BCR a înregistrat un profit net de 348,8 milioane de lei (73,6 milioane de euro) în primele nouă luni din 2019, în scădere cu 65,6% față de cele 218,2 milioane de euro raportate în aceeași perioadă a anului trecut, și după o pierdere netă de 4,4 milioane de euro la jumătatea anului. Rezultatul net slab, în condițiile în care profitul operațional a avansat puternic, cu 7,8%, la 278 milioane de euro, este cauzat de provizionul excepțional de 150 mil. euro făcut în al doilea trimestru pentru BCR Banca pentru Locuințe.
Șefii celor mai mari bănci din România vor dezbate cu celebrul economist Nouriel Roubini starea reală a economiei și perspectivele izbucnirii unei noi crize. Te așteptăm la eveniment! Click pentru detalii și înregistrare
Creșterea cu 7,8% a rezultatului operațional se datorează avansului veniturile operaționale mai mari, în special din dobânzi și comisioane, care au contrabalansat scăderea venitului din tranzacționare și creșterea contribuției la fondul de garantare a depozitelor bancare în 2019.
Venitul net din dobânzi a crescut în mod semnificativ cu 11,1%, până la 1.683 milioane de lei (355,2 milioane de euro), de la 1.515,1 milioane de lei (325,7 milioane de euro) în primele nouă luni din 2018, pe fondul unui mediu cu rate ale dobânzilor mai mari, cât și de creșterea creditelor și depozitelor clienților.
Venitul net din comisioane a crescut cu 9,1%, ajungând la 578,9 milioane de lei (122,2 milioane de euro), de la 530,4 milioane de lei (114 milioane de euro) în primele nouă luni din 2018, mai ales ca urmare a unor venituri mai mari din comisioane generate din asigurări, precum și din tranzacții valutare și investiții în obligațiuni ale clienților persoane fizice.
Rezultatul net din tranzacționare a scăzut cu 22,9%, până la 251,1 milioane de lei (53 milioane de euro), de la 325,8 milioane de lei (70 millione de euro) în primele nouă luni din 2018.
Venitul operațional a crescut cu 6,3% până la 2.587,4 milioane de lei (546 milioane de euro) de la 2.434,7 milioane de lei (523,4 milioane de euro) în primele nouă luni din 2018, determinat în principal de veniturile nete din dobânzi.
„Prin plasarea tehnologiei și educației în centrul a tot ceea ce facem, am reușit să accelerăm dezvoltarea businessurilor antreprenorilor români și vom continua acest proces. Rezultatul operațional solid ne motivează să investim în inovație și în laboratoare digitale, ceea ce va crea calea către îmbunătățirea sănătății financiare a clienților noștri ”, a declarat Sergiu Manea, CEO Banca Comercială Română.
Cheltuielile administrative generale în primele nouă luni din 2019 au înregistrat valoarea de 1.270 milioane de lei (268 milioane de euro), în creștere cu 4,8% față de 1.212,3 milioane de lei (260,6 milioane de euro) în primele nouă luni din 2018, mai ales ca urmare a contribuției anuale mai mari în anul 2019 la fondul de garantare a depozitelor.
Astfel, raportul cost-venituri a fost de 49,1% în primele nouă luni din 2019, față de 49,8% în primele nouă luni din 2018.
BCR a eliberat un provizion de 122,8 milioane de lei (25,9 milioane de euro) în primele nouă luni, după ce în perioada similară a anului trecut trebuise să aloce un provizion de 43,8 milioane de lei (9,4 milioane de euro), în condițiile în care anul acesta a avut o formare foarte redusă de noi credite neperformante pe segmentul corporate, corelat cu un trend favorabil în recuperările de la clienți neperformanți și însănătoșirile, atât pe segmentul de retail, cât și pe cel corporate.
Rata creditelor neperformante a scăzut sub pragul de 5% pentru prima dată din anii anteriori crizei, ajungând la 4,9% în septembrie 2019 față de 5,8% în decembrie 2018, ca efect al creșterii împrumuturilor acordate clienților și scăderii creditelor neperformante. Gradul de acoperire cu provizioane al creditelor neperformante cu provizioane a ajuns la 104% în septembrie 2019.
Rata de solvabilitate a BCR (doar banca), în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), se află în august 2019 la nivelul de 20,9%, peste cerințele BNR.
Rata capitalului de Rang 1+2 era de 20,6% (Grup BCR) în iunie 2019.
Portofoliu total de credite a crescut cu 10% față de aceeași perioadă a anului trecut, cu avans atât pe segmentul retail, cât și pe cel corporate.
Împrumuturile și avansurile acordate clienților au crescut cu 8,6% până la 39.531,1 milioane de lei (8.323 milioane de euro) la 30 septembrie 2019, de la 36.400,1 milioane de lei (7.805,3 milioane de euro) la finele anului trecut, susținute atât de creditele din segmentul corporate (+12,4% față de decembrie 2018), cât și de cele din retail (+7,1% față de decembrie 2018).
Depozitele clienților au crescut ușor cu 0,2% până la 55.216,5 milioane de lei (11.625,5 milioane de euro) la 30 septembrie 2019, față de 55.099 milioane de lei (11.815 milioane de euro) nele anului trecut, ca urmare a creșterea depozitelor din retail.
În activitatea bancară de retail, BCR a acordat credite noi în lei pentru persoane fizice și microîntreprinderi de peste 5,8 miliarde de lei (1,2 miliarde de euro) în primele nouă luni, în principal datorită împrumuturilor de nevoi personale, creditelor ipotecare și celor destinate microîntreprinderilor. Generarea de credite noi a fost constrânsă de regulile mai stricte cu privire la gradul de îndatorare (DTI) aplicate începând cu luna ianuarie 2019, acestea având un impact mai mare asupra creditelor ipotecare. BCR a ales să acorde credite ipotecare standard cu o rată de dobândă fixă pe 5 sau 10 ani, cu scopul de a-și proteja clienții.
Creditele noi pentru microîntreprinderi aproape s-au triplat în trimestrul al treilea din 2019 față de trimestrele precedente, datorită finanțărilor mai mari acordate în cadrul programului Start-Up Nation.
Pe segmentul corporate, BCR (doar banca) a aprobat credite noi de 5,4 miliarde de lei (1,1 miliarde de euro) în primele nouă luni, în sectoare precum industria prelucrătoare (industria auto, industria chimică, industria producătoare de utilaje), energie și utilități, agricultura și sectorul medical.
Stocul de finanțări acordate sectorului IMM (incl. subsidiara BCR Leasing) a crescut cu 13,9% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, la 5,9 miliarde de lei (1,3 miliarde de euro), ca urmare a unei concentrări mai mari pe afacerile noi și pe dezvoltarea sectorului de leasing. Segmentul real estate a crescut în mod semnificativ, cu 40% în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, la 2,2 miliarde de lei (460 milioane de euro), ca urmare a noilor proiecte de construcții de birouri și spații comerciale finanțate în ultimul an.
În primele nouă luni ale anului 2019, BCR a accelerat procesele de digitalizare și simplificare operațiuni. Platforma digitală de banking George a ajuns la 660.000 de utilizatori, atât pentru persoane fizice, cât și pentru microîntreprinderi. Mai mult de un sfert dintre clienții noi ai BCR și-au deschis un cont bancar 100% online, iar recent a fost lansat primul împrumut de nevoi personale complet digital cu o limită de până la 110.000 de lei și o dobândă de 7,74%.
„Pasiunea noastră pentru transformarea modului în care răspundem nevoilor clienților este din ce în ce mai vizibilă. Este un efort de echipă, împreună cu clienți și cu publicul larg, prin care înțelegem mai bine ce își doresc cei care folosesc servicii financiare astăzi. Cel mai important este că publicul poate beneficia de noile procese digitale indiferent de modul în care intră în contact cu noi, online sau în agențiile noastre”, spune Sergiu Manea.
În serviciile de open banking, BCR și-a deschis prima din piață interfețele de programare a aplicațiilor (API) către furnizori terți, ajungând la 50 de furnizori care au testat platforma.
Banca continuat programul Acceleratorul BCR-InnovX, prin lansarea grupului Scale-up dedicat IMM-urilor, cu o valoare a finanțărilor aprobate care depășește un milion de euro. 25 de start-up-uri și IMM-uri au participat în bootcamp-urile Acceleratorului BCR-InnovX de la începutul anului.
Programul de educație financiară Școala de Bani a ajuns la un număr total de peste 350.000 de adulți și copii în interacțiuni față în față cu instructori din BCR în ultimii trei ani.