BCR, profit net în creștere cu 60% în primul trimestru

BCR, profit net în creștere cu 60% în primul trimestru
Mihai Baniţă
Mihai Baniţă
scris 30 apr 2020

Banca Comercială Română a încheiat primul trimestru din 2020 cu un profit net în creștere cu 60% de aproape 429 de milioane de lei, pe fondul creșterii veniturilor operaționale și a scăderii cheltuielilor cu contribuțiile la fondurile de garantare, dar și a majorării intrărilor din recuperarea unor credite neperformante. Banca anunță și că a sistat plata ratelor pentru 23.000 de clienți, dintre care 1.000 de companii, pe fondul pandemiei.

BCR a acordat credite noi în monedă locală pentru persoane fizice și microîntreprinderi de 2 miliarde de lei în trimestrul 1. Vânzările de credite de nevoi personale au crescut cu aproape un sfert, în timp ce cele de credite ipotecare au avansat cu aproape o cincime. Banca a aprobat credite corporate noi în valoare de 1,8 miliarde de lei în T1 2020.

Urmărește-ne și pe Google News

„Societatea și mediul de business s-au transformat dramatic în ultimele luni, dar cel mai important este că am reușit să ne adaptăm rapid la noua realitate. Știm ce îi preocupă pe clienții noștri: incertitudinea, scăderea businessurilor, pierderea joburilor, sănătatea angajaților și suntem pregătiți să salvăm cât mai multe locuri de muncă”, spune Sergiu Manea, directorul executiv al băncii.

Rata șomajului a crescut accelerat în martie la cel mai ridicat nivel din ultimii 3 ani CITEȘTE ȘI Rata șomajului a crescut accelerat în martie la cel mai ridicat nivel din ultimii 3 ani

Acționarul majoritar Erste a anunțat azi că se așteaptă la o scădere semnificativă a veniturilor grupurilor ca urmare a impactului celei mai adânci recesiuni de după cel de-al Doilea Război mondial.

Venituri mai mari

BCR a înregistrat un profit net de 428,3 milioane de lei (89,3 milioane de euro) in T1 2020, în creștere cu 60% față de 267,9 milioane de lei (56,6 milioane de euro) în T1 2019, datorită rezultatului operațional mai mare și a impactului pozitiv din recuperările semnificative de la clienți neperformanți.

Rezultatul operațional s-a îmbunătățit semnificativ cu o treime până la 440,1 milioane de lei (91,7 milioane de euro) în T1 2020, de la 330,8 milioane de lei (69,8 milioane de euro) în T1 2019, pe fondul unor venituri operaționale mai mari alături de cheltuieli operaționale mai reduse favorizate de contribuția anuală mai mică la fondul de garantare a depozitelor în 2020.

Venitul net din dobânzi a crescut cu 9,4% până la 597,9 milioane de lei (124,6 milioane de euro) în T1 2020, de la 546,4 milioane de lei (115,4 milioane de euro) în T1 2019, favorizat de volume mai mari de credite atât pe segmentul de clienți retail, cât și pe cel de corporate.

Venitul net din comisioane a scăzut cu 6,6% până la 163,7 milioane de lei (34,1 milioane de euro) în T1 2020, de la 175,2 milioane de lei (37,0 milioane de euro) în T1 2019, determinat de un volum mai redus de comisioane din tranzacții cu carduri și din activitatea de creditare, parțial compensat de un volum mai mare de comisioane pentru tranzacții cu numerar și de mentenanță.

Rezultatul net din tranzacționare a crescut cu 10,8% până la 64,4 milioane de lei (13,4 milioane de euro) în T1 2020, de la 58,1 milioane de lei (12,3 milioane de euro) în T1 2019, în principal datorită volumelor mai mari de schimburi valutare.

Venitul operațional a crescut cu 6,4% până la 852,0 milioane de lei (177,6 milioane de euro) în T1 2020, de la 800,5 milioane de lei (169,0 milioane de euro) în T1 2019, determinat în principal de veniturile nete din dobânzi pe fondul volumelor mai mari de credite, atât pe segmentul de clienți retail, cât și pe cel de corporate.

Cheltuielile administrative generale au înregistrat valoarea de 411,9 milioane de lei (85,9 milioane de euro) în T1 2020, în scădere cu 12,3% în comparație cu 469,7 milioane de lei (99,2 milioane de euro) în T1 2019, mai ales ca urmare a contribuției anuale mai mici la fondul de garantare a depozitelor și a deprecierii mai scăzute.

Astfel, raportul cost-venituri s-a îmbunătățit la 48,3% în T1 2020, față de 58,7% în T1 2019.

Costurile de risc și calitatea activelor

Rezultatul net din deprecierea instrumentelor financiare a înregistrat valoarea de 212,3 milioane de lei (44,3 milioane de euro) in T1 2020, comparativ cu 40,9 milioane de lei (8,6 milioane de euro) în T1 2019. Acest rezultat a fost influențat pozitiv de recuperări semnificative de la clienți neperformanți și însănătoșiri atât pe segmentul de retail, cât și pe cel corporate, corelate cu o formare foarte redusă de noi credite neperformante în special pe segmentul corporate.

Rata creditelor neperformante a ajuns la 3,7% în martie 2020, cel mai scăzut nivel din ultimii 12 de ani, față de 4,1% în decembrie 2019. Această evoluție reflectă evoluția pozitivă a împrumuturilor acordate clienților și reducerea portofoliului de credite neperformante datorită recuperărilor semnificative reușite conform planului de rezoluție a creditelor neperformante. În același timp, gradul de acoperire al creditelor neperformante cu provizioane a ajuns la 126,2% în martie 2020.

Capitalizare și finanțare

Rata de solvabilitate a BCR în conformitate cu reglementările privind cerințele de capital (CRR), doar banca, se afla în februarie 2020 la nivelul de 19,1.

Creditele și avansurile acordate clienților au crescut cu 1,4% până la 40.597,4 milioane de lei (8.408,2 milioane de euro) la data de 31 martie 2020 de la 40.049,0 milioane de lei (8.373,2 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2019, susținute atât de creditele retail (+1,8% față de decembrie 2019) cât și de cele corporate (+1,2% față de decembrie 2019).

Depozitele de la clienți au crescut ușor cu 2,0% până la 58.929,9 milioane de lei (12.205,1 milioane de euro) la data de 31 martie 2020 de la 57.791,8 milioane de lei (12.082,8 milioane de euro) la data de 31 decembrie 2019, susținute de creșterea depozitelor retail (+2,1% față de decembrie 2019).

Peste 22.000 de clienți persoane fizice, care dețin peste 26.000 de credite, au solicitat amânarea la plată, reprezentând 7% din portofoliul total. Circa 65% au fost credite de consum, iar restul de 35% a fost reprezentat de creditele ipotecare. Principalele domenii de activitate ale clienților care au solicitat amânări au fost: HORECA, auto, transport și comerț cu amănuntul.

Peste 1.000 de firme, IMM-uri și microîntreprinderi, au solicitat amânarea ratelor prin OUG 37/2020 și prin fluxurile proprii ale grupului (BCR și BCR Leasing).

BCR a primit un plafon total de garanții de 3,4 miliarde de lei în cadrul programului IMM Invest din care poate acorda finanțări de circa 4 miliarde de lei..

viewscnt
Afla mai multe despre
bcr
profit bcr
rezultat bcr