Grupul BRD a redus la jumătate costul riscului în 2015, ceea ce i-a adus un profit de aproape șapte ori mai mare decât în 2014. Activitatea de creditare a stagnat și anul trecut, în condițiile în care BRD n-a reușit să plaseze în împrumuturi către clienți excesul de lichiditate.
BRD, al doilea grup financiar-bancar după active, a avut venituri mai mici anul trecut și un rezultat operațional în scădere. Reducerea costului cu riscul a permis, însă, grupului să înregistreze un profit de 467 de milioane de lei, față de 67 de milioane de lei în 2014 și o rentabilitate a capitalurilor de 7,8%.
“Anul 2015 a fost influențat de evoluția pozitivă a două linii importante de afaceri – retail și mari clienți corporativi și de trecerea pe creștere a veniturilor trimestriale", a declarat Philippe Lhotte, director executiv al BRD.
Venitul net bancar s-a diminuat cu 4,4% în 2015 în comparație cu 2014, până la 2,5 miliarde de lei, ca urmare a scăderii ratelor de dobândă la minime istorice și anulării sau reducerii unor comisioane pentru clienți persoane fizice, arată banca, într-un comunicat. Pe de altă parte, banca a redus cheltuielile operaționale cu 2,3%, la 1,3 miliarde de lei față de 2014, în principal ca urmare a economiilor la cheltuielile imobiliare, cu servicii de consultanță și cu angajații. Indicatorul cost/venit a fost de 51,7%.
CITEȘTE ȘI OTP Bank a pierdut definitiv procesul pe clauze abuzive cu ANPC și trebuie să modifice toate contracteleCostul riscului a scăzut de la 1,2 miliarde de lei la 658 de milioane de lei.
BRD a diminuat rata creditelor neperformante (inclusiv creanțe nete din leasing financiar) de la 20,3% la 17,1%, în principal ca urmare a operațiunilor de ștergere de creanțe depreciate, se arată în comunicat. Rata de neperformanță rămâne ridicată în comparație cu media sistemului bancar, la 11,6% în noiembrie. Alte bănci din sistem au vândut pachete importante de credite neperformante anul trecut. Gradul de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane IFRS a crescut de la 71,1% la 31 decembrie 2014 la 76,6% la 31 decembrie 2015.
Activele grupului, inclusiv banca, societatea de lesing și restul instituțiilor financiare nebancare, au crescut cu 4,1 miliarde de lei, la 50,1 miliarde, dintre care 49,2 miliarde sunt activele înregistrate de bancă.
Volumul creditelor acordate clientelei a rămas relativ neschimbat, în scădere cu 37 de milioane de lei, la 26,7 miliarde de lei.
„Pe piața românească, activitatea de creditare a arătat primele semne de revenire în 2015 pe fondul unui mediu macroeconomic favorabil”, se arată în comunicat.
BRD arată că a avut creșteri de finanțări importante pe zona persoanelor fizice, mai ales din creditele pentru casă. Creditele imobiliare au reprezentat principalul motor de creștere pe segmentul retail, cu un avans de 12,7% în termeni de sold net și cu 49,7% în termeni de volum de credite noi, notează BRD. Per total, volumul creditelor noi pentru populație a crescut cu aproape 22% la 5 miliarde de lei.
Soldul creditelor nete pentru marii clienți corporativi a crescut cu 9,2%, iar BRD susține că și-a păstrat poziția de lider in sectoare precum energie, retail și tehnologia informației și a comunicațiilor.
Deși creditarea a stagnat pe sold, banca n-a dus lipsă de lichiditate. Depozitele au crescut cu aproape 14% față de finele lui 2014, la aproape 42 de miliarde de lei, mai ales datorită creșterii disponibilităților din conturile curente cu 52%. Asta înseamnă că deponenții au fost mai puțin interesați de plasamentele la termen, în contextul ratelor mici de dobândă, lucru vizibil și în evoluția generală a masei monetare și a economisirii în sistemul bancar.
Cota de piață pe segmentul depozitelor s-a majorat cu 0,5 puncte procentuale, ajungând la 14,8% (13,8% pe segmentul persoanelor fizice și 15,9% pe segmentul companiilor), conform calculelor interne ale băncii. Cu creșterea importantă a depozitelor, raportul credite/depozite a scăzut cu aproape 10 puncte procentuale, la 66,4%.
BRD-Groupe Société Générale este cea de-a doua bancă din România după totalul activelor. BRD are 2,2 milioane de clienți activi și operează o rețea de 829 de unități și face parte din Grupul Société Générale, unul dintre cele mai mari grupuri europene de servicii financiare. Grupul are 148 000 de angajați în 76 de țări și 30 de milioane de clienți în întreaga lume.