Fabrica Zentiva (fosta Sicomed) din București, pe care francezii de la Sanofi, lideri pe piața farmaceutică din România, au decis recent să o vândă, nu va face obiectul unor negocieri separate, ci va fi parte dintr-o tranzacție europeană, au declarat pentru Profit.ro reprezentanții Sanofi România. În urmă cu 7 ani, producătorul Algocalmin depindea 100% de piața locală, iar astăzi este pe 7 mari piețe.
”Fabrica din București este parte importantă a business-ului european de generice și inclusă în procesul de separare la nivel european. Nu va fi obiectul unor negocieri separate. Obiectivul procesului de separare este acela de a identifica un cumpărător dornic să asigure business-ului european de generice o creștere durabilă, pe termen mediu și lung”, au precizat aceștia.
Întrebați dacă va fi vândut și portofoliul local de medicamente (care cuprinde și Algocalmin, lider de piață pe aria sa terapeutică), reprezentanții Sanofi România au răspuns: ”Pe parcursul perioadei de tranziție, estimată să dureze între 12 și 24 de luni, nu anticipăm nicio schimbare majoră cu impact asupra portofoliului actual. Decizia de inițiere a procesului de separare vizează întregul business de generice din Europa. Este mult prea devreme să ne pronunțăm în privința acestor aspecte, care vor depinde de negocierile cu viitorul cumpărător și de structura tranzacției".
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Grupul farmaceutic francez Sanofi, unul dintre cei mai mari producători de medicamente la nivel global, a anunțat în raportul financiar la trimestru că ”a analizat cu mare atenție toate opțiunile disponibile privind viitorul diviziei de generice în Europa și a decis să inițieze procesul de separare, în vederea vinderii acesteia. (…) Activitatea de generice rămâne una importantă pentru Sanofi în alte părți ale lumii, continuând să ne consolidăm contribuția în acest domeniu pe piețele emergente”.
Zentiva în era Sanofi: De la 0% la 46% exporturi
În 2009, fosta fabrica Sicomed din București a fost inclusă în tranzacția prin care Sanofi a preluat grupul farma ceh Zentiva.
La acel moment, fabrica din București depindea 100% de piața locală, iar intrarea într-un grup farmaceutic mondial, cu o cifră de afaceri de aproximativ 40 miliarde de dolari, aproape un sfert din PIB-ul României, a fost oportunitatea pe care managementul fabricii a valorificat-o, povestea în urmă cu un an pentru Profit.ro Margareta Tănase, Directorul Fabricii Zentiva România.
Astfel, compania a ajuns de la 0% la 46% exporturi din vânzări, odată cu transferul mai multor produse, pentru fabricație, ambalare sau testare. Targetul fabricii era ca, până în 2018, să ajungă la 50% exporturi din totalul producției.
Principalele piețe sunt Germania, Franța, UK, Italia, Cehia, Slovacia, Polonia. Dintre produsele pentru export, medicamentul cu cele mai mari volume este Novaminsulfon, pe bază de metamizol, substanța activă din formula tradiționalului Algocalmin.
Algocalminul are peste 50 de ani, aceeași vârstă ca și unitatea care îl produce, înființată în 1962 sub denumirea de Uzina de Medicamente București (redenumită Sicomed după 1990 și ulterior Zentiva, în 2005).
Producătorul farmaceutic Zentiva București (fostul Sicomed) și-a bugetat pentru acest an investiții de 2,3 milioane de euro în modernizarea echipamentelor de productie, vânzări cu 19% mai mari, de 427 milioane de lei, și un profit net în creștere cu 16%, la 54,2 milioane de lei. Fabrica Zentiva are 517 de angajați.
CITEȘTE ȘI Recomandările Concurenței pentru eficientizarea cheltuielilor cu medicamente. 57% dintre pacienți cer medicamente cu denumire comercială, la recomandarea mediculuiPortofoliul Zentiva România include 129 de produse de uz uman, dintre care 124 medicamente și 5 suplimente alimentare, sub formă de tablete, peleți și soluții injectabile.
Până anul acesta, Sanofi a fost liderul pieței farmaceutice locale, fiind devansată de Abbvie, potrivit datelor Cegedim.
Zentiva a preluat pachetul majoritar al Sicomed în anul 2005, într-o tranzacție care evalua compania la acea dată la circa 170 milioane euro. Producătorul este listat la BVB și are în prezent o capitalizare de piață de 814 milioane lei (181 milioane euro).
Ce zice piața: Secția de injectabile și mărcile fac atractivă fabrica din România
Comparativ cu exemplul britanicilor de la GSK, care a renunțat doar la facilitățile de producție, nu și la mărcile Europharm, Zentiva este o țintă bună pentru portofoliul pe care îl are, dar și pentru secția de injectabile.
”Dacă vor să vând și mărcile, da este o țintă bună, vorbim de Algocalmin și alte branduri cunoscute. Practic ai cumpăra cota de piață din România. Pe de altă parte, secția de injectabile este o țintă tentantă. Fabrica din Brașov fabrica doar orale solide. Având în vedere că vor să vândă la pachet, presupun că vor să vânda și mărcile. Fără acestea nu ai valoare. În industria farmaceutica activele intangibile sunt mai importante decât tangibilele”, a declarat pentru Profit.ro un expert în industria farmaceutică, care nu a dorit publicare numelui.
La rândul său, președintele Asociației Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR) și CEO al producătorului Terapia Sun Pharma, Dragoș Damian, a comentat tranzacția pentru Profit.ro:
”Este parte dintr-un ciclu în care unele companii de inovative au cumpărat companii de generice și acum le vând, ceea ce este interesant ca și ciclu global. Unii cumpără și reușesc să le integreze, alții nu reușesc sau le dau valoare și apoi le vând. Face parte dintr-un ciclu farmaceutic care arată că încă Farma 3.0 nu descoperă suficient. Farma 1.0 erau blockbusterele din anii '70-'80, Farma 2.0 este situația actuală în care se generizează majoritatea, iar Farma 3.0 se spunea că va fi un nou vârf de inovative, dar el nu mai apare. S-a pus prea mult accent, pentru că s-a crezut că se vor descoperi multe molecule noi, dar nu a fost asa. Din pacate nu se mai descoperă molecule noi, iar cele existente ies de sub patent și se generizează, ceea ce e bine și nu e bine. Întotdeauna ciclul inovare/generizare era unul folositor, dar acum și Uniunea Europeană se uită cu mare atenție la politicile de evaluare a tehnologiilor medicale, pentru că au constat ca multe din moleculele noi apărute pe piață sunt de fapt variațiuni pe aceeași temă sau se adreseaza unor boli de nișă”.
El se arătă convins că vor fi fabrici locale de medicamente care se vor închide în următorii ani, pentru că autoritățile nu înțeleg efectul taxei clawback, în special asupra medicamentelor gemerice, mai ieftine.
”Nu putem vorbi de investiții în zona farma, pur și simplu în România și în Europa mediul este ostil, iar industria de generice în general nu este o industrie neprofitabilă sau care să nu atragă atenția, are resurse importante. În România, mai există o șansă doar pentru industria de automobile și de IT. Celelallte sunt lăsate la o parte”, mai spune Damian.
CITEȘTE ȘI Compania israeliană Teva a finalizat achiziția fabricii de medicamente oncologice Actavis-Sindan Pharma din BucureștiÎn aceste condiții, Damian spune că nu are argumente în fața grupului Sun Pharma pentru a creste investițiile în România, mediul fiscal fiind foarte ostil.
Exemplul Europharm
Anunțul Sanofi vine la aproape un an de când grupul britanic GSK a închis porțile fabricii de medicamente generice Europharm din Brașov. GSK a anunțat încă din 2013 că renunță la această unitate, în care investise peste 100 milioane euro.
Diferența este că GSK a renunțat doar la fabrica din Brașov, mutând producția în Spania și Polonia și vrând să vândă facilitățile de producție, dar fără succes. Acestea sunt încă scoase la vânzare.
Europharm a fost al doilea cel mai mare producător de medicamente generice din România, după Terapia Cluj, și înaintea unor fabrici cu istorie mai îndelungată precum Zentiva (fostul Sicomed) sau Antibiotice Iași.
Compania a fost și cel mai mare exportator de medicamente din România. Europharm și-a început activitatea de export în 2008, când a inițiat investiții în linii de producție pentru transferul unor produse importante din portofoliul grupului britanic, precum antidepresivul Seroxat sau Retrovir, pentru tratamentul HIV/SIDA. Pe fondul acestor investiții, fabrica GSK din Brașov exporta medicamente în peste 80 de țări, inclusiv în Japonia și SUA. Exporturile ajungeau la peste 70% din producție și GSK anunța planuri pentru o bază de export de 300 milioane dolari.
În aceste condiții, anunțul din iunie 2013 că renunță la fabrica din Brașov a surprins pe toată lumea. GSK a justificat decizia prin supracapacitatea de producție la nivelul grupului pentru unele medicamente. Reprezentanții companiei explicau atunci că la Europharm capacitatea de producție este insuficient utilizată și nu există potențial de creștere pe termen lung pentru producția de alte produse sau volume.
În 2015, ultimul an de activitate, Europharm a înregistrat o creștere cu 44% a cifrei de afaceri, la 612,6 milioane lei (137,8 milioane euro), și a trecut pe profit, de 35,9 milioane lei (8 milioane euro), după doi ani de pierderi.
Fabrica Europharm Brașov a fost fondată în 1994 de către omul de afaceri Mihai Miron, iar GSK a cumpărat fabrica în două etape: 65% în 1998 și restul de 35% în 2003.