Patria Bank a realizat anul trecut un profit net de 20,24 milioane lei, în creștere cu 114%, de la 9,46 milioane lei în anul 2021.
Venitul net bancar s-a majorat cu peste 18%, la 194,3 milioane lei.
Nivelul clienților activi a înregistrat o ușoară scădere de 2% in 2022, cauzată de segmentul Microintreprinderi, la 12.526 clienți.
”Rezultatele financiare pentru anul 2022 prezintă un profit net de 20,2 milioane lei, în creștere cu 10,8 milioane lei, respectiv +114%, comparativ cu anul precedent. Patria Bank a continuat procesul de consolidare a profitabilității, proces ce survine din dezvoltarea veniturilor operaționale corelată cu o evoluție prudentă a costului riscului. Îmbunătățirea profitabilității într-un mediu macroeconomic volatil și incert denotă o evoluție sustenabilă precum și adaptabilitatea băncii la condițiile actuale de piață”, arată raportul băncii.
Banca anunță că a acordat credite noi în valoare de 968 milioane lei, ceea ce a condus la o creștere a portofoliului de credite performante cu 11% și a activelor totale cu 9% comparativ cu anul 2021.
Alte repere financiare arată continuarea reducerii ratei creditelor neperformante (NPL) cu 186 puncte procentuale față de decembrie 2021 și menținerea ratei de acoperire a creditelor neperformante cu ajustări de depreciere la un nivel de peste 55%.
Vânzările de credite noi au avut o tendință ascendentă, în special pe segmentul creditelor ipotecare, acestea reprezentând aproximativ 75% din total vânzări credite noi în T4 2022. Vânzările de credite noi în T4 2022 au înregistrat un volum total de aproximativ 46 milioane lei echivalent, reprezentând 23% din totalul vânzărilor din anul 2022. Creditele in sold au înregistrat o evoluție constantă în T4 2022, corelată cu vânzările noi și cu acțiunile specifice de provizionare aplicate, înregistrând o creștere de 12,6 milioane lei echivalent, respectiv 20% din creșterea totală înregistrată în anul 2022.
De asemenea, creditele ipotecare în euro acordate în 2022 reprezintă 8% din total credite ipotecare în euro acordate la nivelul sistemului bancar.
Nivelul creditelor in sold acordate companiilor a înregistrat o evoluție pozitivă față de decembrie 2021, respectiv o creștere cu 6,5%. Un pilon important în creșterea anuală de 6,5% l-a avut segmentul IMM datorită focus-ului în zona Mid Market în domenii precum imobiliare, energie verde, producție, transport și comerț, acesta înregistrând o creștere de 25%. Segmentul Microintreprinderi a avut o creștere anuală de 4%, menținându-se concentrarea pe acordarea de credite EASI, cu garanție FEI (Fondul European de Investitii).
Segmentul Corporate a avut o evoluție aproximativ constantă, explicată de concentrarea în zona IMM - Mid Market. În T4 2022 banca a continuat să acorde credite pe toate segmentele de clienți persoane juridice. Impactul negativ de 3% al creditelor in sold Agro vine în mare parte din sezonalitatea încasărilor subventiei APIA, parte din aceasta rambursând creditele existente. Aceasta este o particularitate a afacerilor din zona agricolă.
Sectorul IMM a înregistrat o performanță mai bună în comparație cu anul precedent datorită concentrării băncii pe segmentul Mid Market unde au fost abordate tranzacâii medii, asigurandu-se atât creșterea profitabilității cât și un control mai bun al riscului de credit. În T4 2022 toate segmentele de business au înregistrat crestere a vânzărilor, reprezentând 26% in total. Segmentele IMM și Corporate, cu creșteri de 24%, respectiv 23%, au înregistrat tranzacții în sectoarele imobiliare, energie verde și producție, în timp ce segmentul Micro a continuat acordarea de credite EASI cu garanție FEI dar și diversificarea portofoliului prin atragerea de credite de investiții pe termen lung, înregistrând o crestere cu 32% față de volumele realizate până în septembrie 2022.
Segmentul Agro a înregistrat tranzacții în zona investițiilor în terenuri și echipamente, dar și pentru capital de lucru, înregistrând o creștere de 24% față de volumele vândute până în septembrie 2022. Vânzările de credite noi prezintă o ușoară scădere în anul 2022 față de anul precedent datorită unui cumul de factori atât macroeconomici și geopolitici, cât și datorită strategiei comerciale adoptate de Patria Bank.