Băncile vor fi obligate să perceapă comisioane „rezonabile” pentru operațiunile din conturile curente pe teritoriul Uniunii Europene, inclusiv pentru retragerea de numerar, și să elimine comisioanele de închidere și deschidere a unui cont. Totodată, clienții cu venituri sub salariul minim pe economie vor beneficia de gratuitate pentru serviciile și operațiunile de bază.
Procedura este reglementată de un proiect de ordonanță de urgență a Guvernului, discutat în ședința de ieri. Surse oficiale au declarat pentru Profit.ro că documentul va fi aprobat săptămâna viitoare, dar sub formă de proiect de lege, ceea ce impune și avizul Parlamentului înainte de aplicare.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată pe Profit Insider
Guvernul transpune astfel, cu o întârziere de câteva luni, Directiva UE 92/2014 privind conturile de plăți, care ar trebui să aducă o mai mare mobilitate a clienților băncilor și costuri mai reduse, potrivit unui proiect de OUG aflat în prima lectură în ședința de Guvern.
Băncile vor oferi gratuit serviciile de deschidere și închidere a conturilor curente și pot percepe comisioane “rezonabile” pentru serviciile de administrare, depunere de fonduri, retragere de numerar (la ghișeu și bancomate) precum și pentru operațiunile de debitare directă, plata cu cardul, inclusiv online și tansferul de bani, inclusiv la ghișeu, terminale bancare sau online, pe teritoriul UE.
CITEȘTE ȘI Magistrații vor participa și în acest an la cursurile de drept bancar ale BNRExistă o diferență între serviciul în sine, care înseamnă posibilitatea de a face anumite operațiuni, și operațiune, care înseamnă acțiunea în sine.
Băncile au eliminat, deja, în ultimii ani, comisioanele de închidere și deschidere a conturilor, păstrând, unele dintre ele, doar comisionul de administrare, astfel că beneficiul imediat al consumatorilor nu e evident.
În privința comisionelor rezonabile cu care sunt taxate operațiunile, OUG arată că nivelul se stabilește de fiecare instituție de credit în funcție de veniturile naționale și de comisioanele medii percepute pentru serviciile furnizate privind conturile de plăți.
Ce înseamnă mai în detaliu acest lucru OUG nu spune, pentru că nu face referire la niciun plafon sau procent din media veniturilor naționale, astfel că rămâne la latitudinea băncilor.
Apare însă ceea ce pare o interdicție de majorare a comisioanelor peste media percepută în ultimul an pentru serviciile de bază.
CITEȘTE ȘI Banca Transilvania a făcut profit de peste 1,2 miliarde de lei în 2016. BT a depășit BRD și a ajuns pe locul doi în topul activelorComisioanele de retragere numerar de la bancomatele băncilor au început și ele să dispară în ultimii ani. Cele mai mari două bănci din România după active, BCR și Banca Transilvania, nu percep comisioane pentru retragerea de bani de la bancomatele din rețeaua proprie, în timp ce cea de-a treia bancă locală, BRD, cere un comision de 0,2% din suma retrasă, minimum 90 de bani – de altfel, nivelul de 0,2% este practicat de majoritatea băncilor care mai percep comisioane de retragere.
Pe de altă parte, comisioanele de retragere de la ghișee au fost majorate de către bănci în ultimii ani (ajung chiar la minimum 15 lei/operațiune la BCR), pe măsură ce acestea au redus numărul angajaților pentru a ține costurile sub control.
În funcție de cum stabilesc băncile rezonabilitatea comisioanelor, clienții ar putea vedea un beneficiu la retragerile de bani din străinătate cu carduri emise în România, având în vedere că acestea sunt piperate în acest moment. Spre exemplu, BCR percepe 1%, minim 15 lei pentru tranzacțiile în afara țării, BT taxează cu 1% + 2,5 lei, iar BRD cere 1,5% + 10 lei, la care se adaugă costurile cu conversia valutară la un curs mai mare decât cel al BNR.
Cei mai mare beneficiari ai OUG sunt consumatorii vulnerabili, a căror venituri lunare sunt sub salariul de bază minim brut pe țară, care nu vor plăti nici emiterea, închidera și administrarea conturilor și vor avea gratuitate și la operațiunile de retragere numerar din țară.
De aceleași prevederi ar fi beneficiat toți consumatorii, dacă Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor – inițiator - păstra forma inițială a proiectului. Eliminarea de facto a principalelor comisioane i-a nemulțumit pe bancheri, astfel că ANPC, după consultări cu aceștia și cu BNR, a modificat proiectul.
Printre noutățile aduse de lege se numără și accesul consumatorilor la comparațiile comisioanelor prin intermediul unui site (sau mai multe) ce va fi înființat fie de către ANPC, fie de către o asociație de protecția consumatorilor. Această sarcină este oarecum redundantă, în condițiile în care există deja site-uri precum Conso.ro sau FinZoom.ro care oferă comparații de costuri între bănci pentru aproape toate tipurile de servicii.
Totodată, proiectul stipulează că debitorii vor putea muta cu contul de la o bancă la alta, în țară sau în interiorul UE, printr-o procedură rapidă, gratuit sau cu costuri rezonabile.
Băncile nu vor putea nici să refuze deschiderea unui cont curent pentru un cetățean UE, decât în cazul în care se încalcă legea pentru prevenirea spălării banilor și combaterea finanțării terorismului. Chiar și în acest caz banca trebuie să precizeze clar motivul refuzului și să consilieze consumatorul privind procedura prin care poate depune o plângere împotriva instituției de credit.