Guvernul ucrainean a redactat un proiect legislativ care urmează să interzică importurile de țiței și combustibili neînsoțite de documente de origine care să ateste proveniență non-rusă, proiect care poate conduce la o creștere a cererii de produse rafinate în România.
Profit News TV îi va aduce împreună, în Maratonul Economia Verde, programat pentru 28 martie, pe cei mai importanți jucători din industriile care au făcut pași importanți în trecerea la economia verde și care au adoptat sustenabilitatea ca strategie majoră a companiei pe care o reprezintă.
Vor participa atât miniștrii Economiei și Mediului, cât și oficiali din Ministerul Energiei și marii jucători din domeniu.
Maratonul va fi organizat cu sprijinul Environ, Tinmar Energy, Transgaz, ING, ACUE, Bursa de Valori București, Romgaz, Electrica Furnizare.
De ce este important: România a devenit cel mai mare furnizor de combustibili pentru Ucraina, după atacarea țării de către Rusia, în contextul în care statul vecin a fost nevoit să-și reorienteze rapid mare parte dintre schimburile comerciale. În 2022, exporturile României de combustibili către Ucraina au crescut de 30 de ori și au ajuns la aproape 1 milion de tone (983.404 tone), în timp ce alte 251.303 tone de combustibili au tranzitat România spre Ucraina, de 96 de ori mai mult față de anul 2021. În eventualitatea interzicerii importurilor de combustibili care nu au documente care să ateste proveniența non-rusă, cererea venită din Ucraina pentru produsele procesate în România ar putea crește suplimentar.
Mai este important: Dacă Rompetrol Rafinare și OMV Petrom (poate și Lukoil, care nu mai procesează țiței rusesc) ar putea beneficia de această decizie, șoferii români, mai ales cei care conduc automobile diesel, ar putea fi afectați, cererea de carburanți urmând a crește suplimentar. Iar România este importator net de motorină.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Interdicția ar urma să intre în vigoare la 10 zile de la adoptare și să fie aplicată până la finalul acestui an, susține publicația ucraineană Enkorr, care a intrat în posesia proiectului.
Presa de la Kiev arată că, în ultima perioadă, volumele de gaz lichefiat și de motorină rusești care intră în Ucraina din țările UE fără documente de origine sau cu documente dubioase au crescut la cote critice.
Conform analiștilor ucraineni, certificarea combustibilului necesită un control suplimentar. În special, este necesară stabilirea unei cooperări continue cu emitenții de certificate de origine din țările furnizoare de combustibil pentru a determina autenticitatea și numărul de certificate eliberate.
Recent, Asociația Petrolului și Gazelor din Ucraina a solicitat Guvernului ucrainean interzicerea importului de produse petroliere de origine rusă și introducerea răspunderii penale pentru funcționarii care au facilitat sau au permis importul de combustibil rusesc pe teritoriul Ucrainei.
CITEȘTE ȘI CONFIRMARE ASF va propune plafonarea tarifelor pentru polițele RCA la nivelul din martie 2022. Scutire de taxă pentru asiguratoriAsociația se referă în principal la importurile de motorină efectuate din Turcia, via România, și la cele de GNL din țările baltice, care sunt probabil de origine rusească.
Profit.ro a anunțat că în luna decembrie 2022, exporturile de motorină ale Turciei s-au situat la 308 mii tone, din care cele către România au fost de 111 mii tone. În aceeași lună, România a exportat în Ucraina 154 mii tone de motorină.
În 2022, volumul exportului de motorină al Turcia s-a menținut la nivelul anului 2021 și s-a ridicat la 2,59 milioane de tone. Peste 20% din această cantitate a ajuns în sau a tranzitat România. În porturile românești au fost trimise în cursul anului 2022 532 de mii de tone de combustibil. Cea mai mare parte a acestui volum a fost reexportat în Ucraina, deoarece porturile ucrainene din Marea Neagră au fost blocate ca urmare a agresiunii militare a Rusiei, susține presa ucraineană.
În ianuarie, companiile românești au expediat în Ucraina, nu mai puțin de 63,4 mii tone de benzină, o cantitate echivalentă cu jumătate din exporturile de benzină către statul vecin din primele 9 luni ale anului trecut, de 130 mii tone, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS). Cantitatea de 63,4 mii tone livrată Ucrainei este doar cu 10 mii tone mai redusă consumului mediu lunar de benzină auto din România.
CITEȘTE ȘI Pensiile speciale vor fi impozitate, anunță Marcel CiolacuPeste 40% din livrările românești de benzină către Ucraina din ianuarie au provenit, potrivit publicației ucrainene Enkorr, de la Petrobrazi (rafinărie apaținând OMV Petrom) și Petromidia (rafinărie aparținând Rompetrol, companie a grupului kazah KMG), România fiind exportator net de benzină (situație contrară celei de pe piața motorinei).