Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, este obligat, cel puțin deocamdată, să întrerupă proiectul construirii conductei Tuzla-Podișor, destinată preluării de la țărmul Mării Negre a gazelor naturale ce ar urma să fie extrase din perimetrul offshore Neptun Deep concesionat de ExxonMobil și OMV Petrom.
Asta după ce, din cauza amânării pe termen nedefinit a deciziei finale de investiție a celor două companii petroliere în demararea producției de gaze, urmată de prelungirea cu 15 ani a acordului de concesiune a perimetrului Neptun Deep, procedura angajantă de testare a cererii din partea potențialilor cumpărători ai gazelor naturale care ar urma să fie extrase de pe concesiune s-a finalizat cu un eșec și după derularea procesului de alocare secundară de capacitate de transport pe viitoarea conductă.
"Nu s-a depus nicio cerere suplimentară de rezervare de capacitate incrementală în perioada stabilită pentru depunerea cererilor. Pragul minim de capacitate (...) nu a fost atins nici în cadrul procesului de alocare secundară. În acest sens, Transgaz declară încheiat procesul de rezervare de capacitate incrementală pentru punctul de intrare/ieșire în/din sistemul național de transport preconizat a fi creat în zona localității Tuzla, județul Constanța, fără alocare de capacitate", a anunțat Transgaz.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Legislația europeană și cea românească prevăd că producătorii și furnizorii de gaze naturale potențial beneficiari ai proiectelor de extindere a conductelor magistrale trebuie să garanteze operatorilor de transport că își vor recupera investițiile în extindere din creșterea cantităților de gaze transportate și că nu vor fi obligați să majoreze în acest scop tarifele de transport, ca urmare a cererii insuficiente. În acest scop, operatorii de transport organizează proceduri de rezervare de capacitate pe viitoarele conducte aflate în proiect, în cadrul cărora trebuie atinse praguri minime cantitative de rezervare de la care pornind rentabilitatea economică a viitoarelor conducte se consideră a fi asigurată.
La finalul lunii mai 2018, Transgaz anunțase că a finalizat cu succes procedura angajantă de testare a cererii din partea potențialilor cumpărători ai gazelor naturale din Neptun Deep. În decembrie însă, după amânarea deciziilor finale de investiție ale ExxonMobil și OMV Petrom, toți cei care făcuseră rezervări au încetat unilateral contractele de rezervare de capacitate de transport pe care le semnaseră cu Transgaz.
În consecință, a fost organizată luna trecută o rundă de depunere de cereri suplimentare de rezervare de capacitate, finalizată fără succes.
CITEȘTE ȘI Ford discută o posibilă închidere a două uzine din RusiaPotrivit documentelor Transgaz, compania era gata să demareze lucrările la noua conductă, având toate avizele, aprobările și autorizațiile necesare, planul fiind ca gazoductul să fie finalizat anul viitor. Proiectul constă în construirea unei conducte telescopice de transport gaze naturale Tuzla - Podișor, în lungime de 308,2 km, care să fie conectată cu conducta internațională de tranzit T1.
Valoarea totală a investiției este estimată la aproape 300 milioane euro, iar Transgaz intenționa să aplice și pentru obținerea de fonduri UE.
În plus, Guvernul a adoptat deja, recent, o hotărâre de aprobare a listei terenurilor agricole situate în extravilan care ar fi urmat să fie scoase din circuitul agricol în vederea facilitării derulării lucrărilor de construcție la conducta Tuzla-Podișor.