Băncile solicită Parlamentului să nu adopte un articol de lege care le interzice acestora să includă în lista serviciilor de bază pentru un cont de plată operațiunea de interogare a soldului din cont și nici să aplice vreun comision operațiunii. Prevederea a fost deja adoptată de senatori, iar acum băncile încearcă să-i convingă pe deputați să o elimine.
Actul normativ stipulează obligativitatea stabilirii unei liste a celor mai reprezentative servicii aferente unui cont de plăți, în listă urmând a fi incluse cel puțin 10 și cel mult 20 dintre cele mai reprezentative servicii care fac obiectul unui comision. Lista ar ajuta astfel consumatorii să înțeleagă și să compare comisioanele percepute.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Lista nu va cuprinde serviciile utilizate de consumatori pentru interogarea conturilor lor de plăți, servicii pentru care nu se percep comisioane”, este amendamentul adus proiectului de lege și adoptat de Senat.
Toate documentele menționate în acest articol pot fi furnizate, la cerere trimisă pe profit@profit.ro, abonaților Profit Insider
Asociația Română a Băncilor (ARB) a transmis deputaților o serie de propuneri de amendare a legii în forma trecută de Senat. Conform acestor amendamente, obținute de Profit.ro, ARB solicită eliminarea amendamentului depuse de senatorul Daniel Zamfir, astfel încât interogarea soldului unui cont de plăți să poată fi comisionată.
Argumentul ARB este că prevederea ar depăși normele directivei europene pe care proiectul de lege o transpune în legislația națională. Conform însă practicii europene în domeniu, orice stat membru are dreptul să adopte prevederi suplimentare unei directive atât timp cât vin în spiritul reglementărilor acesteia și nu contravin vreunei alte norme comunitare.
CITEȘTE ȘI Parlamentarii solicită procesatorilor de plăți și băncilor să reducă tarifele, pentru a nu ridica pragul obligatoriu pentru acceptarea plății cu cardul de la 10.000 la 50.000 euroPoiectul de lege are în vedere și categoria consumatorului vulnerabil din punct de vedere financiar, care este definit drept consumatorul al cărui venit lunar nu depășește echivalentul salariului de bază minim brut pe țară sau al cărui venit din ultimele 6 luni nu depășește echivalentul salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată cumulat pentru ultimele 6 luni.
Băncile cer însă ca, în cazul acestor consumatori, gratuitatea la operațiunile de retrageri de numerar să se aplice numai în cazul în care acestea se fac pe teritoriul României de la bancomatele sau ghișeele proprii ale instituției de credit.
Lipsa unui astfel de amendament, subliniază ARB, ar pune în sarcina instituțiilor de credit costuri suplimentare, acestea fiind obligate să suporte toate costurile generate de retragerile de numerar ale consumatorilor efectuate de la ATM-urile altei bănci.
Asociația Utilizatorilor Români de Srvicii Financiare (AURSF) a solicita, în schimb, în propunerile de amendare a proiectului legislativ, eliminarea din lege a definiției categoriei consumatorului vulnerabil din punct de vedere financiar. Astfel, arată AURSF, gratuitatea accesării și utilizării conturilor de plăți de bază nu se va aplica doar unui număr extrem de restrâns de consumatori utilizatori de servicii financiare.
CITEȘTE ȘI Premieră: Clienții UniCredit pot schimba 1.000 de euro la cursul BNR în fiecare zi, într-un interval de o oră, la prânzGuvernul a adoptat, în luna mai, proiectul de lege care transpune în legislația națională prevederile directivei europene referitoare la transparența și compatibilitatea comisioanelor percepute consumatorilor pentru conturile de plăți, la schimbarea conturilor de plăți, la facilitarea deschiderii transfrontaliere de conturi de plăți, precum și la deschiderea și utilizarea conturilor de plăți cu servicii de bază.
Proiectul de lege se va aplica acelor conturi de plăți prin care consumatorii pot cel puțin să depună fonduri, să retragă numerar și să execute, respectiv să primească operațiuni de plată, inclusiv transferuri către și de la terți.
Proiectul instituie obligativitatea emiterii unui document de informare cu privire la comisioane și unui glosar care ar trebui să ajute consumatorii să compare cu ușurință comisioanele aferente conturilor de plăți din piața internă în ansamblu. În acest scop, prestatorii de servicii de plată vor pune la dispoziția consumatorilor un document de informare care să prezinte comisioanele aferente tuturor serviciilor cuprinse în lista celor mai reprezentative servicii legate de un cont de plăți.
Mai mult de atât, prestatorii vor informa consumatorii gratuit și cel puțin o dată pe an cu privire la toate comisioanele percepute pentru contul lor de plăți, inclusiv, dacă este cazul, rata dobânzii pentru descoperitul de cont și rata dobânzii creditoare.
CITEȘTE ȘI STUDIU Nemulțumiți de birocrația din relația cu băncile, românii vor să interacționeze cu acestea prin canale moderne de comunicațiÎn plus, proiectul prevede realizarea unei pagini web independente de comparare a comisioanelor, pentru a oferi consumatorilor posibilitatea de a obține informații imparțiale cu privire la comisioanele percepute și ratele dobânzii aplicate în legătură cu conturile de plăți, este necesară asigurarea existenței cel puțin a unui site internet de comparare independent din punct de vedere operațional de prestatorii de servicii de plată. Site-urile de comparare pot fi administrate de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) sau de asociații de consumatori luate în evidență de ANPC care desfășoară activități în domeniul protecției consumatorilor.
În ceea ce privește schimbarea conturilor, proiectul prevede o procedură clară, rapidă și sigură prin care prestatorii vor schimba conturile de plăți, inclusiv conturile de plăți cu servicii de bază. Referitor la accesul la conturile de plăți cu servicii de bază, atunci când solicită sau accesează un cont de plăți, consumatorii rezidenți în mod legal în UE nu fac obiectul discriminării de către instituțiile de credit din motive de naționalitate sau loc de reședință sau din alte motive, potrivit proiectului de lege.
Aspectele referitoare la comparabilitatea comisoanelor aferente unui cont de plăți și la schimbarea conturilor se aplică prestatorilor de servicii de plată, iar aspectele referitoare la asigurarea accesului la conturile de plăți se aplică instituțiilor de credit.