Operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, Transgaz, și omologul său din Ungaria, FGSZ, au decis să prelungească cu 3 luni, până pe 30 mai, procedura de rezervare de capacitate pe faza 2 de dezvoltare a gazoductului internațional BRUA, prin care capacitatea de transport a conductei ar urma să fie majorată la 4,4 miliarde metri cubi pe an, de la 1,75 miliarde, cât va asigura prima fază a proiectului, la care Transgaz lucrează de anul trecut și care ar urma să fie finalizată anul acesta.
Inițial, procedura de rezervare de capacitate din partea companiilor interesate era programată să se încheie pe 25 februarie.
"În urma solicitărilor primite din partea utilizatorilor de rețea privind extinderea Perioadei III de depunere a ofertelor din cadrul Procedurii de Sezon Deschis Angajant RO-HU, vă aducem la cunoștință faptul că Autoritățile Naționale de Reglementare au aprobat extinderea acesteia până la data de 30 mai 2019", au anunțat cei doi operatori.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astfel, oferte de rezervare vor putea fi depuse până pe 30 mai, iar testul economic în baza ofertelor care vor fi depuse, test menit să stabilească dacă rezervările sunt suficiente pentru a face proiectul rentabil, se va efectua în intervalul 30 mai – 6 iunie. Rezultatul testul va fi cunoscut pe 14 iunie. Dacă acesta va fi pozitiv, firmele care au rezervat capacitate vor avea termen până pe 28 iunie să semneze contractele de rezervare. Dacă testul economic va fi negativ, Transgaz și FGSZ vor anunța pe 14 iunie încheierea procedurii de sezon deschis, iar faza 2 a proiectului BRUA nu va mai fi implementată.
După cum a scris Profit.ro, bună parte a contractelor de rezervare de capacitate de transport de gaze pe viitoarea conductă BRUA, faza 2, ce va întări interconectarea dintre România și Ungaria, contracte semnate la finalul lui 2017, după prima rundă de rezervare, au fost reziliate de către firmele ofertante până la data limită de 14 decembrie 2018, iar volumul de capacitate de transport rezervată prevăzut de contractele rămase în vigoare s-a situat sub minimul necesar pentru ca investițiile în noua conductă să fie rentabile din punct de vedere economic.
Principala sursă de gaze avută în vedere pentru noul gazoduct este reprezentantă de perimetrul offshore Neptun Deep din Marea Neagră, concesionat de ExxonMobil și OMV Petrom și pentru care decizia finală de investiție a fost amânată pe termen nedefinit, din cauza prevederilor Legii offshore și OUG 114/2018, considerate dezavantajoase de către companiile petroliere.
CITEȘTE ȘI Rudele bolnavilor din spitale, femeile care fac operații estetice și străinii veniți pentru chirurgia obezității și wellness au ajuns la 10% din numărul turiștilor cazați în unele hoteluri din țară. "Sunt captivi în hotel, nu le arde de altceva."După cum a relatat Profit.ro, pentru această a doua rundă de rezervare, prelungită acum până la finalul lunii mai, FGSZ aplică tarife de transport mai reduse.
Prelungirea procedurii de rezervare înseamnă că, până la finalizarea acesteia, se va tranșa și dezacordul dintre Ungaria și Austria cu privire la punctul terminus al conductei BRUA, pe care Viena îl dorește la hub-ul său central-european de gaze naturale de la Baumgarten.
Faza 2 a BRUA, la care lucrările ar trebui să înceapă anul acesta, presupune construcția de către Transgaz unei conducte de transport gaze naturale Recaș–Horia în lungime de aproximativ 50 km, amplificarea stațiilor de comprimare gaze naturale (SC Podișor, SC Bibești și SC Jupa) construite în faza I, prin montarea unui agregat de comprimare suplimentar în fiecare stație, precum și amplificarea stației de măsurare gaze naturale SMG Horia.
Faza 1 a proiectului, la care Transgaz lucrează deja, înseamnă construcția conductei de transport gaze naturale Podișor-Recaș, în lungime de 479 km, cu diametru de 32” (Dn 800) și presiunea de proiectare de 63 bar, precum și a trei stații de comprimare a gazelor, la Podișor, Jupa și Bibești. Valoarea totală estimată a investițiilor necesare pentru faza I a BRUA este de 478,6 milioane euro, 40% din cheltuielile eligibile estimate fiind acoperite de Uniunea Europeană, printr-un grant în valoare 179,3 milioane de euro. Lucrările sunt în grafic și ar urma să fie finalizate anul acesta.