Șapte societăți de asigurare de viață, 16 societăți de asigurare generală și șase societăți compozite activează în prezent pe piața asigurărilor din România și au generat peste 1,72 miliarde euro prime brute subscrise în asigurări generale și 451 milioane de euro prime brute subscrise în asigurări de viață, a declarat președintele ASF, Leonardo Badea.
La conferința anuală Insurance Europe, Badea a mai adăugat că pe această piață mai sunt 300 de intermediari activi.
Piața asigurărilor din România este dominată de asigurarea auto (73%), din care asigurarea RCA (47%). La finele anului trecut, gradul de penetrare a asigurărilor a fost de 1,13%.
"Alte sectoare au înregistrat creșteri puternice, ca urmare a eforturilor combinate ale actorilor pieței, exemplu fiind asigurările de sănătate. Înainte de punerea în aplicare a noilor cadre de reglementare Solvency II și IDD, am efectuat o analiză diagnostic pe piața care a evidențiat vulnerabilitățile și potențialele amenințări care ne determină să luăm măsurile adecvate pentru a ne asigura că piața asigurărilor intră într-o nouă eră, având la bază motive solide. Am implementat supravegherea bazată pe riscuri, precum și alte mecanisme de stabilizare a pieței și de îmbunătățire a protecției consumatorilor: Mecanismul de recuperare și rezoluție, Fondul de Garantare a Asigurărilor, modernizarea managementului reclamațiilor, lansarea ghidurilor pentru consumatori, crearea și implementarea strategiei naționale pentru educația financiară, emiterea de avertismente și alerte, crearea cadrului de rezoluție, BAAR, SAL-FIN etc. Ca urmare, indicatorii de reziliență a pieței în cadrul Solvency II au prezentat o bază solidă, fondurile proprii eligibile cumulând 1,09 miliarde de euro. (...) Reziliența pieței este deosebit de importantă deoarece există riscuri extreme, cum ar fi potențiale catastrofe naturale sau riscuri cibernetice", a declarat Badea.
ASF s-a angajat să acționeze în mod judicios pentru buna funcționare a piețelor financiare nebancare, stabilitatea și integritatea sectorului financiar în general, alegând să fie o autoritate orientată spre viitor și combinând în actul de supraveghere noile principiile ale abordării supravegherii bazate pe risc. În acest scop, principalele funcții de reglementare și supraveghere au fost revizuite și optimizate. Totodată, au fost introduse noi elemente bazate pe identificarea și atenuarea riscurilor prin tactici de reglementare eficiente, dar simplificate și de supraveghere strategică, promovând astfel dezvoltarea pieței într-o manieră sănătoasă și, în același timp, sporind protecția consumatorilor.
"Din punctul meu de vedere, piața asigurărilor voluntare este o zonă cu mare potențial de creștere. Asigurarea locuințelor, CASCO, asigurările de viață și de sănătate trebuie sporite, deoarece o piață matură se bazează în mod evident pe aceste categorii de asigurare. În ultimii ani, protecția consumatorilor financiari a devenit o prioritate crescândă pentru factorii de decizie din întreaga lume. Cred că pentru a accelera maturitatea și dezvoltarea pieței de asigurări, avem nevoie de un efort comun, ca autoritate de supraveghere, și de companiile care operează pe această piață. Și aici mă refer atât la companiile de asigurări, cât și la brokeri. Aceasta este o abordare complexă, care implică acțiuni pe mai multe niveluri. Pe de altă parte, trebuie să le arătăm consumatorilor că drepturile și interesele lor sunt protejate în conformitate cu dispozițiile legale și că nu se tolerează abateri de la aceste principii", a mai spus Badea.
"Oamenii trebuie să știe în detaliu riscurile pe care caută să le protejeze și trebuie să aleagă în cunoștință de cauză atunci când cumpără o asigurare de viață, o asigurare de sănătate sau o asigurare auto. Cu alte cuvinte, companiile de asigurări și brokerii trebuie să ofere consultanță la un nivel foarte detaliat. În timp, cred că piața românească va integra în mod natural produse de asigurare mai diverse și mai sofisticate", a menționat oficialul ASF.
"Din păcate, nu suntem printre primele țări europene la acest capitol. De aceea, consider că avem nevoie de campanii ample de educație financiară la toate nivelurile. Un individ educat financiar poate înțelege și decide mult mai ușor, în orice conștiință atunci când vine vorba de cumpărarea unui produs de asigurare. În cele din urmă, îmbunătățirea mecanismelor de protecție, informare și transparență a consumatorilor va elimina unele dintre asimetriile pieței și va contribui la dezvoltarea unui sector de asigurare pe termen lung mai durabil și mai bine guvernat. Desigur, industria joacă un rol foarte important atunci când vorbim despre dezvoltarea pieței de asigurări, fără o bună cooperare și implicarea tuturor părților interesate ar putea dura mai mult pentru a atinge acest obiectiv", a mai declarat Badea.