„Autostrada electrică” dezvoltată de grupul energetic E.ON în România a ajuns la 11 stații de încărcare, după ce trei noi stații au fost deschise la Sovata, Gheorgheni (amplasate în locații MOL România) și la Bacău, care se alătură celor opt deja puse în funcțiune, de către E.ON, în localitățile Iași, Târgu Frumos și Cristești (județ Iași), Tașca, Piatra Neamț și Roman (județ Neamț), Suceava și Adjud (județ Vrancea), a anunțat compania.
Până în anul 2020, prin proiectul NEXT-E, în România vor fi instalate 40 de stații de încărcare rapidă, dintre care 19 de către E.ON, iar 21 de către MOL România.
”Inițiativa face parte din proiectul NEXT-E, cofinanțat din fonduri europene, prin intermediul programului Connecting Europe Facility (CEF,) prin care E.ON Energie România și-a propus să instaleze, în total, 19 unități de încărcare rapidă a autovehiculelor, alte 21 urmând să fie instalate de către MOL, unul dintre partenerii din acest proiect”, arată E.ON.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Cele trei stații de încărcare de la Bacău, Sovata și Gheorgheni au o putere maximă de 93 kW. Astfel, timpul mediu de încărcare a unei mașini electrice va fi de aproximativ 40 de minute pentru 80% din baterie.
“Planurile noastre anunțate în 2017 privind dezvoltarea unei rețele naționale de încărcare a autovehiculelor electrice prind contur. Accesările stațiilor deja operaționale ne arată că suntem pe drumul cel bun în a oferi clienților noștri o alternativă viabilă și ecologică la vehiculele tradiționale”, spune Dan Morari, director general al E.ON Energie România.
Pusă în funcțiune în luna februarie, stația de încărcare de la Iași a înregistrat cel mai mare număr de încărcări (104), fiind urmată de cele de la Adjud (61) și Suceava (43).
Fiecare stație are minimum 2 locuri de parcare. Până în luna octombrie E.ON își propune să finalizeze implementarea proiectului pe ruta Iași – Gheorgheni – Tg. Mureș (prin montarea stației de încărcare în benzinăria MOL Târgu Mureș, care va deveni astfel o “autostradă electrică” de care vor putea beneficia toți posesorii de autovehicule prietenoase cu mediul având asigurată infrastructura de încărcare pe întreg traseul.
O altă “autostradă electrică”, care va lega municipiul Iași de Bucuresti, se află în plină dezvoltare, fiind instalate până acum stații la Târgu Frumos, Roman, Bacău și Adjud.
”Stațiile sunt integrate într-un sistem de monitorizare și gestionare a sesiunilor de încărcare. Acest sistem asigură supravegherea non-stop a respectivei unități și are posibilitatea de a rezolva de la distanță eventualele incidente apărute în timpul încărcărilor. În plus, eventualele probleme apărute la stațiile de încărcare vor putea fi semnalate telefonic 24/7 la un call center al E.ON”, arată compania.
Potrivit celor mai recente statistici publicate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), ponderea autoturismelor “verzi“ (electrice și hibride) înmatriculate în România continuă să crească, acestea ajungând să dețină, în primele șase luni din anul 2019, o cotă de piață relativ importantă, respectiv 3,5% (anul trecut au avut o pondere de doar 2,4%), după ce, în luna iunie, acestea au înregistrat o cotă de piață semnificativă (4,0%), ceea ce face ca aceasta categorie sa ajungă, pe ansamblul primului semestru, la o cotă de 3,6%, comparabilă cu cea a altor state dezvoltate din Europa.
La finalul anului 2018, conform APIA, creșterea înregistrată pe segmentul automobilelor electrice (integral electrice și cele plug-in) a fost una semnificativă, +92,0% (987 unități în 2018 față de doar 514 unități în 2017 adică, de circa două ori mai multe comparativ cu 2017), în timp ce, pentru cele hibride, care au și un volum mai mare (3.585 unități în 2018, față de 2.244 unități în 2017), se înregistrează o creștere de +59,8%.
Rețeaua pan-europeană NEXT-E va include șase țări diferite, iar 40 de stații de încărcare electrică din totalul de 252 din proiectul NEXT-E vor fi instalate în România și amplasate pe rutele: Suceava-Bacău-Călărași, Constanța-București-Timișoara și Iași-Tîrgu Mureș – Alba Iulia.
În luna iulie 2017, proiectul NEXT-E a fost selectat de Comisia Europeană pentru cofinanțare prin intermediul programului Connecting Europe Facility (CEF). Consorțiul NEXT-E va primi 18,84 milioane euro în vederea implementării proiectului, aceasta fiind cea mai mare finanțare CEF acordată unui proiect privind vehiculele electrice. În cadrul acestuia, vor fi instalate, până în anul 2020, un număr de 222 de stații de încărcare rapidă multi-standard (50 kW) și 30 de stații de încărcare ultra-rapidă (150-350 kW) de-a lungul principalelor coridoare europene de transport și a rețelei trans-europene de transport (TEN-T).
În premieră, călătoria pe distanțe lungi, bazată 100% pe electricitate, va fi posibilă în șase state membre, cu legături către țările vecine.
Consorțiul este format din companiile din cadrul Grupului E.ON (Zapadoslovenská energetika in Slovakia, E.ON Czech Republic, E.ON Hungary, E.ON Romania), Grupului MOL (filialele din cele șase țări participante), Hrvatska elektroprivreda din Croația, Petrol (în Slovenia și Croația), precum și Nissan și BMW.
Rețeaua dezvoltată de acest consorțiu are ca scop crearea unei infrastructuri în Cehia, Slovacia, Slovenia, Ungaria, Croația și România.