Ritmul de scumpire al benzinei din ultima lună a fost dublu celui al motorinei, combustibilul diesel fiind mai ieftin cu aproximativ 5 bani/l în majoritatea stațiilor de alimentare din România, după ce în urmă cu 8 luni se situa cu 1,5 lei peste cel al benzinei. În ultima lună, motorina s-a scumpit cu 9 bani/l, în timp ce benzina cu 18 bani/l.
Vineri, liderul pieței a majorat prețul celor 2 tipuri de carburanți cu câte 4 bani/l, după ce în urmă cu 2 zile scumpise motorina cu 5 bani/l, iar benzina cu 7 bani/l.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În urma scumpirilor efectuate în ultima zi, prețurile în stațiile Petrom din capitală au urcat la 6,53-6,58 lei/l (motorina standard) și 6,57-6,63 (benzina standard), iar în cele OMV de 6,63-6,66 lei/l, respectiv 6,68-6,72 lei/l.
Prețurile din stațiile OMV sunt cu 5 bani peste cele din stațiile premium concurente, MOL și Rompetrol, ceea ce face inevitabilă o scumpire a carburanților și în acestea, așa cum distribuitorii au obișnuit piața.
Similar și în cazul Lukoil, unde prețurile sunt mai mici cu 6 bani în cazul benzinei decât în cele concurente de la Petrom.
Evoluția prețurilor benzinei și motorinei în stațiile din capitală
În urma invadării Ucrainei de către Rusia, pe 24 februarie, carburanții, în special diesel-ul, s-au scumpit considerabil. Pe 26 februarie 2022, motorina și benzina se vindeau deja la un preț mediu de peste 7,10 lei/l.
În luna iunie 2022, prețul motorinei standard a depășit chiar și nivelul de 9,2 lei/l, cu 2,74 lei sau 42,5% mai ridicat decât cel actual.
Ca și în cazul gazului natural, și în cel al motorinei, Uniunea Europeană, inclusiv România, era dependentă de Rusia, fiind importator net.
În ultima parte a anului trecut, anticipând embargoul impus de UE importului de țiței rusesc, pe 5 decembrie, și apoi celui de produse rafinate rusești, pe 5 februarie, toate companiile distribuitoare de carburanți europene au importat masiv motorină, date fiind atât structura consumului, majoritar de diesel, cât și cea deficitară a producției.
Presiunea venită pe partea de cerere a dezechilibrat raportul de prețuri dintre motorină și benzină din partea a doua a anului trecut, care s-a reflectat în cotațiile internaționale ale celor două tipuri de produse, raport care, în prezent, ca urmare a stocurilor de motorină realizate, trece printr-un fenomen contrar.