Acțiunile gigantului chinez de comerț electronic Alibaba au scăzut joi cu 8%, la bursa din New York, după ce grupul a anunțat că nu va continua cu planul de separare a diviziei sale cloud, din cauza restricțiilor SUA pentru exporturile de cipuri, transmite CNBC.
Acțiunile companiei au scăzut cu mai mult de 8% după această știre, iar de la începutul acestui an sunt în declin cu 1%, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În comunicatul său de joi privind veniturile, Alibaba a spus că nu va mai continua cu o separare a Cloud Intelligence Group - filiala de cloud computing a Alibaba care concurează cu Amazon Web Services și Microsoft Azure. Alibaba plănuise să listeze la bursă divizia.
Alibaba a spus că restricțiile impuse de SUA exporturilor de cipuri au îngreunat accesul firmelor chineze la apropvizionarea cu cipuri de importantă critică de la companiile americane.
SUA au interzis în octombrie vânzările de cipuri avansate H800 și A800 ale Nvidia, concentrate pe inteligența artificială, către companiile din China.
Joi, Alibaba a spus că restricțiile ”au creat incertitudini pentru perspectivele Cloud Intelligence Group”.
”Credem că o separare completă a Cloud Intelligence Group ar putea să nu atingă efectul scontat de creștere a valorii pentru acționari”, a spus compania, adăugând că se va concentra în schimb pe dezvoltarea unui model de creștere durabilă pentru unitate ”în circumstanțe fluide”.
Înainte de anunțul de joi privind rezultatele financiare, Alibaba a anunțat într-un document depus la autoritățile de reglementare că trustul de familie al fondatorului Jack Ma plănuia să-și vândă participația din afacere, vânzând 10 milioane de acțiuni pentru 870,7 milioane de dolari în numerar.
Decizia de a renunța la separarea unității sale de cloud marchează o problemă în planul Alibaba de a se reorganiza în șase unități de afaceri individuale – una dintre cele mai radicale schimbări din istoria companiei.
CITEȘTE ȘI Ungaria majorează salariul minimAlibaba anunțase anterior că va pune în așteptare planurile de a lista lanțul său de retail Freshippo pentru produse alimentare, ”în timp ce evaluăm condițiile pieței și alți factori”.
Compania încă intenționează să listeze divizia sa de logistică inteligentă Cainiao din Hong Kong.
Rezultatele de joi marchează primul set de rezultate financiare al Alibaba de când direcotrul veteran Eddie Wu l-a succedat pe fostul director Daniel Zhang în funcția de CEO.
Ca parte a unei remanieri mai ample a managementului, cofondatorul companiei, Joe Tsai, a preluat de asemenea funcția de președinte, a declarat Alibaba în iunie.
Alibaba a raportat un profit net atribuibil acționarilor de 27,7 miliarde de yuani (3,8 miliarde de dolari) pentru trimestrul încheiat în septembrie, sub cele 29,7 miliarde de yuani așteptate de analiști.
Veniturile au îndeplinit totuși așteptările, ajungând la 224,79 miliarde de yuani, în creștere cu 9% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Tsai, președintele companiei, a încercat să liniștească îngrijorările investitorilor cu privire la obstacolul în calea reorganizării Alibaba, în apelul privind veniturile de joi, declarând că compania are numerar mai mult decât suficient în bilanț pentru a-și susține activitatea operațională.
”Am încheiat trimestrul cu numerar net de 63 de miliarde de dolari și am generat fluxuri de numerar libere de 27 de miliarde de dolari în în ultimele 12 luni”, a spus Tsai.
”Alibaba nu a fost niciodată într-o poziție financiară mai bună pentru a investi în creșterea afacerilor noastre”, a spus el, adăugând că Alibaba vrea să demonstreze investitorilor că își poate dezvolta afacerea în cloud ca parte a Grupului Alibaba, mai degrabă decât să se concentreze pe ”ingineria financiară”.
”În lumea condusă de inteligență artificială, pentru a crește o afacere complet dezvoltată, bazată pe o infrastructură foarte interconectată și la scară mare, este nevoie de investiții. Preferăm să le demonstrăm investitorilor prin operațiunile noastre din afacerea în cloud, decât să o desprindem”, a spus Tsai.
Wu, CEO-ul Alibaba, a declarat că firma se va lansa într-o revizuire strategică a afacerilor sale existente, făcând distincție între afacerile ”core” și „non-core”.
Compania va acorda diferitelor afaceri diferite niveluri de prioritate, ”în funcție de dimensiunea pieței, modelul de afaceri și competitivitatea produselor”.
Afacerile de bază sunt cele în care Alibaba își va păstra un accent pe termen lung, va continua cercetarea și dezvoltarea și își va dezvolta produsele și serviciile. Afacerile non-core sunt cele în care Alibaba dorește să realizeze valoare făcându-le profitabile ”sau prin alte mijloace de capitalizare”, a spus Wu.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV După 28 de ani de McDonalds, Paul Drăgan părăsește compania pentru un proiect antreprenorialPrima plată de dividende
De asemenea, compania a anunțat că va emite primul dividend anual în numerar în 2023. Companiile folosesc dividende pentru a împărți o parte din profitul lor cu acționarii.
În comunicat, Alibaba a spus că consiliul său de administrație a aprobat un dividend anual în numerar de 0,125 dolari pe acțiune ordinară sau 1 dolar pe acțiunea depozitarului american pentru anul fiscal.
Valoarea totală a dividendelor va fi de aproximativ 2,5 miliarde de dolari.
Alibaba va plăti suma investitorilor la închiderea activității, pe 21 decembrie 2023, ora Hong Kong, și, respectiv, ora New York.
Rezultatele Alibaba sunt adesea privite ca un indiciu al sănătății consumatorului chinez. Economiștii se așteptau la un boom în economia Chinei după ieșirea din blocajele cauzate de Covid-19, anul trecut, dar revenirea s-a dovedit mai lentă, o criză imobiliară și alte provocări structurale creând riscuri pentru redresarea țării.
Despre China, Tsai a spus că, în ciuda volatilității de pe piețele globale, ”intrăm într-o fază a unui mediu de operare mai stabil în China”.
Cu toate acestea, Alibaba a declarat că a înregistrat o creștere sănătoasă de la an la an a utilizatorilor site-urilor sale interne de cumpărături online Taobao și Tmall.
Cele două site-uri au înregistrat o creștere pozitivă a comenzilor de la an la an în timpul sărbătorii anuale de cumpărături chinezești de pe 11 noiembrie, a adăugat compania.