Cel mai redus preț practicat de liderul pieței de distribuție carburanți, OMV Petrom, la motorina standard în stațiile sale este superior celui mai ridicat preț la benzină, în urma deciziei de joi a companiei de a scumpi combustibilul diesel cu 5 bani/l și de a păstra același preț la benzina comercializată.
Astfel, un litru de motorină costă joi 6,95-6,98 lei în stațiile Petrom și 7,03-7,06 lei în cele OMV, în timp ce benzina se poate cumpăra la prețuri inferioare, de 6,88-6,94 lei în stațiile Petrom și de 6,99-7,03 în cele OMV.
Ultima dată când se înregistra o situație similară a fost la începutul lunii mai, când prețurile coborâseră sub 6,5 lei/l în toate stațiile Petrom și Lukoil și chiar și în unele stații OMV.
Aceasta este cea de-a 6-a scumpire efectuată de liderul pieței în ultimele 9 zile.
Evoluția prețurilor benzinei și motorinei în stațiile din capitală
Carburanții au atins cel mai înalt nivel al ultimelor 3 luni, depășind pragul de 7 lei/l în zeci de stații din capitală în urma deciziei companiilor distribuitoare, MOL, Lukoil și Rompetrol, de a prelua exemplul liderului pieței, OMV Petrom, și de a scumpi atât benzina, cât și motorina.
În urma invadării Ucrainei de către Rusia, pe 24 februarie, carburanții, în special diesel-ul, s-au scumpit considerabil. Pe 26 februarie 2022, motorina și benzina se vindeau deja la un preț mediu de peste 7,10 lei/l. În luna iunie 2022, prețul motorinei standard a depășit chiar și nivelul de 9,2 lei/l
Ca și în cazul gazului natural, și în cel al motorinei, Uniunea Europeană, inclusiv România, era dependentă de Rusia, fiind importator net.
În ultima parte a anului trecut, anticipând embargoul impus de UE importului de țiței rusesc, pe 5 decembrie, și apoi celui de produse rafinate rusești, pe 5 februarie, toate companiile distribuitoare de carburanți europene au importat masiv motorină, date fiind atât structura consumului, majoritar de diesel, cât și cea deficitară a producției.
CITEȘTE ȘI VIDEO&FOTO România va fabrica rachete interceptoare SkyCeptorPresiunea venită pe partea de cerere a dezechilibrat raportul de prețuri dintre motorină și benzină din partea a doua a anului trecut, care s-a reflectat în cotațiile internaționale ale celor două tipuri de produse, raport care, apoi, ca urmare a stocurilor de motorină realizate, trece printr-un fenomen contrar.
În prezent, stocurile realizate sunt pe cale de epuizare, ceea ce face ca raportul dintre prețul benzinei și motorinei să revină la situația din 2022.
La începutul verii, pe 30 mai, prețurile practicate de liderul pieței erau mai mici cu 44 bani/l decât cele din prezent.
Evoluția cotațiilor Brent din ultimele 3 luni
În această perioadă, cotațiile internaționale ale țițeiului Brent au crescut de la 72 dolari/baril la aproximativ 83 dolari/baril, în regiune creșterea fiind și mai accentuată ca urmare a amenințării Rusiei de a ataca inclusiv vasele comerciale din Marea Neagră, ceea ce a condus la o scumpire a costurilor de transport și de asigurare.
Un alt element care poate explica evoluția prețurilor vine de pe partea de cerere, care în această perioadă înregistrează o creștere sezonieră, multă lume plecând în vacanțe cu mașinile.
În plus, creșterea de carburanți a crescut, potrivit datelor OMV Petrom, cu 3% în prima jumătate a anului comparativ cu cea înregistrată în aceeași perioadă a anului trecut.
Și oferta internă a avut de suferit în ultima săptămână, rafinăria OMV Petrom de la Brazi fiind în revizie programată în cel de-al doilea trimestru al anului, în timp ce Petromidia, a celor de la Rompetrol, nu a funcționat la capacitate maximă ca urmare a unui incident apărut în a doua parte a lunii iunie.