Revizia conductei CPC, prin care Rompetrol și Lukoil importă petrolul prelucrat la rafinăriile din România, va fi totală, nu doar parțială cum se anunțase inițial

Revizia conductei CPC, prin care Rompetrol și Lukoil importă petrolul prelucrat la rafinăriile din România, va fi totală, nu doar parțială cum se anunțase inițial

Traseul oleoductului CPC

scris 24 mar 2022

Revizia conductei Caspian Pipeline Consortium (CPC), prin care Rompetrol, dar și Lukoil, importă țițeiul prelucrat în rafinăriile Petromidia și Petrotel, nu va fi una parțială, așa cum se anunțase inițial, ci una totală, fiind afectată întreaga capacitate de transport a conductei, de 1,4 milioane barili pe zi.

De ce este important: Petromidia este cea mai mare rafinărie din România, cu o capacitate de rafinare de circa 6 milioane de tone pe an, în timp ce cealaltă rafinărie deținută de Rompetrol în România, una de 350 mii tone pe an. Celelalte două rafinării din România, Petrobrazi, deținută de OMV Petrom, și Petrotel, operată de Lukoil, au capacitate de procesare anuală de 4,5 milioane tone, respectiv una de 2,4 milioane tone.

Urmărește-ne și pe Google News

Mai este important:  Rafinăriile din România importă aproximativ două treimi din țițeiul procesat, o treime din Rusia, o treime din Kazahstan, via Rusia. Sigura rafinărie care funcționează cu țiței din producția internă este Petrobrazi, operată de OMV Petrom. Iar producția de țiței a OMV Petrom a scăzut în 2021 cu 4,3%, la 22,37 milioane de barili, în principal din cauza declinului natural.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

UPDATE În contextul incidentului recent din portul Novorossiysk, care a afectat capacitatea de încărcare a țițeiului din conducta Caspian Pipeline Consortium (CPC), Grupul KMG International transmite că nu înregistrează dificultăți în aprovizionarea cu materii prime și nu există elemente care ar putea determina o reducere, în perioada următoare, a volumelor și a livrărilor de produse petroliere la nivel național, dar și în regiune.

"Cu sprijinul KMG Trading, divizia de comerț cu țiței și produse petroliere, două tancuri petroliere urmează să ajungă în portul Midia, să suplimenteze rezervele actuale de țiței ale rafinăriei Petromidia. În același timp, precizăm că entitatea specializată KMG Trading are experiența și capacitatea necesară pentru identificarea și asigurarea aprovizionării cu țiței a rafinăriei Petromidia, de pe piața de profil, în orice context.

În ultimii 15 ani, rafinăria Petromidia a beneficiat de investiții majore în modernizarea și eficientizarea proceselor de producție. Complexitatea tehnologică atinsă îi oferă rafinăriei din Năvodari capabilitatea și flexibilitatea de a procesa diferite tipuri de țiței.
Rafinăria Petromidia procesează, în special, țiței origine Kazahstan (Ural, CPC), cu încărcare în terminalele onshore și offshore din portul Novorossiysk. Ponderea țițeiului de tip CPC (care se încarcă prin terminalele offshore – afectate de incidentul recent) în rețetele de obținere a produselor petroliere din Petromidia este una scăzută, comparativ cu alte tipuri de țiței utilizate în mod curent.

Conform procedurilor interne, rafinăria dispune de stocuri operaționale de țiței, la care se adaugă și stocurile de urgență, constituite conform obligațiilor legale. Stocurile permit și asigură funcționarea rafinăriei pentru o perioadă de timp, în funcție de gradul de utilizare, dar și de eventualele condiții meteorologice nefavorabile sau probleme tehnice pe fluxul de aprovizionare.

În prezent, activitățile de producție din rafinăria Petromidia Năvodari sunt sistate, pentru efectuarea reviziei tehnologice programate, termenul de finalizare a lucrărilor fiind estimat în data de 3 aprilie. În această perioadă, compania își onorează obligațiile contractuale încheiate anterior și continuă livrările de produse petroliere, din stocurile proprii sau cu sprijinul diviziei de trading a Grupului KMG International", transmite compania.

Nicio tonă de țiței nu a străbătut miercuri oleoductul Caspian Pipeline Consortium (CPC), care a intrat în revizie timp de 2 luni, anunță Financial Times.

Inițial, reprezentanții companiei afirmaseră că revizia va afecta doar două treimi din capacitatea de 1,4 milioane barili/zi a conductei, însă, miercuri CPC a anunțat că închide toate cele trei platforme de încărcare.

Soluțiile GRENKE vă oferă libertatea de care aveți nevoie pentru a vă dezvolta și implementa ideile creative. Interviu cu Liviu Bănulescu, Managing Director GRENKE România CITEȘTE ȘI Soluțiile GRENKE vă oferă libertatea de care aveți nevoie pentru a vă dezvolta și implementa ideile creative. Interviu cu Liviu Bănulescu, Managing Director GRENKE România

„Operațiunile de încărcarea sunt complet oprite din motive obiective, din cauza furtunilor anormale”, a declarat Nikolai Gorban, directorul executiv al CPC. Gorban a precizat că două dintre cele trei unități de încărcare ale terminalului (de la Novorosisk - n.r.) au suferit daune „critice” și au fost complet inoperabile. Un al treilea este subiectul unei inspecții, dar scafandrii nu au putut evalua pagubele până când furtuna nu s-a îndepărtat, a explicat CEO-ul CPC.

Gorban a adăugat că orice lucrare de reparație va fi întârziată din cauza refuzului companiilor occidentale de a furniza piese ca urmare a embargoului occidental impus Rusiei.

CEO-ul CPC a mai explicat faptul că, deși conducta ar putea continua să pompeze petrol pe coastă pentru încă o zi, fără nicio modalitate de a exporta țițeiul, rezervoarele de stocare de la Novorosisk vor fi umplute până la sfârșitul lunii, ceea ce va determina închiderea totală a conductei.

Drept efect, țițeiul Brent,de referință pe piața europeană, a crescut miercuri cu 5%, la peste 121 de dolari pe baril.

Capacitatea totală a conductei, de aproximativ 1,4 milioane barili de petrol pe zi, reprezintă aproximativ 2,5% din comerțul mondial maritim de petrol și două treimi din exporturile de petrol ale Kazahstanului.

Rompetrol importă petrolul produs în Kazahstan rafinat la Petromidia și Vega prin intermediul conductei CPC, grupul KMG, proprietarul Rompetrol, fiind acționar al proiectului cu o participație de 19%. CPC este un proiect internațional de transport de țiței, cu participarea Rusiei, Kazahstanului și a companiilor internaționale de petrol și gaze, care operează o conductă de peste 1.500 de km. Sursa primară de țiței a CPC este Kazahstanul de Vest, însă prin conductă este transportat și țiței al unor producători ruși.

Petrolul este transportat prin conducta CPC către terminalul marin al companiei din Yuzhnaya Ozereevka (aflat în Novorosisk, cel mai mare port rusesc și cel mai important port de la Marea Neagră) din Rusia, unde este încărcat pe cargouri pentru livrarea pe piața mondială.

În 2021, din 60,7 milioane tone de țiței care au tranzitat terminalul marin din Novorosisk, 53 milioane tone au fost livrate de companii din Kazahstan, iar alte 7,7 tone au provenit din Rusia.

Acționarii CPC sunt Agenția Federală Rusă pentru Administrarea Proprietății de Stat reprezentată de Transneft – 24%, CPC Company – 7%, KazMunayGas – 19%; Kazakhstan Pipeline Ventures LLC – 1,75%, Chevron Caspian Pipeline Consortium Company – 15%, LUKARCO BV - 12,5%, Mobil Caspian Pipeline Company - 7,5%, Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited - 7,5%, BG Overseas Holding En Limited - 2% International NANV - 2%, și Oryx Caspian Pipeline LLC – 1,75%.

viewscnt
Afla mai multe despre
conductă
cpc
rusia
import
țiței
rompetrol
lukoil