Majoritatea băncilor comerciale cu rețele mari de retail permit clienților să intre în sucursale și agenții fără să ceară dovada vaccinării, a trecerii prin boală sau un test Covid negativ. Banca Transilvania, BCR, ING, Raiffeisen, CEC Bank, OPT Bank și Patria Bank au confirmat accesul fără restricții și au explicat, pentru Profit.ro, ce măsuri sanitare obișnuite aplică. La BRD, în schimb, clienții nevaccinați nu sunt primiți nici măcar cu test covid negativ, cu excepția serviciilor de urgență, pe care banca nu le menționează expres. UPDATE 15.30: După 5 ore, BRD transmite câteva din serviciile de urgență pentru care continuă să permită acces și nevaccinaților, în mod excepțional, schimbând și răspunsul dat clienților care întreabă.
Majoritatea bancherilor consideră că restricțiile recente CNSU nu se aplică serviciilor bancare, deși acestea nu sunt exceptate în mod expres în actul normativ. La fel ca și Poșta Română, au decis să dea liber în unități pentru rezolvarea oricărei probleme și accesarea oricărui produs, în condițiile în care restricțiile CNSU, aprobate prin HG de Guvernul demis, permit excepții doar pentru plăți de pensii și alte prestații sociale, precum și pentru servicii publice acordate în situații de urgență de instituții publice și operatori economici. Singurele afectate sunt unitățile bancare din mall-uri, în care clienții nevaccinați nu mai au acces la intrarea în centrul comercial decât dacă urmează un flux care conduce exclusiv la un centru de vaccinare sau la un serviciu de pașapoarte din interior.
Băncile comerciale private nu se văd încadrate în categoria comercianților de produse nealimentare, alții decât farmacii și benzinării, care pot permite accesul doar clienților vaccinați sau trecuți prin boală, ci în prevederea referitoare la operatorii economici care funcționează în clădiri cu birouri private și care pot permite accesul altor persoane decât angajații proprii fără a cere certificat verde, dacă în birourile respective nu lucrează mai mult de 50 de angajați simultan.
Cum în majoritatea agențiilor bancare numărul angajaților este mai mic de 50, iar în cele care depășeau acest număr salarații au fost organizați să lucreze în schimburi, băncile consideră că pot permite accesul clienților la ghișee în aceleași condiții în care pot primi orice vizitator sau partener de afaceri, fără a cere certificat verde.
BRD – Groupe Societe Generale, în schimb, aplică deciziile CNSU asemeni magazinelor obișnuite care comercializează produse nealimentare și care, timp de o lună, nu pot permite deloc accesul în interior cumpărătorilor nevaccinați, nici celor care pot prezenta test covid negativ. BRD acceptă o singură excepție pentru nevaccinați: accesarea serviciilor de urgență. Nu precizează însă care sunt acestea, nici ce trebuie să facă un client nevaccinat nedigitalizat care vrea să își retragă banii dintr-un depozit la ghișeu, în următoarele 30 de zile, sau care vrea să plătească o rată la un credit în agenție, ori să își actualizeze datele personale, întrebări adresate și de Profit.ro, care până la ora publicării articolului nu au primit un răspuns. Ulterior banca a venit cu câteva exemple, într-un răspuns redat mai jos.
O situație specială este cea a CEC Bank, deoarece este operator economic cu capital public, categorie pentru care Guvernul a stabilit în mod special că nu poate permite accesul publicului decât dacă face dovada vaccinării, trecerii prin boală sau testării Covid. Excepții sunt premise doar pentru cei care trebuie să încaseze la ghișeu pensii sau alte prestații sociale, însă CEC, la fel ca și celelelte bănci comerciale private, a decis să permită accesul liber și clienților care au nevoie de alte servicii sau produse bancare. Hotărârea de Guvern lasă această libertate instituțiilor publice și operatorilor economici doar pentru servicii oferite “în situații urgente (de exemplu: eliberare certificat de deces, certificat de naștere și altele asemenea)”. Accesul la disponibilitățile bănești din depozite, dar și la toate celelalte servicii bancare (plata ratelor, deschiderea unui depozit, actualizarea datelor personale, contractarea unui credit, etc) sunt apreciate de CEC Bank ca fiind servicii esențiale, la fel cum și Poșta Română a decis să nu verifice certificatele verzi niciunui client care vrea să intre în sediile sale, chiar dacă are nevoie de alte servicii decât încasarea pensiei sau a unor prestații sociale.
Condiționarea accesului în agenții bancare de vaccinare, trecere prin boală sau testare covid ar ridica probleme în sistemul bancar, în condițiile în care aproape 70% din populație este nevaccinată, iar testarea Covid implică atât costuri suplimentare, cât și dificultăți de a ajunge la centre certificate în localități mai mici.
Problema plății pensiilor, ignorată în varianta inițială a hotărârii CNSU, a fost rezolvată în forma modificată ajunsă la monitorul offcial. Nu ar fi fost însă singura. Pentru nevaccinați, decizia de a închide un depozit și a cere retragerea banilor în numerar, care se poate realiza doar la ghișeu, cu un cost suplimentar aferent testului Covid, care se va adăuga comisionului de retragere de numerar și nemulțumirii că banca este obligată să le restricționeze accesul la proprietate. Într-o piață în care, oricum, dobânzile mici și comisioanele de retragere mari, mai ales la valuta, fac ca deponentul să retragă mai puțini bani decât a adus.
Tot timp de o lună, pentru același procent de 70% din populație nevaccinată, decizia de a depune mai mulți bani la bancă, deschizând la ghișeu un depozit, va trebui să includă în calcul și costul unui test Covid, de 60-100 de lei, ca neașteptat “comision de depunere”. Calcul pe care, de oriunde l-ar apuca cei 70% nevaccinați, nu le poate da ca rezultat decât că banii stau mai bine la saltea măcar o lună, cât durează restricțiile de acces.
Totul în țara cu cel mai redus grad de intermediere financiară, în care autoritățile și băncile repeat de ani de zile nevoia de a crește incluziunea financiară pentru categorii de populație nebancarizate.
CITEȘTE ȘI Cele mai mari amenințări informatice pentru companiiTot la bancă este obligatorie prezentarea fizică la ghișeu pentru mai multe operațiuni, inclusiv pentru actualizări de date personale sau pentru alte obligații legale.
Pe paginile de facebook ale băncilor, clienții întreabă de câteva zile dacă pot intra în agenții fără certificat verde, iar unii avertizează că își vor retrage banii și vor muta conturile la alte instituții dacă li se va cere așa ceva la intrare. Cu excepția BRD, toate celelalte bănci mari le răspund că la intrare nu se solicită nicio dovadă de vaccinare, trecere prin boală sau test covid, dar încurajează clienți să folosească, pe cât posibil, serviciile online în această perioadă.
Cum aplică fiecare bancă hotărârea de guvern pentru restricțiile CNSU
Băncile au răspuns, pentru Profit.ro, cum permit accesul clienților în cele 30 de zile de valabilitate a restricțiilor. Unele au postat mesaje speciale și pe paginile propria de Facebook sau au răspuns clienților care au adresat întrebări în acest sens.
BRD – GROUPE SOCIETE GENERALE – singura care cere certificat verde și exclude nevaccinații
Banca și-a informat clienții care au întrebat că nu pot intra în unități decât cu certificate verde, iar cei nevaccinați doar pentru servicii de urgență:
“Începând cu data de 26.10.2021, în unitățile BRD se va permite accesul doar persoanelor care dețin un Certificat Digital al UE privind COVID – 19. În cazul în cre nu poți prezenta dovada deținerii unui Certificat Digital al UE privind COVID – 19 valare atestă vaccinarea, respective trecerea prin boală), accesul în unitate este interzis, cu excepția activităților cu caracter urgent și te invităm să accesezi serviciile bancare prin intermediul automatelor bancare (ATM/MBA/Robo) sau prin aplicațile de bancă la distanță.
De asemenea, dorim să transmitem că suntem aliniați tuturor restricțiilor și nu încurajăm nimic din ce ar pune în pericol sănătatea clienților și colegilor noștri.
Pentru mai multe detalii legate de restricțiile aplicabile, vă invităm să consultați documentul normativ în materie publicat în Monitorul Oficial (Hotărâre pentru modificarea anexelor nr. 2 și 3 la HG 1.090/2021 privind prelungirea strării de alertă pe teritoriul României începând cu data de 10 octombrie 2021, precum și stabilirea măsurilor care se aplică pe durata acesteia pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID – 19)”
Pe pagina de Facebook a BRD, clienții care primesc acest răspuns au amenințat că se mută la altă bancă, în condițiile în care toate celelalte bănci mari din piață au interpretat același HG în sensul că accesul clienților în sedii rămâne nerestricționat, fără verificarea certificatului Covid, aplicând doar mpsurile sanitare obișnuite (mască, dezinfectanți, distanțare).
UPDATE: La cinci ore după publicarea articolului, BRD a transmis către Profit.ro câteva exemple de servicii de urgență pentru care permite și accesul nevaccinaților și a modificat și răspunsul dat clienților care i-au adresat întrebări:
"Accesul în unitățile BRD este permis, cu respectarea prevederilor legale în vigoare. Oferim în continuare serviciile financiare care contribuie la acoperirea nevoilor esențiale ale clienților noștri și la desfășurarea activității acestora, dintre care enumerăm:
- operațiuni de retragere/depunere numerar, atunci când acestea nu pot fi accesate utilizând aparatele ATM/MBA
- finalizarea tranzacțiilor în curs care necesită prezență fizică (creditare, leasing, etc)
- operațiuni de plată care nu pot fi efectuate prin ATM/MBA sau aplicațiile YOU și MyBRD
- alte tranzacții, pentru care prezența fizică a clienților este imperios necesară și care nu pot fi tratate de aplicațiile băncii
Pentru informații suplimentare, clienții pot apela Centrul de Contact al BRD.
Serviciile noastre sunt disponibile atât în rețeaua de unități și bancomate a BRD, cât și prin intermediul aplicațiilor digitale. În acest context, recomandăm folosirea aplicației YOU BRD, care poate fi descărcată din magazinele de aplicații App Store și Google Play. Activarea aplicației se face 100% online si poate fi folosită imediat.
Desigur, în toată această perioadă, în vederea protecției clienților și salariaților noștri, rămân obligatorii atât purtarea măștii de protecție în toate spațiile închise, inclusiv în unitățile băncii noastre, regulile referitoare la păstrarea distanței minime de cel puțin 1,5 metri față de celalalte persoane, precum și restul măsurilor de protecție necesare."
BANCA TRANSILVANIA – fără restricții de acces
“Accesul în agenții se va face în mod normal: masca și distanța minimă sunt obligatorii. Certificatul verde nu este necesar pentru a intra în agenții, conform reglementărilor în vigoare”, își informează banca clienții.
Pentru Profit.ro, reprezentanții Băncii Transilvania au declarat că orice restrângere a accesului populației la serviciile băncilor poate avea efecte adverse: “Avertizăm că România este o țară puternic dependentă de numerar și orice restrângere a accesului populației la serviciile băncilor, va avea efecte adverse și neprevăzute atât în plan social, cât și în plan economic. De aceea, orice măsură care limitează accesul populatiei la serviciile băncilor trebuie evitată. Mai ales că unele segmente ale populației sunt puternic dependente de serviciile bancare offline”.
ING BANK – fără restricții de acces
“Accesul în sucursalele ING Bank este permis pentru toate persoanele, fără să fie obligatoriu certificatul verde. Bineînțeles, cu respectarea măsurilor de protecție și siguranță, ca și până acum”
CEC BANK – fără restricții de acces
Își informează clienții că nu solicit certificat verde: “Accesul la serviciile CEC Bank nu va fi afectat de restricții. Serviciile financiare sunt esențiale pentru asigurarea nevoilor de bază. În contextual noilor măsuri, dorim să ne asigurăm clienții că serviciile de bancare de care au nevoie vor fi disponibile în continuare atât în unitățile CEC Bank, cât și prin intermediul canalelor digitale (internet banking, mobile banking, CEC_IN, etc), fără a fi nevoie să prezentați un cerrificat verde! Bineînțeles, vom respecta în continuare măsurile de protecție și siguranță, ca și până acum: distanțarea, purtarea măștii. Dezinfectarea spațiilor, etc”
Precizări suplimentare: "Purtăm în primul rând o responsabilitate față de clienții noștri: să le asigurăm accesul la propriile disponibilități și la propriile economii și să ne ducem la bună îndeplinire obligațiile la care ne-am angajat, ca intermediar financiar. Bineînțeles, respectând toate măsurile de siguranță și protecție ca și până acum.Accesul la servicii financiare este esențial pentru asigurarea nevoilor de bază. În contextul noilor măsuri, dorim să ne asigurăm clienții că serviciile bancare de care au nevoie vor fi disponibile în continuare.În plus, Banca a emis, în mod gratuit, încă de anul trecut carduri de debit pentru clienții care își ridicau pensiile în numerar de la ghișeele bancii și a asigurat trimiterea acestora, fără costuri, la adresa de domiciliu a clienților, ca excepție de la practica standard care prevede ridicarea cardurilor din unități. În același timp, pentru a facilita accesul la propriile resurse financiare prin canale alternative, le oferim clienților băncii, în mod gratuit, un pachet de cont bancar, care include cont curent, card (pe care îl trimitem acasă) și Mobile Banking , acesta putând fi achiziționat 100% online, fără a fi necesară deplasarea la bancă. Pentru acest pachet, banca nu va percepe comision de administrare până în martie 2022", au declarat, pentru Profit.ro, reprezentanții băncii.
Gabriel Pralea, Director Rețea CEC Bank, va fi invitat astăzi în dezbatere la Profit News TV, de la ora 12.15, pe tema accesului clienților în unități bancare în perioada cu restricții sanitare. Transmisiunea live a postului poate fi urmărită și pe site-ul Profit.ro (aici)
RAIFFEISEN BANK – fără restricții de acces
Își informează clienții că nu trebuie să prezinte certificat verde la intrarea în sediile băncii: “Raiffeisen Bank România nu condiționează accesul clienților în agențiile sale. Astfel, nu este necesară prezentarea unui certificat digital UE privind Covid-19. În cazul în care agenția se află într-un spațiu comercial, accesul în interiorul acestuia se realizează conform normelor legale în vigoare.
CITEȘTE ȘI Cum previi picarea site-ului în cazul creșterilor masive de traficReamintim că purtarea măștii este obligatorie în toate spațiile închise, inclusive în unitățile băncii noastre, iar dezinfectarea mâinilor este o măsură recomandabilă. De asemenea, rămân valabile regulile obligatorii privind păstrarea distanței minime în spații închise de cel puțin 1,5 m față de celelalte persoane.”
BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ - fără restricții de access, doar programare
Își informează clienții că accesul în agenții este permis tuturor, fără alte condiții decât programare telefonică: “Accesul în Hub-urile BCR este disponibil tuturor clienților noștri, fără alte condiții, în afară de o simplă programare, online sau telefonic. Pentru operațiuni la echipamentele self service nu este nevoie de programare
Precizări suplimentare pentru Profit.ro: „Accesul în sucursalele BCR este disponibil tuturor clienților, fiind însă susținut în baza unei programări, online sau telefonic. Încă de anul trecut, noi am decis, în premieră pentru piața bancară, ca accesul în sucursalele noastre să se facă printr-un sistem de programări, așa cum se întâmplă, de exemplu, și la un restaurant sau la o clinică medicală. Deși nu toată lumea a fost mulțumită, în urmă cu un an, de măsura introducerii programărilor, ca regulă de intrare în sucursalele BCR, avem acum aproape 20.000 de programări, în medie, în fiecare zi, lucru ce ne-a ajutat să controlăm mult mai bine traficul din agențiile noastre și respectarea strictă a măsurilor de siguranță.
CITEȘTE ȘI JD Agro Cocora continuǎ seria de proiecte de expansiune ambițioaseLe prezentăm clienților noștri, atât la momentul programării, cât și în momentul vizitei, toate măsurile adoptate, pe care trebuie să le respecte pentru protecția lor și a colegilor noștri: purtarea permanentă și corectă a măștii, respectarea distanțării fizice, dezinfectarea mâinilor, măsurarea temperaturii. Relaționarea cu clienții se face prin intermediul unor panouri de plexiglas, suprafețele și obiectele de lucru se dezinfectează după fiecare vizită, iar colegii noștri se testează săptămânal.
BCR are 1,9 milioane de utilizatori de internet banking și mobile banking, din care aproape 1,3 milioane sunt utilizatori activi de George.
Pentru a veni și în sprijinul persoanelor care nu sunt atât de familiarizate cu tehnologia, BCR a extins, de anul trecut, și gama de operațiuni disponibile printr-un simplu telefon în Contact Center, unde programul este 24/7. Astfel, se pot efectua operațiuni curente, precum:
o Verificare cont curent;
o Asistență de specialitate în utilizarea serviciilor de Internet și Mobile Banking;
o Asistență de urgență si suport utilizare pentru carduri;
o Preluare acord livrare carduri noi la domiciliu;
o Plată facturi (în limita unei singure facturi și a unei sume maximă de 300 de lei);
o Informații personalizate și generale despre produsele și serviciile BCR;
o Transferuri bancare prin serviciul Alo24;
o Actualizare de date”
OTP BANK – fără restricții de acces
“În conformitate cu noile măsuri adoptate prin Hotărarea Guvernamentală 1130/22.10.2021 privind prelungirea stării de alertă și gestionarea riscului de sănătate publică urmare a ratei crescute de infectări cu SARS-CoV-2, considerăm că accesul clienților în sucursalele băncii nu este condiționat de prezentarea certificatului de vaccinare. Dorim să venim în sprijinul clienților ca o bancă responsabilă si să le oferim acces continuu la serviciile și produsele bancare, respectând totodată și noile restricții. Astfel, ne vom asigura atât pentru clienții noștri, cât și pentru angajați că toate spațiile din unitățile OTP Bank respectă în continuare toate condițiile de siguranță și protecție sanitară, dezinfectarea spațiilor, purtarea măștii si distanțarea socială. Totodată, pentru o protecție suplimentară, încurajăm clienții să utilizeze pe cât posibil plata cu cardul și canalele noastre digitale - internet banking, mobile banking și OTPay.
PATRIA BANK – fără restricți de acces
“La acest moment, accesul în unitățile Patria Bank nu este conditionat de prezentarea unui certificat de vaccinare, ci este conditionat de respectarea regulilor de prevenție si distanțare: purtarea corectă a măștii, păstrarea unei distanțe de minimum 1,5 m între persoane și reducerea timpului de staționare în unitate. De asemenea, activitatea tuturor unităților se desfășoară normal, în cadrul programului 9:00 – 17:00, nefiind impactați de restrictiile orare aplicabile.
La accesul în unitate se asigură măsurarea temperaturii, se limitează numărul persoanelor aflate concomitent în unitate si, pentru simplitate, clienții au inclusiv la dispoziție posibilitatea programării online a vizitei.
Totodată, colegii noștri au la dispozitie toate condițiile și materialele de protecție pentru desfășurarea activității în condiții optime și de siguranță.
În plus, susținem campania de vaccinare și ne sfătuim colegii și clienții să se vaccineze, ori de cate ori avem ocazia.
Avem un număr important de clienți seniori, atât clienți pentru încasarea pensiei, cât și clienți de depozite. Pentru ei, cu atât mai mult, am recomandat protecția și prevenția și cât mai puține drumuri la bancă. Am remarcat de la începutul pandemiei creșterea gradului de activare a internet și mobile banking-ului, inclusiv în rândul clienților pensionari, care devin tot mai familiarizați cu canalele digitale și interacțiunea la distanță. Special pentru deponenții seniori, am oferit posibilitatea de a prelungi depozite prin telefon, aceasta fiind o modalitate aleasă de foarte puțini clienți însa. Recent am deschis 100% canalul digital pentru clienți persoane fizice, Patria de Oriunde, prin intermediul căruia orice client nou poate accesa produse bancare de baza – cont curent, card, depozite, internat banking –, în timp ce clienții existenți au mereu acces la conturilor lor prin internet și mobile banking.
Cea mai mare parte a clienților seniori primesc pensia pe card, astfel încât nu este necesar să se deplaseze într-o unitate bancară. Pentru accesarea sumelor de pe card, clientii pot accesa orice ATM, cele din rețeaua proprie, reteaua Euronet sau oriunde doresc. Recomandam clienților să realizeze plata cu cardul și să folosească cât mai puțin numerarul, precum și să evite drumurile nenecesare la bancă.
CE PREVEDE HOTĂRÂREA DE GUVERN
1. Pentru operatori economici care comerciază produse nealimentare:
“Activitatea cu publicul a operatorilor economici care au ca obiect principal de activitate comercializarea produselor nealimentare este permisă doar pentru persoanele care sunt vaccinate împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, respectiv persoanele care se află în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2. Măsura nu se aplică unităților farmaceutice dispuse în afara centrelor și parcurilor comerciale, precum și benzinăriilor;
2. Pentru instituții cu capital de stat și clădiri private de birouri cu peste 50 de angajați:
Art 12 din anexa 3
(4) Accesul persoanelor, cu excepția angajaților, a participanților în cadrul procedurilor judiciare, disciplinare, contravenționale, administrativ-jurisdicționale și a celor administrative din motive de ordine și siguranță publică, a persoanelor care necesită servicii medicale și prestații sociale, precum și a persoanelor care se prezintă la centrele de vaccinare în vederea administrării unei doze de vaccin, în incintele instituțiilor publice centrale și locale, regiilor autonome și operatoriilor economici cu capital public este permis doar celor care fac dovada vaccinării împotriva virusului SARS-CoV-2 și pentru care au trecut 10 zile de la finalizarea schemei complete de vaccinare, care prezintă rezultatul negativ al unui test RT-PCR pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 72 de ore sau rezultatul negativ certificat al unui test antigen rapid pentru infecția cu virusul SARS-CoV-2 nu mai vechi de 48 de ore, respectiv care seaflă în perioada cuprinsă între a 15-a zi și a 180-a zi ulterioară confirmării infectării cu virusul SARS-CoV-2.”
(7) Prevederile alin. (4) și (6) se aplică și pentru operatorii economici care funcționează în clădiri cu birouri private în care își desfășoară activitatea cel puțin 50 de persoane simultan
(8) Prin excepție de la prevederile alin. (4) și (7), instituțiile publice și operatorii economici vor întreprinde măsurile necesare pentru asigurarea accesului cetățenilor la serviciile publice oferite, în situații urgente (de exemplu: eliberare certificat de deces, certificat de naștere și altele asemenea) și persoanelor care nu fac dovada vaccinării, testării sau vindecării de infecția cu virusul SARS-CoV-2, prin organizarea activității în mediul online, în spații deschise, la ghișee dispuse direct în exteriorul clădirilor sau în orice alte condiții care să asigure respectarea măsurilor de prevenire a răspândirii SARS-CoV-2.
Ce exemple de aplicare a restricților a prezentat Raed Arafat, în conferință de presă, după aprobarea HG:
“Referitor la accesul la alte magazine, cu excepția celor alimentare: atenție, în mall, la magazinele alimentare nu se poate intra decât pe baza certificatului verde, adică vaccinat sau trecut prin boală! Însă, în afara mall-ului, se poate intra la magazinele alimentare, la centrele care vând alimente doar cu masca, deci respectând regulile sanitare. La orice alt magazin sau operator economic, care comercializează alte produse, aici exceptând farmaciile, acolo se intră doar cu certificatul verde. Deci magazinele care sunt pe șosele, pe Calea Victoriei, cu tot, în afara celor alimentare care vând alimente, se intră acolo numai cu certificatul verde, vaccinat sau trecut prin boală.
Din punct de vedere al accesului la instituțiile publice și la cele private au fost prevăzute unele excepții, care ni s-au ridicat de către mai multe persoane. Pensionarii care trebuie să ridice pensia, de exemplu, nu vor avea restricție să intre să ridice pensia, cei care merg pentru prestații sociale, alocații pentru copii etc pot să intre să ridice aceste prestații.
Pe partea de justiție sunt excepțiile necesare, astfel încât actul de justiție și de ordine publică să poată să continue normal, fără să fie afectat de măsurile respective.
În rest, intrarea în clădirile publice pentru angajați, de la acest moment până va trece legea, nu este controlat de certificatul verde, dar pentru alte persoane care intră în clădirile respective este controlat pe certificatul verde complet, adică inclusiv testarea, poate să fie trecut prin boală, vaccinat sau testat.
La fel, în entitățile private, unde sunt peste 50 de persoane.
Reporter: La ANAF, la primărie, oamenii care vor să își plătească taxele vor putea intra fără certificat de vaccinare?
Raed Arafat: Plata taxelor nu cred. Vor trebui să fie totuși fie să plătească online, fie așteaptă. Deci la acest moment am vorbit doar de prestațiile sociale, adică să ridice pensie, să ridice orice, dar nu că să intre să plătească alte chestii și aici chiar la orice chestie putem să găsim 100 de excepții necesare, nu vom aplica aceste excepții acum, adică nu am dorit să facem un lockdown total într-o parte și toată lumea - unii bineînțeles ziceau faceți lockdown total, acuma că se iau măsuri care totuși restricționează anumită mișcare și încearcă să protejeze suntem întrebați de ce nu dăm 100 de excepții. Nu avem cum. Sunt date excepții pentru a funcționa lucrurile normal în următoarele 30 de zile. Restul poate fi amânat sau peste tot se poate plăti online, deci toate aceste dări, toate aceste taxe sunt accesibile. Cred că este ghiseul.ro și acolo găsiți cum să le plătiți.
Reporter: Și în zonele unde nu sunt digitalizate aceste servicii? Adică vă întrebăm altfel: în momentul în care cineva nu-și plătește taxele și vine acasă notificare că nu și-a plătit taxa și poate să...
Raed Arafat: La acest moment. Or, să știe toate toate instituțiile care sunt cu încasarea de taxe care este situația.
Reporter: Putem vorbi de o amânare?
Raed Arafat: Asta trebuie discutat la nivelul ANAF-ului și o să se discute cu ei. Din nou vă spun: la acest moment astea sunt măsurile care se iau. Nu se vor mai da alte excepții pentru intrare în clădiri publice. Și la noi la minister și oriunde, cine intră prezintă certificatul verde.”