BRD Societe Generale a reușit să păstreze locul doi după active în sistemul bancar local la finele primelor trei luni. Profitul grupului cu acționariat francez a scăzut cu 14% față de primul trimestru din 2015, ca urmare a plăților către Fondul de Garantare, deși banca a avut afaceri în creștere.
Venitul net bancar al Grupului BRD a ajuns la 647 milioane de lei, cu 3% mai mare față de primul trimestru din 2015. Veniturile nete din dobânzi au crescut cu 7,2%, grație efectului pozitiv de rată de dobândă cât și celui de volum, în timp ce veniturile nete din comisioane au crescut cu 4,8%, în contextul creșterii veniturilor din activitatea de carduri, arată banca într-un comunicat.
Excluzând elementele nerecurente (câstiguri din vânzarea instrumentelor disponibile pentru vânzare înregistrate în trimestrul I 2015), venitul net bancar a crescut cu 6,2%, precizează banca.
Pe de altă parte, cheltuielile operaționale au scăzut și ele cu 1,8%, la 405 milioane de lei, dacă excludem efectul plăților contribuției la Fondul de Garantare a Depozitelor, în principal din reducerea costurilor cu imobiliarele.
Rezultatul operațional brut a ajuns la 243 milioane de lei, în creștere cu 12%, respectiv cu 22,8% excluzând elementele nerecurente, reflectând îmbunătățirea veniturilor bancare de bază și reduceri de costuri.
Indicatorul cost/venit, care arată eficiența operațională, s-a îmbunătățit față de anul trecut, dar rămâne la un nivel ridicat. Banca cheltuie 62,5 lei pentru a obține un venit de 100 de lei, cu 3 bani mai puțin decât la 31 martie 2015.
BRD a încheiat primul trimestru cu active de 46,47 miliarde de lei la nivelul băncii, cu doar 350 de milioane de lei în fața Băncii Transilvania. La nivelul Grupului, BRD avea active de 47,5 miliarde de lei la finele anului trecut. Bilanțul BRD a crescut ușor față de anul trecut, după câțiva ani în care banca a scăzut volumul creditării.
Soldul creditelor nete ale Grupului BRD a înregistrat un plus de 1,1% față de 31 martie 2015, circa 400 de milioane de lei, grație creșterii creditelor de consum fără ipotecă și a creditelor imobiliare, precum și intensificării activității comerciale pe segmentul marilor clienți corporativi.
Soldul creditelor nete aferent persoanelor fizice a crescut cu 4,9% datorită plusului de 12% înregistrat pe volumul de credite nou-acordate până la 1,1 miliarde de lei. Volumele noi au provenit în special din credite de consum fără ipotecă (cu 23% peste valoarea din trimestrul I 2015) care au reprezentat 70% din creditele nou-acordate. BRD a continuat sa se concentreze pe procesul de digitalizare bancară: stocul de contracte de internet banking și mobile banking a crescut cu 38% până la peste 900.000 de contracte.
Soldul creditelor nete pentru marii clienți corporativi a crescut cu 8,5% față de 31 martie 2015, iar banca precizează că segmentul înregistrează în continuare o performanță solidă, într-un context caracterizat de îmbunătățirea situației macroeconomice cât și de presiuni concurențiale ridicate.
Rata creditelor neperformante (inclusiv creanțe nete din leasing financiar) și-a continuat tendința descendentă ca urmare a operațiunilor de ștergere de creanțe depreciate, scăzând de la 20,3% la 31 martie 2015 până la 16,4% la 31 martie 2016. Gradul de acoperire a creditelor neperformante cu provizioane IFRS a crescut de la 72,8% la 81,5% la 31 martie 2016. Costul riscului a fost de 195 puncte de baza față de 147 puncte de baza în trimestrul I 2015, în special ca urmare a unor ajustări privind provizionarea expunerilor performante.
BRD avea o rată a fondurilor proprii totale de 19,5% (conform Basel 3, luând în calcul filtrele prudențiale) la nivel individual la 31 martie 2016, față de 17,6% la 31 martie 2015.