Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale, a reluat procedura de testare a cererii din partea potențialilor cumpărători ai gazelor care ar urma să fie extrase din perimetrul offshore Neptun Deep din Marea Neagră, concesionat de ExxonMobil și OMV Petrom, pentru justificarea economică a investiției în proiectul conductei Tuzla-Podișor, ce va prelua de la țărm gazele extrase din perimetrul respectiv și la va introduce în sistemul național.
Este al doilea proces de capacitate incrementală derulat de Transgaz pentru proiectul conductei respective. Primul s-a încheiat fără succes, toate entitățile care rezervaseră capacitate pe viitoarea conductă încetând unilateral contractele de rezervare pe care le semnaseră cu Transgaz, ca urmare a incertitudinii generate de neluarea deciziei finale de investiție în proiectul Neptun Deep, determinată de adoptarea cu întârziere și într-o formă nemulțumitoare pentru petroliști a Legii offshore.
În plus, după cum a relatat Profit.ro, statul ar putea prelungi perioada de explorare a perimetrului Neptun Deep, prin încheierea în acest sens a unui act adițional la acordul petrolier semnat cu cele două companii, care să prevadă două perioade de extindere opționale, menite să permită operatorului perimetrului, ExxonMobil, să determine dacă indicatorul privind rata de succes a explorării poate fi atins, astfel încât să se justifice trecerea la dezvoltarea economică a zăcămintelor.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Transgaz aduce la cunoștință faptul că, în data de 15 noiembrie 2018, a primit o cerere de capacitate incrementală pentru un punct de intrare/ieșire în/din SNT, preconizat a fi creat în zona localității Tuzla, jud. Constanța, cu scopul preluării gazelor din Marea Neagră. (...) În acest sens, în perioada 04.12. - 18.12.2018, invită părțile interesate, inclusiv solicitantul, să depună cereri pentru capacitate incrementală", a anunțat recent operatorul de transport.
La prima procedură, finalizată în primăvară, valoarea totală cumulată a capacității de transport rezervate de doritori, pe o perioadă de 15 ani (iulie 2021- octombrie 2036), se ridicase la 1,278 miliarde MWh, puțin peste pragul minim stabilit de Transgaz, de 1,277 miliarde MWh, pentru justificarea economică a investiției în proiectul conductei Tuzla-Podișor.
Transgaz a mai anunțat recent lansarea licitației pentru execuția conductei de transport de gaze naturale Țărmul Mării Negre – Podișor, inclusiv alimentare cu energie electrică, protecție catodică și fibră optică. Valoarea totală a contractului este estimată între minim 1,36 și 1,56 miliarde lei.
Sursă: Transgaz
Transgaz a primit în mai autorizație de construcție pentru conductă.
"Proiectul «Conducta de transport gaze naturale Țărmul Mării Negre – Podișor» presupune realizarea următoarelor lucrări de investiții: conductă de transport gaze naturale cu o lungime totală de aproximativ 308,16 km, compusă din două tronsoane: tronsonul I Marea Neagră – Amzacea (32,7 km; Dn 1200) și tronsonul II Amzacea – Podișor (275,4 km, Dn 1000); stație de primire-lansare godevil zona Amzacea; interconectare cu conducta de tranzit T1; interconectare NT Vlașin; interconectare cu SCG Podișor; organizări de șantier și depozite de material tubular", anunța atunci operatorul.
Prin realizarea acestui obiectiv de investiții va fi asigurată legătura dintre resursele de gaze naturale disponibile la țărmul Mării Negre și coridorul BRUA, precum și interconectarea cu conducta de transport internațional de gaze naturale Tranzit 1. Transgaz estimează că punerea în funcțiune și intrarea în operare vor avea loc în anul 2020, dar calendarul de dezvoltare a proiectului depinde de evoluția proiectelor offshore din amonte.