Banca Națională a României a publicat "indicele de referință pentru creditele acordate consumatorilor" (IRCC) începând cu 2 mai și până la finele lunii iunie. Astfel, media dobânzilor zilnice la tranzacții pe trimestrul 4 din 2018 a fost 2,36%, mai mică decât Robor la 3 luni (3,17%), așa cum Profit.ro a calculat săptămâna trecută. Aceasta este noua referință pentru creditele noi în lei cu dobândă variabilă, care înlocuiește cotațiile ROBOR. Indicele ROBOR va rămâne însă referința pentru dobânzile creditelor Prima Casă, reglementate printr-o lege specială rămasă nemodificată de ordonanța care a impus noul indice IRCC pentru restul creditelor.
Pentru creditele acordate de bănci după 1 iulie, indicele de referință va fi schimbat, BNR urmând să anunțe pe 30 iunie nivelul IRCC aplicabil creditelor din trimestrul 3, care va fi media dobânzilor zilnice la tranzacțiile din primul trimestru al acestui an. Potrivit calculelor Profit.ro, în primul trimestru din 2019, nivelul IRCC a fost de 2,63%, față de un nivel al ROBOR la 3 luni de 3,1%. Majoritatea tranzacțiilor pe baza căruia e calculat IRCC sunt pe termene scurte, de o zi, dobânda fiind influențată de nivelul lichidității de moment din piață, aceasta fiind o explicație a diferenței față de cotațiile la 3 sau 6 luni în cazul ROBOR folosit ca referință la credite până acum.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ieftinirea creditelor promisă de reprezentanți ai Guvernului ca urmare a schimbări referinței este puțin probabil să se întâmple, în condițiile în care noul indice se folosește doar la creditele noi, băncile putând compune dobânda variabilă prin adăugarea unor marje care să păstreze ratele la niveluri similare celor din perioada aplicării ROBOR.
Băncile sunt obligate să se raporteze la noul indicator pentru contractele încheiate începând cu data de 2 mai. Noul indicator de referință, care înlocuiește raportarea la ROBOR, a fost introdus în legile bancare prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 19/2019, care modifică OUG 114/2018, prin care a fost introdusă și taxa pe activele bancare. Aceasta a modificat OUG 50/2010, care stabilea obligatția legării de ROBOR a dobânzii variabile la creditele pentru consumatori, dar nu a modificat și legislația specială care reglementează creditele Prima Casă. Aceasta din urmă prevede că pentru finanțările din cadrul programului costul total al finanțărilor se compune din rata dobânzii ROBOR la 3 luni plus o marjă de maximum 2% pe an pentru creditele în lei, marja incluzând și nivelul total al comisioanelor percepute de către bancă, nu însă și costul evaluării imobilului, cel pentru formalitățile de publicitate și cel de gestiune datorat FNGCIMM.
Prevederile din legislația specială a programului Prima Casă rămân astfel valabile atâta timp cât nu sunt modificate expres printr-un nou act normativ, aspect pe care Guvernul cel mai probabil a omis să îl i în considerare când a redactat OUG 19/2019, deoarece legile generale se aplică în toate cazurile mai puțin în cele în care legiuitorul a stabilit regimuri speciale, care sunt prioritare. Omisiune surprinzătoare, în condițiile în care creditele Prima Casă noi chiar ar fi fost singurele la care s-ar fi produs o ieftinire după 2 mai daca se înlocuia ROBOR cu IRCC, dat fiind că legea nu ar fi permis băncilor să adauge o marjă mai mare de 2% pentru a păstra la același nivel ratele.
CITEȘTE ȘI Finanțele se împrumută de la populație prin titluri de stat și în luna mai. Sumele atrase au scăzut puternic, de la 700 milioane lei în februarie la 200 milioane lei în aprilieIRCC publicat astăzi s-a calculat ca medie aritmetică a ratelor de dobândă zilnice ale tranzacțiilor interbancare din trimestrul IV 2018. Rata de dobândă zilnică a tranzacțiilor interbancare reprezintă media ponderată a ratelor de dobândă cu volumele tranzacțiilor de pe piața monetară interbancară (indicele zilnic). Acești indici se publică pe website-ul BNR în secțiunea Info financiar. După această dată, BNR va publica indicele zilnic și, la sfârșitul fiecărui trimestru, valoarea actualizată a indicelui de referință pentru creditele consumatorilor, la adresa mai sus menționată, a explicat BNR într-un comunicat de presă.
Metoda de calcul, impusă prin formulările din OUG 19, creează o situație problematică: distanța mare în timp, de peste un trimestru, între perioada realizării tranzacțiilor interbancare pe baza cărora e calculat indicele și momentul acordării creditelor. Într-un astfel de interval, condițiile de lichiditate din piață se pot modifica semnificativ. Pe de altă parte, indicele poate fi calculat și cu anticipație, pentru creditele care vor fi acordate peste două trimestre.
Parlamentul discută legea de adoptare a OUG 19/2019 și, în Comisia economică din Senat, senatorul ALDE Daniel Zamfir a depus un amendament prin care băncile ar fi obligate să înlocuiească referința ROBOR cu noul indicator și în cazul creditelor în derulare.
Același parlamentar a anunțat că va reveni cu un nou proiect pentru plafonarea dobânzilor la creditele pentru persoane fizice, după ce primul a fost declarat neconstituțional pentru că nu a fost suficient mitivat și nu a avut avizul consultativ al Consiliului Economic și Social.