BRD-Groupe Société Générale, a treia bancă din România după valoarea activelor, a înregistrat în primele 9 luni, la nivel consolidat, un profit net de peste 1 miliard lei, cu 76% față de aceeași perioadă a anului trecut, impulsionat de activitatea comercială dinamică precum și de profilul de risc îmbunătățit.
Numărul agențiilor a scăzut de la 812 la 783. În același timp, banca a înregistrat o creștere a numărului de clienți activi pe segmentul persoanelor fizice cu aproximativ 31.000 la 30 septembrie 2017 față de 30 septembrie 2016, ajungând la 2,14 milioane clienți persoane fizice.
Compania a raportat un venit net bancar mai mare cu 3,4% excluzând elementele nerecurente (câștigul din tranzacția Visa în 2016 și câștiguri din instrumente financiare disponibile pentru vânzare). Creștere robustă a veniturilor nete din dobânzi (+6,8%) determinată de evoluția solidă a volumelor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Performanță operațională în creștere (rezultat operațional brut +3,8%) și indicator cost/venit îmbunătățit în dinamică anuală (51,8% față de 52,0% în primele 9 luni ale anului 2016) după ajustarea cu veniturile nerecurente.
Performanță comercială solidă: extinderea continuă a bazei de clienți (+34 mii clienți retail activi), stoc mai mare de contracte de internet și mobile banking (+25% față de anul trecut), volum mai mare de credite noi pentru locuințe (+12,4% față de anul trecut) și creditare puternică pe segmentul marilor clienți corporativi (+10,9% față de anul trecut).
Cost net al riscului pozitiv, determinat de recuperări din portofoliile non retail depreciate, recunoașterea despăgubirilor din asigurări și câștigul din vânzarea de portofolii neperformante
Calitatea activelor se îmbunătățește în continuare: rata creditelor neperformante de 7,8% la sfârșitul lunii septembrie 2017 față de 10,8% la sfârșitul lunii septembrie 2016; creștere ușoară a gradului de acoperire a creditelor neperformante la 75,0% la finalul lunii septembrie 2017 de la 74,8% la finalul lunii septembrie 2016.
Avansul creditelor brute pe piața românească accelerează ca urmare a intensificării ritmului de creditare a companiilor și cererii încă semnificative din partea persoanelor fizice. Creditele brute au crescut cu +5,7%* la finalul lunii septembrie 2017 față de anul precedent, creditele acordate persoanelor fizice fiind mai mari cu 6,2%* și creditele pentru companii în creștere cu 5,2%*. Creditele pentru locuințe au fost principalul motor de creștere pe segmentul persoanelor fizice (+10,7%* în dinamică anuală). Creșterea depozitelor la nivelul sistemului bancar a fost de peste 9%* comparativ cu anul trecut, atât pentru persoane fizice cât și pentru companii, în ciuda nivelului scăzut al ratelor de dobândă.
BRD a înregistrat o performanță comercială solidă, consolidând creșterile înregistrate și intensificând procesul de digitalizare. Numărul de clienți activi de retail a crescut cu 34.000 față de anul trecut, dintre care persoanele fizice cu 31.000 și micile companii cu 3.000. Gradul de echipare pe segmentul clienților persoane fizice (număr mediu de produse pe client activ) a crescut în continuare, până la 4,16, de la 4,04 la finalul lunii septembrie 2016. Stocul de contracte de internet și mobile banking a atins 1,30 milioane, +25% față de anul trecut. În special, numărul abonaților MyBRD Mobile a crescut cu +55%.
CITEȘTE ȘI BCE verifică vânzarea-mamut de credite neperformante a UniCreditSoldul creditelor nete ale Grupului BRD a atins 30,7 miliarde lei, mai mare cu 6,6%* în comparație cu septembrie 2016, determinat de evoluția solidă pe ambele segmente de clientelă, retail și non-retail. Soldul creditelor acordate segmentului retail a fost mai mare cu 7,1%*, susținut de majorarea puternică a creditelor de consum și pentru locuințe nou-acordate, grație campaniilor eficiente și a apetitului pieței pentru contractarea de noi împrumuturi.
Volumul creditelor nou-acordate către clienți persoane fizice a continuat sa crească (cu 12,4% față de perioada ianuarie-septembrie 2016) până la 4,8 miliarde lei, BRD consolidându-și poziția de lider pe piața creditelor acordate persoanelor fizice, cu o cotă de piață de 16,9% la sfârșitul lunii septembrie 2017. Creditele acordate clienților non-retail au înregistrat o creștere anuală de 5,6%*, determinată de creditele acordate marilor clienți corporativi (+10,9%* față de anul trecut), reflectând poziția puternică a BRD pe acest segment.
Baza de depozite s-a extins în continuare în dinamică anuală (+3,6%* față de septembrie 2016), impulsionată de economiile clienților retail (+7,6%* față de anul trecut). Într-un context al ratelor de dobândă încă mici, depozitele în conturi curente au crescut în continuare, cu 19%* comparativ cu sfârșitul lunii septembrie 2016. Indicatorul credite nete/depozite a fost 72,0% (+2,1 puncte procentuale față de septembrie 2016 și +4,4 puncte procentuale în comparație cu decembrie 2016).
Venitul net bancar al Grupului BRD a ajuns la 2 miliarde lei, accelerând la +3,4% față de anul trecut, excluzând elementele nerecurente (câștiguri din instrumentele financiare disponibile pentru vânzare și din tranzacția VISA Europe din primele 9 luni ale anului 2016, care au totalizat 127 milioane lei, și câștiguri din instrumentele financiare disponibile pentru vânzare de 9 milioane lei în primele 9 luni ale anului 2017). Creșterea de +6,8% a veniturilor nete din dobânzi a provenit din evoluția solidă a volumelor. Veniturile nete din comisioane (-2,4% față de anul precedent) au fost susținute de creșterea veniturilor din activitatea de carduri, comisioane în creștere din serviciile financiare și de pe piața de capital precum și din abonamente de bancă la distanță, însă au fost influențate de comisioane mai mici din produsele bancare de tranzacționare.
Cheltuielile operaționale au crescut cu 3,0% față de anul trecut, ca urmare a creșterii moderate a costurilor cu personalul (+2,7%), a majorării contribuțiilor anuale cumulate la Fondul de Garantare a Depozitelor Bancare și Fondul de Rezoluție (+8,6% față de anul trecut) și măririi investițiilor pe segmentul IT, în special în legătură cu proiectele de transformare a modelului de afaceri la nivelul băncii. Excluzând veniturile nerecurente, indicatorul cost/venit la nivel de Grup a atins 51,8% față de 52,0% în primele 9 luni ale anului 2016.
Grupul BRD și-a îmbunătățit în continuare performanța operațională, rezultatul operațional brut crescând cu 3,8% față de anul trecut, excluzând veniturile nerecurente.
Calitatea activelor continuă sa se îmbunătățească, după cum arată rata creditelor neperformante mai mică, de 7,8% la finalul lunii septembrie 2017 față de 10,8% la finalul lunii septembrie 2016, și gradul de acoperire solid de 75,0%, comparativ cu 74,8% la finalul lunii septembrie 2016 (toți indicatorii conform metodologiei ABE). Costul net al riscului a înregistrat o eliberare netă de provizion de 271 milioane RON datorită unor recuperări din portofoliul non retail neperformant, recunoașterii unor despăgubiri din asigurări și câștigului din vânzarea de portofolii de credite neperformante.
BRD, a treia bancă de pe piață după active, este controlată de grupul francez Société Générale, care deține circa 60,2% din capital. BRD este listată la Bursa de Valori București și are o valoare de piață de 9,8 miliarde lei (2,2 miliarde euro), la ultimul preț de închidere, de 14,10 lei/acțiune.
Anul trecut, BRD a pierdut locul al doilea în sistemul bancar românesc după valoarea activelor, fiind depășită de Banca Transilvania. BRD a ocupat poziția a doua a podiumului pieței bancare aproape două decenii, din 1999, după prăbușirea Bancorex.
Principalii competitori ai BRD în România sunt BCR, Banca Transilvania, Raiffeisen, Unicredit și ING.