Proprietarii de camioane care plătesc chiar și 20.000 de lei pentru polițele RCA vor avea cel mai mult de câștigat din înghețarea prețurilor de către guvern, în timp ce șoferii cu istoric de daună bun și firmele de asigurări vor avea cel mai mult de pierdut în următoarele șase luni, în care se aplică măsura înghețării prețurilor, princpalul risc fiind plata daunelor cu întârziere, a declarat, pentru News.ro, președintele Uniunii Naționale a Societăților de Intermediere și Consultanță în Asigurări din România (UNSICAR), Bogdan Andriescu.
Guvernul a aprobat, recent, la presiunile patronatelor din transportul rutier, o Ordonanță de Urgență care impune înghețarea prețurilor RCA pentru șase luni, prin fixarea unor prețuri maxime de către ASF.
Prețul maxim al poliței RCA pentru un camion cu masa peste 16 tone, înmatriculat pe firmă, va fi de 7.534 lei, iar acest nivel îi va avantaja pe patronii de firme care plătesc mult mai mult în acest moment, explică reprezentanții brokerilor de asigurări.
”Cei 3% dintre șoferii de camioane de peste 16 tone care plătesc acum un tarif RCA de circa 20.000 de lei vor fi cei mai avantajați. De cealaltă parte, avem șoferi care plătesc și 2.800 de lei sau 4.000 de lei”, a spus Andriescu, pentru News.ro.
Brokerii de asigurări sunt o parte fundamentală a pieței de asigurări, în condițiile în care, în 2015, în jur de 60% din polițe au fost vândute în România prin intermediul lor, potrivit datelor Autorității de Supraveghere Financiară (ASF).
Potrivit specialiștilor din piață, chiar dacă tarifele fixate sunt considerate maxime, este de așteptat ca toți asigurătorii de pe piață să vândă polițele doar la prețul maxim, pentru a reduce pierderile cauzate de înghețarea prețurilor.
În plus, firmele de asigurare își vor vedea diminuate brusc veniturile, iar unele vor fi obligate să facă majorări de capital sau să renunțe să mai vândă asigurări RCA.
”Este posibilă să vedem întârzieri la plata despăgubirilor în aceste șase luni, pe fondul diminuării veniturilor, o procedură de majorare de capital durează”, a explicat Andriescu.
Președintele UNSICAR consideră că această măsură, luată sub presiune, înainte de alegeri, a creat o distorsiune a întregii piețe.
Brokerii de aigurări avertizează că decizia guvernului de a îngheța prețurile poate fi interpretată ca fiind una în sprijinul șoferilor neglijenți, care au produs multe daune.
”Trebuie introdus un cazier pentru fiecare șofer, astfel încât, atunci când se mută de la firmă la alta, angajatorul să știe exact ce daune a produs acesta în trecut. În plus, ar trebui să existe un sistem de punctaj care să fie folosit atunci când se stabilesc salariile, astfel încât șoferii buni, care nu produc daune, să aibă salarii mai mari și să fie încurajați”, a afirmat Andriescu.
Firmele de asigurări din România au sesizat Comisia Europeană, prin uniunea UNSAR, care le reprezintă interesele, împotriva măsurii Guvernului de a îngheța prețurile asigurărilor.
Firmele care vând polițe peste prețurile maxime fixate de Guvern riscă amenzi cuprinse între 1.000 lei și 50.000 lei, la care se pot adăuga sancțiuni complementare decise de către ASF.
Pe piața RCA au rămas acum doar opt jucători: Euroins, City Insurance, Allianz-Țiriac, Generali, Asirom, Omniasig, Groupama și Uniqa.
Firma cu capital austriac Grawe, care își anunțase intrarea pe piața RCA în luna octombrie, nu a mai dat niciun semn că ar fi interesată să intre în piață într-o perioadă agitată, cu prețuri înghețate.
Însă piața RCA din România funcționează atipic, fiind active cu adevărat, în realitate, doar cel mult patru companii - Asirom, EuroIns, City Insurance și Omniasig -, de care depind și câștigurile brokerilor.
Restul companiilor prezente pe piața RCA nu sunt interesate interesate să vândă polițe decât pe unele segmente, astfel că anunțau până acum prețuri foarte mari.
Însă înghețarea prețurilor riscă să genereze distorsiuni în piață și să aducă clienți nedoriți firmelor neinteresate de RCA, așa că acestea au anunțat scăderea unilaterală a comisioanelor brokerilor - la 1-2%, în cazul Generali și Allianz-Țiriac.
Din cauza comisioanelor prea mici, brokerii nu vor fi interesați să promoveze polițele firmelor neinteresate să opereze pe piață într-o perioadă de prețuri fixate artificial de către stat.
În piață comisioanele s-au redus pe toată linia, ajungând între 1% și 10%, astfel că unii brokeri vor renunța să mai vândă polițe RCA, potrivit asociației care le preprezintă interesele.