Proiectul de lege care modifică legislația în domeniul asigurării de răspundere civilă auto s-a întors la Autoritatea de Supraveghere Financiară. Comisia de buget-finanțe din Senat a cerut Autorității să includă în lege propunerile transportatorilor, ale service-urilor și ale asigurătorilor și să retrimită proiectul până pe data de 5 aprilie.
Una dintre organizațiile transportatorilor, Confederația Operatorilor și Transportatorilor Autorizați din România (COTAR), propune transpunerea în legislația locală a unei Directive care arată că majorările de preț pentru RCA ar trebui avizate inclusiv de Ministerul Finanțelor, Ministerul Justiției, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) și Consiliul Concurenței. În prezent, procesul de avizare implică doar ASF și firmele de asigurare, acesta fiind și modelul utilizat în majoritatea țărilor din Europa. Firmele de asigurare notifică ASF în legătură cu intenția de a majora tarifele RCA.
Transportatorii mai intenționează să transmită către ASF și propunerea ca în lege să fie prins un articol distinct, care să prevadă că polițele RCA pot fi încheiate pe orice perioadă între 1 lună și 12 luni. În prezent, polițele RCA pot fi achiziționate pe o lună, șase luni sau 12 luni. Ca și firmele de asigurare, transporatorii cer eliminarea contractului de asigurare, care nu este obligatoriu nici în prezent, dar pe care ASF îl dorește, precum și introducerea sistemului de decontare directă doar sub formă opțională.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În plus, COTAR va cere ca firmele de asigurare să fie obligate să achite costul reparațiilor în maximum 30 de zile de la depunerea documentației privind daunele. Propunerile COTAR sunt susținute și de ASSAI, organizația reprezentantivă a service-urilor independente.
Firmele de asigurare insistă pentru reglementarea plăților pentru vătămări corporale și daune morale
Pe de altă parte, firmele de asigurare vor propune ASF mai multe ajustări ale actualelor propuneri, incluse în proiectul de lege. Principala țintă a asigurătorilor este, însă, introducerea în lege a unei reglementări privind despăgubirile pe care le plătesc pentru vătămări corporale și daune morale. Aceste costuri cresc constant de mai bine de cinci ani și au ajuns să reprezinte peste un sfert din daunele totale achitate de asigurători.
CITEȘTE ȘI Marius Bostan, MCSI: Dacă scoatem antenele din orașe, România va ieși din topul țărilor cu internet de mare vitezăÎn unele situații, instanțele au acordat victimelor sau rudelor acestora sume de sute de mii sau chiar milioane de euro. Profit.ro a scris despre cazul unei femei din Piatra Neamț care, după ce a suferit un accident în urma căruia a paralizat complet, a primit 3,5 milioane de euro.
Asigurătorii, împreună cu Institutul Național de Medicină Legală Mina Minovici (INML), au realizat un studiu care standardizează despăgubirile pentru vătămări corporale. În funcție de gravitatea accidentului și de efectele acestuia asupra capacităților motorii și intelectuale ale celui afectat, baremul stabilește un anumit număr de “puncte traumatice”.
Valoarea în bani a fiecărui punct ar urma să fie stabilită prin lege și să depindă de salariul mediu pe economie. Scala merge până la 200 de puncte traumatice, acordate în cazul în care victima se află în stare vegetativă. Acest barem nu a fost inclus în propunerile inițiale ale ASF, însă el a fost susținut inclusiv de Consiliul Concurenței. Mai multe țări din Uniunea Europeană au legi care reglementează nivelul daunelor pentru vătămări corporale.
Proiectul de lege privind modificarea regulilor pentru emiterea RCA a avut, până acum, mai multe forme. Atât transportatorii cât și asigurătorii au contestat prevederile sale. Unele dintre aceste prevederi ar fi și greu de aplicat în România, după cum arată o analiză Profit.ro.