Liderul pieței distribuitoare de carburanți, OMV Petrom, a efectuat prima majorare de prețuri după cea din noaptea Anului Nou, scumpind sâmbătă atât benzina, cât și motorina cu 5 bani/l. Mișcarea anulează ieftinirile efectuate în urmă cu o săptămână când compania cu acționariat austriac a fost nevoită să ieftinească benzina și motorina în urma unei decizii similare adoptate de unul dintre concurenții săi, Lukoil.
În urma scumpirilor efectuate sâmbătă, prețul benzinei standard din stațiile Petrom din capitală a ajuns la 6,29-6,35 lei, iar cel al motorinei standard, la 7,50-7,53 lei/l, iar în stațiile OMV la 6,40-6,44 lei/l, respectiv 7,58-7,61 lei/l.
Prețurile din stațiile Petrom sunt cu 5 bani mai ridicate decât cele din stațiile Lukoil.
Evoluția prețurilor carburanților din stațiile din capitală de la începutul anului
Lukoil a fost prima companie distribuitoare de carburanți care a micșorat, în urmă cu 8 zile, prețurile cu 5 bani/l, atât la benzină, cât și la motorină, după majorările de 36 de bani, respectiv 38 de bani efectuate în prima zi a anului, ca urmare a deciziei Guvernului de a renunța la reducerea de 50 de bani/l convenită cu companii, dar și a celei a Ministerului de Finanțe de a majora nivelul accizelor stabilite de Parlament la nivelul minim dintr-o directivă UE. A fost prima dată în ultimul timp, cel puțin de la declanșarea războiului din Ucraina, când inițiativa schimbării prețurilor nu aparține liderului pieței, OMV Petrom, relevă datele analizate de Profit.ro.
De obicei, prima companie care efectua modificări de prețuri era OMV Petrom, după care și ceilalți distribuitori concurenți efectuau, la câteva ore, mișcări similare.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Șeful ANAF amenință OMVÎn acest caz, OMV Petrom, alături de celelalte companii concurente, a preluat exemplul Lukoil.
Probabil însă că, în urma majorărilor de prețuri efectuate sâmbătă de liderul pieței, în următoarele zile Lukoil, Rompetrol și Mol, vor adopta decizii similare.
Motivul: prețul petrolului Brent este în creștere pe piețele internaționale de 10 zile, de la un nivel de 77,8 dolari/baril pe 4 ianuarie, el tranzacționându-se în prezent la unul de 85,5 dolari/baril. Prețurile petrolului au urcat vineri cu aproximativ un dolar pe baril și au înregistrat cea mai mare creștere săptămânală din octombrie, în condițiile în care dolarul american a scăzut la un minim al ultimelor șapte luni.
Evoluția cotațiilor țițeiului Brent din ultima lună
OMV Petrom se află într-un conflict deschis cu autoritățile fiscale din România, în urma anunțului companiei că nu va plăti contribuția de solidaritate, motivând că veniturile din extracția hidrocarburilor și rafinare nu depășesc 75% din cifra de afaceri, condiție prevăzută atât în regulamentul european, cât și în Ordonanța prin care acesta a fost implementat în legislația autohtonă.
Președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), Lucian Heiuș, a reacționat, avertizând OMV Petrom că "ANAF va verifica la sânge toate societățile care se încadrează în prevederile Ordonanței 186. Vom verifica dacă în cifra de afaceri se respectă acele venituri din codurile CAEN care sunt în ordonanță, respectiv să fie 75% din cifra de afaceri pe acele conduri CAEN, și după aceea vom verifica dacă cuantumul contribuției la solidaritate este corect calculat și achitat. Dacă vor refuza să plătească, vom veni cu o impunere”.
În cazul LUkoil, decizia de micșorare a prețurilor din urmă cu 8 zile este paradoxal rezultatul embargoului impus de UE importului de țiței și produse petroliere rusești.
Lukoil comercializează carburanți produși la rafinăria Petrotel, care până recent procesa țiței majoritar rusesc, dar și importați. De pe 5 decembrie a intrat în vigoare embargoul impus de UE importului de petrol rusesc, ceea ce înseamnă că Lukoil se bazează mai mult pe importuri.
De obicei, Lukoil importa benzină și motorină din Bulgaria, unde are cea mai mare rafinărie din regiune, la Burgas, rafinărie care este exceptată de la embargoul impus de UE.
Filiala autohtonă a gigantului rus vrea, probabil, să profite de ultima lună în care încă este permis importul de produse petroliere, în special benzină și motorină, din Rusia, pe 5 februarie intrând în vigoare și embargoul impus de UE acestora.
De altfel, Profit.ro a anunțat că Litasco, divizia de trading a grupului rus Lukoil, va rămâne și în 2023 principalul client al operatorului de stat al terminalului petrolier din Portul Constanța, Oil Terminal, cele două companii semnând un contract pentru întreg anul 2023 de 55,85 milioane lei, mai mare cu 1,55 milioane lei decât cel parafat cu cea mai importantă companie autohtonă de petrol și gaze, OMV Petrom.
Potrivit Bloomberg, exporturile de motorină realizate de Rusia pe cale maritimă urmează să înregistreze o creștere semnificativă în ianuarie, în condițiile în care aceasta se grăbește să își trimită carburanții pe piață înainte de intrarea în vigoare a unui embargou UE, la începutul lui februarie.