EXCLUSIV Ce oferte face BCR clienților care s-au judecat pe clauze abuzive

EXCLUSIV Ce oferte face BCR clienților care s-au judecat pe clauze abuzive
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 21 apr 2016

Cea mai mare bancă locală vrea să închidă litigiile cu clienții și să scape de imaginea negativă acumulată în ultimii ani din cauza proceselor pe clauze abuzive. După ce a pierdut un litigiu de grup la Înalta Curte de Casație și Justiție și a câștigat un altul, BCR a decis să negocieze cu ambele grupuri de clienți reprezentate de avocatul Gheorghe Piperea. Ofertele băncii pentru acești clienți sunt considerabil mai favorabile decât cele primite de clienții care nu s-au judecat cu banca.

Clienții care au dat BCR în judecată par să iasă mai bine financiar decât cei care n-au făcut-o. Asta rezultă din ofertele pe care le-au primit clienții din cele două grupuri care s-au judecat cu banca până la ÎCCJ, în comparație cu cei care au acceptat oferta băncii de reducere a dobânzilor din programul Scade Rata: plătesc și dobânzi mai mici și primesc și bani înapoi.

Urmărește-ne și pe Google News

BCR a pierdut la ÎCCJ, în octombrie 2015, unul dintre procesele cu grupurile de clienți reprezentate de avocatul Gheorghe Piperea, după cinci ani de judecată. Instanța a declarat abuzivă clauză de referință variabilă a băncii, inserată în contracte înainte de 2010, în condițiile în care banca câștigase majoritatea proceselor la Curtea Supremă până atunci.

Clienții aveau marje de 1-2% în contracte, însă dobânda curentă era calculată în funcție de dobânda de referință variabilă, o rată internă, stabilită de către bancă. Astfel, aceștia plăteau de fapt dobânzi de 10% la euro sau chiar peste, în condițiile în care referințele interbancare erau și sunt încă la minime istorice.

Debitorii ar fi vrut să plătească o dobândă calculată în funcție de Euribor, la care să se adauge marja inițială, însă magistrații nu au acceptat cererea și au trimis părțile să negocieze dobânda.

Curtea Constituțională respinge excepțiile ridicate de bănci împotriva legii clauzelor abuzive CITEȘTE ȘI Curtea Constituțională respinge excepțiile ridicate de bănci împotriva legii clauzelor abuzive

Speranțele celor circa 200 de clienți din acest grup la o negociere care să le aducă o dobândă apropiată de cea visată și de a-și recupera banii plătiți în plus n-aveau cum sa fie prea ridicate, având în vedere poziția BCR din alte litigii. Când judecătorii au declarat abuzive clauzele BCR și au trimis părțile la negociere, banca a refuzat să ofere clienților o dobândă mai mică decat cea standard, ba chiar a dat clienții in judecată pentru ca nu accept oferta. BCR nu a fost de acord nici cu returnarea sumelor încasate în plus ca urmare a creșterii dobânzii în cazurile respective.

Situația mai era complicată și de animozitatea dintre BCR și Gheorghe Piperea. Cu două  săptămâni înainte ca instanța să se pronunțe în procesul de grup, banca a mers până la a da un comunicat în care a amenințat că va da în judecată avocații „samsari de litigii”, care fac clienților „promisiuni înșelătoare referitoare la dobânzi nerealiste”. Deși nu l-a numit direct în comunicat, referirea la avocatul Piperea era mai mult decât străvezie.

BCR a invitat însă clienții la negocieri, în luna februarie. Dana Demetrian, vicepreședintele de retail al BCR. a condus negocierile din partea băncii, în timp ce de la firma lui Piperea a fost delegat avocatul Alexandru Dimitriu.

După mai multe întâlniri, clienții și banca s-au înțeles la o dobândă fixă de 3,5%, pe toată perioada creditului și returnarea diferenței dintre această dobândă și cea plătită efectiv de-a lungul anilor, potrivit surselor Profit.ro care au participat la discuții și a unor documente contractuale. Spre exemplu, la un credit cu un sold de 42.000 de euro, suma restituită e de circa 20.000 de euro.

EXCLUSIV Doi comisari europeni scriu ministrului Finanțelor împotriva legii dării în plată: Nu luați măsuri până nu vă consultați cu noi CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Doi comisari europeni scriu ministrului Finanțelor împotriva legii dării în plată: Nu luați măsuri până nu vă consultați cu noi

În luna martie, ÎCCJ surpinde din nou și respinge recursul unui alt grup reprezentat de Piperea, din circa 120 de clienți ai băncii. Pe spețe indentice, instanța cu cel mai mare rang din România a dat decizii opuse.

Cum hotărârea era definitivă, clienții nu prea mai aveau alternative legale să obțină costuri mai mici ale creditelor, ba chiar mai aveau de plătit și cheltuieli ridicate de judecată.

BCR a decis însă să nu le ceară banii pentru avocați, ba chiar a făcut o ofertă similară celei din grupul câștigător.

Dobânda scade de la circa 10% la 4%, fixă, iar banca restituie și 20% din soldul rămas de rambursat, ori din cel existent la momentul rambursării anticipate, pentru clienții care au refinanțat creditele la alte bănci.

Condițiile obținute chiar și de către grupul care a pierdut procesul sunt mai bune decât oferta standard a BCR pentru clienții „pașnici”.

În toamna anului trecut, BCR lansa o ofertă de scădere a dobânzilor de la 10% la 4,95% pentru creditele cu ipotecă în euro, fără restituirea vreunei sume de ban. Cei 30.000 de clienți care au acceptat oferta au renunțat și la orice pretenții litigioase față de bancă.

BCR are cinci procese cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor care vizează clauzele din contractele încheiate înainte de 2010. Dacă ANPC câștigă litigiile, atunci banca trebuie să elimine clauzele abuzive din toate contractele. Aceste procese au fost blocate până acum de o contestație a băncii la Curtea Constituțională, care a fost respinsă marți.

viewscnt
Afla mai multe despre
bcr
clauze abuzive
oferta bcr
procese bcr