Negrițoiu, ASF: Nimănui nu-i place că avem doi asigurători în faliment, iar alți trei în supraveghere, dar acesta este drumul cel bun

Negrițoiu, ASF: Nimănui nu-i place că avem doi asigurători în faliment, iar alți trei în supraveghere, dar acesta este drumul cel bun
scris 30 aug 2016

Măsurile aplicate în ultimii doi ani au eliminat dezechilibrele și au pus piața asigurărilor pe o direcție bună, sustenabilă, a declarat președintele Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), Mișu Negrițoiu, într-un discurs la schimbarea managementului Allianz-Țiriac Asigurări, liderul industriei în 2015.

“Acum doi ani, când am preluat mandatul, aveam pe piața asigurărilor un capital negativ de două miliarde de lei, avem o rată combinată a daunei pe RCA de 150% și 50% din dosarele de daună neplătite. A fost o imensă povară. Ultimele cifre arată lucrurile s-au schimbat în bine”, a spus șeful ASF.

Urmărește-ne și pe Google News

El a adăugat, emoționat și cu lacrimi în ochi, că nimănui nu-i place că două societăți de asigurare (Astra și Carpatica Asig – n.r.) sunt în afara pieței, iar alte 2 sau 3 sunt sub supraveghere (Euroins, City Insurance – n.r.), și a afirmat că “trebuie să mergem pe acest drum”.

“Piața este reașezată, dar încă vulnerabilă și depinde în mare măsură de liderii pieței și ai asociaților profesionale ale asigurătorilor și brokerilor să așezăm industria pe baze stabile și sustenabile. Este singura direcție de dezvoltare, nu se poate altfel”, a mai spus Negrițoiu.

Vrignaud, Allianz-Țiriac: Prețul RCA ține de ceea ce se întâmplă pe șosele, nu de intervenții administrative CITEȘTE ȘI Vrignaud, Allianz-Țiriac: Prețul RCA ține de ceea ce se întâmplă pe șosele, nu de intervenții administrative

Cu o pondere de 36%, în creștere față de 2014, polițele RCA domină industria locală a asigurărilor. Pe o astfel de piață, monoprodus cum a caracterizat-o șeful ASF, prețul a stabilit liderul pieței în ultimii ani.

Pentru a vinde și, implicit, pentru a crește afacerile, companii ca Astra, liderul pieței în 2014, și Carpatica Asig au avut ca politică practicarea de prețuri reduse la polițele RCA.

De asemenea, Euroins și City Insurance au mizat pe această strategie și au intrat în topul primilor 10 jucători de profil, în condițiile în care în urmă cu 10 ani se poziționau la mijlocul clasamentului.

Negrițoiu, ASF: Adamescu ne-a amenințat și în 2015 că ne dă în judecată. Retragerea autorizației Astra a fost precedată de trei evaluări CITEȘTE ȘI Negrițoiu, ASF: Adamescu ne-a amenințat și în 2015 că ne dă în judecată. Retragerea autorizației Astra a fost precedată de trei evaluări

Într-o primă fază, o astfel de strategie își arată roadele – subscrieri în creștere, disponibilități în conturi –, dar polițele RCA sunt asigurări long tail (cu coadă lungă), adică pot genera cheltuieli pentru companii și peste 3 sau 4 ani, uneori foarte ridicate, mai ales pe vătămări corporale.

Totodată, creșterea puternică pe RCA aduce cu sine și majorarea numărului de daune și, implicit, de despăgubiri.

În această situație, asigurătorii se confruntă cu creșterea cheltuielilor. Dacă tariful este calculat corect, în funcție de daunalitate, asigurătorul are capacitatea să plătească despăgubirile. Dacă nu, compania începe să întârzie sau să amâne plata daunelor, numărul reclamațiilor crește, iar ASF solicită remedierea problemei, care se rezolvă într-un singur mod, prin noi aporturi de capital din partea acționarilor.

Unele companii, cum sunt Euroins sau Asirom, au găsit la acționari, grupurile Eurohold și Vienna Insurance Group, resursele necesare pentru majorarea capitalului. Altele, cum au fost Astra sau Carpatica, nu au reușit și ASF le-a retras autorizația de funcționare, solicitând declanșarea procedurii de faliment.

Ieșirea Astra și Carpatica Asig, care practicau tarife joase, nesustenabile pe termen lung și care nu acopereau daunele, a avut ca efect cumpărarea de către clienți de polițe RCA la prețuri mai mari.

Transportatorii s-au văzut afectați de aceste tarife, în unele cazuri de câteva ori mai ridicate, și au pus, de la finele anului trecut, presiune pe ASF, solicitând autorităților să intervină pentru a reduce prețurile, în caz contrar amenințând cu blocarea drumurilor.

Transportatorii nu mai apasă pe accelerație: TIR-urile vor circula cu 30km/h, ca protest pentru RCA CITEȘTE ȘI Transportatorii nu mai apasă pe accelerație: TIR-urile vor circula cu 30km/h, ca protest pentru RCA

“Am constatat, de când sunt la conducerea ASF, că există lume suficientă în acest business care nu înțelege acest business și asta te sperie. (…) Nu știu dacă o să apuc să îmi iau rămas bun la finele mandatului, dar aș vrea să apuc momentul când această piață va fi solidă, cautată și admirata, la fel și oamenii din această piață”, a afirmat Negrițoiu la încheierea discursului.

Conducerea Allianz-Țiriac Asigurări va fi preluată, de la 1 septembrie, de Virgil Șoncutean, actualul director general adjunct al companiei.

El îl va înlocui pe Rémi Vrignaud, numit în această poziție din august 2012.

La rândul său, Vrignaud va coordona activitățile cancelariei lui Oliver Bäte, șeful grupului german Allianz, acționarul principal al liderului pieței din România.

Anul trecut, compania a realizat venituri din prime subscrise de 1,06 miliarde de lei, în creștere cu peste 7% comparativ cu 2014.

Allianz-Țiriac are un capital social de 99,4 milioane de lei, acționarii fiind grupul german Allianz - 52,16% și Vesanio Trading Limited (Cipru) - 44,48%, companie deținută de omul de afaceri Ion Țiriac.

viewscnt
Afla mai multe despre
negritoiu
rca
faliment
asigurari