învață lumea să investească pe termen lung”, a spus Gustă de la Certinvest amintind că de multe ori comportamentul celor care investesc în acțiuni este foarte speculativ și se grăbesc să marcheze rapid câștiguri de 5-10%, deși de multe ori pierd marile mișcări de creștere de la nivelul pieței.
CITEȘTE ȘI Profit Energy.forum - Beze, Asociația Investitorilor de pe Piața de Capital: Riscul de reglementare face ca investitorii să înceapă să evite companiile energetice listate la BVBImpozitul de 1% a mai fost promovat de Guvernul Călin Popescu Tăriceanu, cu Varujan Vosganian la Ministerul Economiei și Finanțelor, în anul 2008, chiar pe buza intrării României în recesiune sub factorul de precipitare a crizei financiare internaționale de acum 10 ani. Ulterior, autoritățile au renunțat la stimulent pe fondul măsurilor de consolidare bugetare luate în etapa post-recesiune.
În prezent impunerea este de 16%, în paralel cu posibilități de deducere a pierderilor, însă cadrul este considerat neprielnic într-o piață caracterizată de o lichiditate redusă. Rulajul mediu zilnic în primele 9 luni ale acestui an au fost de 40,33 milioane lei (8,67 milioane euro), în scădere cu 6,10% față de valoarea medie zilnică de tranzacționare de 42,95 milioane lei (9,40 milioane euro) din 2017.
Sunt volume slabe care cad în sarcina absenței unei clase stabile și largi de investitori de retail care să acționeze ca o contraparte robustă la investitorii străini și la fondurile de pensii. Un investitor individual reclama recent pentru Profit.ro inclusiv cadrul fiscal ca fiind de natură să descurajeze intrările de capital ale persoanelor fizice. El spunea că în unele cazuri profitul este impus chiar și de 5 ori până să fie încasat. O subsidiară plătește impozit profit, compania listată care deține respectiva firmă plătește impozit pe dividend, apoi plătește impozit pe câștig la rândul ei, iar investitorul plătește apoi impozit pe dividend după care câștigul său net este iar impus.
Ar fi un stimulent și pentru economia reală
O taxare minimă a câștigurilor bursere pe o perioadă extinsă este de natură să stimuleze și economia, spune Ovidiu Dumitrescu, director general adjunct la SSIF Tradeville. Firmele românești ar găsi în bursă o sursă de atragere a capitalului mai atractivă. „O finanțare pe termen mai lung și mai stabilă este benefică pentru economia reală”, a conchis brokerul.