Guvernul se opune unor modificări propuse în Parlament la actual sistem de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) și care ar conduce la înființarea unei singure enități SAL, care să funcționeze în subordinea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). O astfel de modificare ar avea ca efect dispariția instituțiilor de soluționare amiabilă a litigiilor înființate în domeniul bancar și al asigurărilor.
De ce este important: Soluționarea alternativă a litigiilor (SAL) reprezintă un mecanism alternativ sistemului judiciar, prin care consumatorilor li se oferă posibilitatea de soluționare a litigiilor pe care le pot avea cu comercianți și furnizori de servicii, atunci când se confruntă cu o problemă legată de achiziționarea unui produs sau serviciu. Astfel, reclamațiile sunt prezentate voluntar de către consumatori, urmând a fi soluționate de o entitate independentă, în mod imparțial, transparent și mai rapid decât în justiție.
Context: Pentru toate litigiile izvorâte din contractele încheiate cu consumatorii, autoritatea competentă este actualul Minister al Economiei, iar entitățile care realizează efectiv soluționarea litigiilor se află în subordinea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), pentru litigii comerciale, sau a unei alte autotități publice centrale pentru alte tipuri de litigii. După cum Profit.ro a relatat încă de la înființarea noilor instituții, exclusiv pentru domeniul bancar a fost înființat centrul de soluționare alternativă a litigiilor din sistemul bancar, iar la fel s-a întâmplat pentru soluționarea alternativă a litigiilor dintre firmele de asigurare și clienți.
Ordonanța care instituie cadrul legislativ pentru soluționarea alternativă a litigiilor a fost adoptată de Guvern în septembrie 2015 și adoptată de Senat în luna noiembrie a aceluiași an, dar de atunci, adică de 4 ani și jumătate, în pofida faptului că a fost declarată prioritate legislativă, nu a fost adoptată încă de Camera Deputaților.
CITEȘTE ȘI Dobânzile la creditele noi pentru populație au scăzut după intrarea în vigoare a IRCC, dar fix cât să crească la loc după majorarea indicatoruluiProblema: Guvernul susține, într-o adresă recentă transmisă Parlamentului, că deputații au de gând să modifice radical sistemul de soluționare alternativă a litigiilor, încălcând directiva europeană în domeniu: ”Prin amendamentele cuprinse în Anexa nr.1 din Raportul preliminar al Comisiei pentru industrii și servicii a Camerei Deputaților se propune, în principal, înființarea unei singure enități SAL, care să funcționeze ca departament distinct în subordinea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC)”.
Executivul arată că legislația națională trebuie să contribuie la atingerea unui nivel înalt de protecție a consumatorilor fără a restrânge posibilitatea existenței mai multor entități de soluționare alternativă a litigiilor.
”Atunci când este necesar, pentru a asigura o acoperire sectorială și geografică completă și accesul deplin la SAL, statele membre ar trebui să aibă posibilitatea de a prevedea crearea unei entități SAL complementare care să se ocupe de litigiile pentru a căror soluționare nu este competentă nicio entitate SAL specifică”, prevede, de altfel, directiva citată.
Luând în considerare cele menționate, Guvernul apreciază că amendamentele propuse nu sunt în concordanță cu prevederile directivei.
”Existența unei singure entități de soluționare alternativă a litigiilor conduce la lezarea interesului consumatorilor, fiind totodată în discordanță cu litera și spiritul Directivei 2013/11/UE care stabilește în sarcina statelor membre obligația de a adopta măsuri în concordanță cu scopul și obiectivele stabilite la nivel european, prin crearea cadrului național de reglementare care să asigure posibilitatea consumatorilor de a se adresa entităților de soluționare alternativă a litigiilor.
Înființarea unei singure entități SAL, care să funcționeze doar în subordinea ANPC, ar conduce, astfel, la desființarea celorlalte entități de soluționare alternativă a litigiilor, precum cele pentru diferendele cu băncile sau societățile de asigurări, reiese astfel din punctul de vedere al Guvernului.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Acțiunile la purtător - interzise în România, Iohannis a promulgat legea. Băncile vor fi obligate să monitorizeze mai strict politicieniiExecutivul mai arată că propunerile respective determină și o diminuare a rolului și atribuțiilor autorității competente, adică Ministerul Economiei, în domeniul soluționării alternative a litigiilor prin eliminarea obligației autorității competente de a evalua entitățile de soluționare alternativă a litigiilor care i-au fost notificate și de a stabili dacă acestea îndeplinesc cerințele de calitate pe tot parcursulfuncționarii și desfățurării activității.
”Astfel, se crează premisele ca singura entitate de soluționare alternativă a litigiilor - ANPC, propusă prin amendamente, să își poată desfășura activitatea chiar și în condițiile în care nu ar mai îndeplini, la un moment dat, cerințele de calitate instituite prin directivă”, susține Guvernul.
Eliminarea atribuțiilor și diminuarea rolului autorității competente va conduce la ”desfășurarea unei activități discreționare”, mai arată Executivul.
Potrivit acestuia, în acest mod înființarea entităților SAL nu ar mai fi condiționată de respectarea reglementărilor legale în vigoare și a cerințelor de calitate, iar imparțialitatea și independența structurii SAL, precum și expertiza, independența și imparțialitatea persoanelor fizice responsabile dincadrul SAL nu ar mai fi supuse niciunui mijloc de verificare.
CITEȘTE ȘI Recuperatorii de creanțe se robotizează pentru a colecta mai eficient datoriile românilor cu credite, cumpărate de la bănci. Primul robot, implementat de KRUK cu UiPath și RPABoxPropunerile de modificare ale sistemului de soluționare alternativă a litigiior vin în pofida faptul că tot mai mulți consumatori recurg la acesta. Astfel, în 2017, platforma de soluționare alternativă a litigiilor în domeniul financiar non-bancar (SAL-Fin), lansată de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), a primit 197 cereri de soluționare alternativă, de peste cinci ori mai multe decât în anul anterior.
Raportul final cu privire la aprobarea ordonanței menționate (în vigoare, dar în curs de aprobare și de către Parlament) va fi redactat în comun de comisia de industrii cu comisia juridică și rămâne de văzut dacă aleșii majorității vor ține cont de părerea propriului Guvern.