AeRO, proiectul cel mai marketat al BVB de anul trecut a adus Bursei venituri de numai 20.000 de euro

AeRO, proiectul cel mai marketat al BVB de anul trecut a adus Bursei venituri de numai 20.000 de euro
scris 26 apr 2016

Comisioanele aferente rulajelor de pe sistemul alternativ de tranzacționare AeRO al Bursei de Valori București i-au adus operatorului de piață venituri de numai 91.000 de lei, în timp ce cheltuielile nu sunt cunoscute.

Ar fi bine să fie un succes pe termen lung. Pentru că în 2015 proiectul pieței AeRO nu a adus venituri substanțiale Bursei de Valori București, deși a fost o țintă principală a activității de marketing a operatorului de piață.

Anul trecut comisioanele percepute pentru schimburile și operațiunile de piață de pe sistemului alternativ de tranzacționare AeRO au generat venituri de 91.000 de lei, conform informațiilor oferite de reprezentanții Bursei de Valori București, operatorul acestei piețe, în cadrul Adunării Generale Ordinare a Acționarilor desfășurate astăzi.

Cifra de mai puțin de 20.000 de euro a fost furnizată la întrebarea formulată de către Laviniu Beze, președintele Asociației Investitorilor pe Piața de Capital (AIPC). A doua parte a întrebării, referitoare la cheltuielile aferente acestui proiect, nu a primit răspuns. „Nu avem o spargere defalcată pe fiecare piață”, a spus Virgil Adrian Stroia, CFO în cadrul BVB.

Este un răspuns care l-a nemulțumit pe Beze. „Nici măcar nu au vrut să prezinte cheltuielile. Sunt sigur că este vorba de sute de mii de euro”, a declarat acesta pentru Profit.ro, amintind de deplasările la Bruxelles și în țară, de evenimentele sponsorizate și de materialele tiprite de promovare.

Urmărește-ne și pe Google News
Sobolewski (BVB): Operațiunea SIF Moldova are temei legal robust, iar piața AeRO oferă oportunități. Beze (AIPC): Șeful BVB nu înțelege piața CITEȘTE ȘI Sobolewski (BVB): Operațiunea SIF Moldova are temei legal robust, iar piața AeRO oferă oportunități. Beze (AIPC): Șeful BVB nu înțelege piața

(Re)lansat în luna februarie a anului trecut sistemul alternativ de tranzacționare al BVB, cu noul brand AeRO, a fost unul dintre cele mai vizibile proiecte ale Bursei. Directorul instituției, polonezul Ludwik Sobolewski, a considerat că acest segment dedicat intreprinderilor mici poate arăta capacitatea pieței de capital românești de a asigura finanțare jucătorilor din economia reală. De asemenea, el îl vede ca un ecosistem care joacă un rol important în capacitarea atenției publicului față de investițiile bursiere.

Cele mai vizibile firme listate pe această piață în 2015 sunt Bittnet Systems (BNET) și Delivery Solutions (SDAY), care operează brandul de curierat Sameday Courier. Evoluții dezamăgitoare în piața secundară au avut fondul polonez destinat investițiilor în IMM-uri românești Carpathia Capital (CRPC), ale cărui acțiuni s-au prăbușit cu două treimi față de prețul de listare, și Chronos Curier (CHR), în prezent suspendată de la tranzacționare după intrarea în insolvență.

Bursa se implică mai mult în a ajuta companiile să acceseze finanțare prin AeRO CITEȘTE ȘI Bursa se implică mai mult în a ajuta companiile să acceseze finanțare prin AeRO

Sobolewski însuși nu este mulțumit de parcursul momentan al pieței AeRO pe care o vede având un potențial mult mai ridicat. Într-un interviu acordat Profit.ro în urmă cu două săptămâni el spunea că Bursa ia în calcul o implicare mai directă în vederea susținerii eforturilor de atragere a emitenților și investitorilor, alături de intermediari.

Beze de la Asociația Investitorilor este un contestatar puternic al proiectului, despre care spune că are șanse să fie mai mult păgubitor pentru piață pe termen lung întrucât mulți investitori își vor pierde banii în firme lipsite de lichiditate.

Dacă verdictul lui Sobolewski, prezentat la Forumul Investitorilor Individuali de la jumătatea lunii trecute, este acela că România are multe companii atractive gata să se deschidă către piață, însă nu are o clasă de investitori, Beze crede total altceva. Investitori există, ceea ce s-a văzut la ofertele de la Romgaz (SNG) și Electrica (EL), însă companiile care ajung pe AeRO sunt promovate la „petarde de evaluări”, plajă de prețuri unde numai investitorii foarte puțin experimentați pot realiza plasamente.

În luna septembrie a anului trecut pe piața AeRO au fost „vărsate” peste 200 de companii de pe piața Rasdaq în dizolvare. Viziunea conducerii BVB este aceea că investitorii sunt cei care vor cerne care sunt emitenții deschiși către piață și cei care nu le merită banii. Începând cu sfârșitul lunii februarie, BVB a segmentat piața AeRO, creând segmentul „premium” unde au fost puse 23 de companii în funcție de criterii nde lichiditate și free-float.
 

viewscnt
Afla mai multe despre
bvb
aero
ludwik sobolewski
bursa
aipc
laviniu beze