Decizie la nivel UE: Chiar dacă un automobil ia foc în garaj, asigurarea auto trebuie să acopere pagubele

Decizie la nivel UE: Chiar dacă un automobil ia foc în garaj, asigurarea auto trebuie să acopere pagubele
scris 25 iun 2019

O situație în care un vehicul staționat într-un garaj privat al unui imobil de mai mult de 24 de ore a luat foc, provocând un incendiu care își are originea în circuitul electric al vehiculului și a cauzat prejudicii acestui imobil, intră în sfera noțiunii de ”pagube produse de vehicule”, în sensul Directivei privind asigurarea de răspundere civilă auto, a decis Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE).

Decizia instanței europene este valabilă în cazul tuturor statelor membre și a pornit de la un caz din Spania. În luna august a anului 2013, un vehicul care nu mai circulase de 24 de ore, staționat în garajul privat al unui imobil, a luat foc și a cauzat prejudicii. Incendiul își are originea în circuitul electric al vehiculului. 

Proprietarul vehiculului încheiase o asigurare de răspundere civilă auto cu Línea Directa Aseguradora, S.A., iar mobilul era asigurat la Segurcaixa, Sociedad Anónima de Seguros y Reaseguros, societatea proprietară fiind despăgubită cu 44.704,34 euro pentru repararea prejudiciilor cauzate imobilului de incendiul vehiculului.

În luna martie a anului 2014, Segurcaixa a chemat în judecată Línea Directa pentru ca aceasta să fie obligată la rambursarea despăgubirii plătit, pentru motivul că accidentul își avea originea într-un eveniment legat de circulația vehiculului acoperit de asigurarea auto a vehiculului. Cererea Segurcaixa a fost respinsă în primă instanță însă, în cadrul procedurii de apel, Línea Directa a fost obligată la plata despăgubirii solicitate de Segurcaixa, întrucât instanța competentă a reținut că reprezintă un ”eveniment legat de circulația vehiculului”, în sensul dreptului spaniol, ”o situație încare un vehicul staționat în mod nepermanent într-un garaj privat a luat foc, atunci când acest incendiu a fost provocat de cauze proprii vehiculului și fără intervenția unor terți”.

Línea Directa a declarat recurs împotriva acestei hotărâri la curtea supremă din Spania, care a decis să ceară lămuriri asupra cazului Curții de Justiție.

EXCLUSIV Grupul Autonom, cu operațiuni de închirieri auto și leasing operațional, intră în acționariatul Millenium Insurance Broker, locul 10 în piața de profil CITEȘTE ȘI EXCLUSIV Grupul Autonom, cu operațiuni de închirieri auto și leasing operațional, intră în acționariatul Millenium Insurance Broker, locul 10 în piața de profil

Prin hotărârea pronunțată, Curtea consideră că intră în sfera noțiunii de ”pagube produse de vehicule” o situație în care un vehicul staționat într-un garaj privat al unui imobil a luat foc provocând un incendiu, care își are originea în circuitul electric al vehiculului, și a cauzat prejudicii acestui imobil chiar dacă vehiculul nu a fost deplasat timp de mai mult de 24 de ore înainte de producerea incendiului.

Curtea amintește, mai întâi, că noțiunea de ”pagube produse de vehicule” constituie o noțiune autonomă a dreptului Uniunii, a cărei interpretare nu poate fi lăsată la aprecierea fiecărui stat membru.

Curtea arată că, potrivit jurisprudenței sale, noțiunea de ”pagube produse de vehicule” nu este limitată la situațiile de circulație rutieră și că în sfera acestei noțiuni intră orice utilizare a unui vehicul care este conformă cu funcția sa obișnuită, în special orice utilizare a unui vehicul ca mijloc de transport.

Pe de o parte, faptul că vehiculul implicat într-un accident era staționat la momentul în care s-a produs acesta nu ar exclude, în sine, posibilitatea ca utilizarea vehiculului respectiv în acel moment să se încadreze în funcția sa de mijloc de transport. Pe de altă parte, nicio dispoziție a directivei nu limitează întinderea obligației de asigurare și a protecției pe care această obligație urmărește să o confere victimelor unor accidente cauzate de vehicule cu motor la cazurile de utilizare a unor astfel de vehicule pe anumite terenuri sau pe anumite drumuri.

Regimul TVA al contractelor de leasing financiar: Cele două ipoteze de modificare a Codului fiscal și impactul pentru mediul de afaceri CITEȘTE ȘI Regimul TVA al contractelor de leasing financiar: Cele două ipoteze de modificare a Codului fiscal și impactul pentru mediul de afaceri

Curtea deduce din aceasta că domeniul de aplicare al noțiunii de ”pagube produse de vehicule”, în sensul directivei, nu depinde de caracteristicile terenului pe care este utilizat acest vehicul și în special de împrejurarea că vehiculul în cauză este, la momentul accidentului, staționat și se află într-o parcare. În aceste condiții, ea consideră că staționarea și perioada de imobilizare a vehiculului sunt etape naturale și necesare care fac parte integrantă din utilizarea acestuia ca mijloc de transport. Vehiculul este astfel utilizat în conformitate cu funcția sa de mijloc de transport, în principiu, în timpul staționării sale între două deplasări.

În speță, Curtea consideră că staționarea unui vehicul într-un garaj privat constituie outilizare conformă cu funcția de mijloc de transport. Această concluzie nu este repusă în discuție de faptul că acest vehicul a staționat mai mult de 24 de ore în acest garaj, întrucât staționarea unui vehicul presupune ca acesta să rămână imobilizat, uneori pentru o perioadă îndelungată, până la următoarea sa deplasare.

În ceea ce privește împrejurarea că accidentul în discuție rezultă dintr-un incendiu cauzat de circuitul electric al unui vehicul, Curtea consideră că din moment ce vehiculul care se află la originea acestui accident corespunde definiției de ”vehicul” în sensul directivei, nu este necesar să se identifice printre piesele vehiculului cea care se află la originea faptei prejudiciabile și nici să se determine funcțiile pe care le asigură această piesă.

Urmărește-ne și pe Google News

 

viewscnt
Afla mai multe despre
asigurare
auto
incendiu
garaj
decizie
cjue
curte
justitie
ue