Grupul telecom RCS&RDS, care a reușit în mai puțin de doi ani, pornind de la zero, să între în top 10 al furnizorilor de energie electrică din România cu o strategie agresivă de prețuri reduse, prin care a câștigat numeroși clienți industriali și din zona instituțiilor publice, dar și consumatori casnici, și-a dublat anul trecut pierderile din activitatea de vânzarea de energie, de la 4,1 milioane euro în 2016 la 8,6 milioane euro în 2017.
"Întrucât prețul pe care îl facturăm clienților în ce privește activitatea noastră de furnizare de energie este unul fix, creșterea costurilor pentru energia electrică pe care o achiziționăm de la terțe părți pe platformele de tranzacționare poate avea un efect negativ asupra situației noastre financiare și rezultatelor operațiunilor. De exemplu, din cauza volatilității neobișnuite a costurilor pentru energia electrică pe care am achiziționat-o, am înregistrat o pierdere de 8,6 milioane euro în anul incheiat la 31 decembrie 2017 din activitatea noastră de furnizare a energiei electrice. (...) Cu toate că am luat măsuri pentru a ne reduce expunerea la volatilitatea costurilor, nu putem garanta că aceste eforturi vor fi eficace, din cauza variațiilor naturale a nivelului cererii lunare venite din partea fiecărui client, fie din segmentul clienților noncasnici sau din cel casnic, precum și variațiile neprevăzute ale costurilor pentru energie electrică pe piețele de energie electrică din România în viitor", spune compania.
În 2016, RCS&RDS a avut venituri brute de 76,1 milioane euro și costuri de 80,2 milioane euro din activitatea de furnizare de energie, care a înregistrat, astfel, un minus de 4,1 milioane euro.
CITEȘTE ȘI Scrisoare deschisă împotriva plafonării dobânzilor. Peste 50 de profesori și antreprenori avertizează Parlamentul că vor fi afectați tocmai consumatorii pe care legea vrea să-i protejezeAcum, cererea venită din partea clienților business mai mari este supusă unor variații mai mari și este mai dificil de prevăzut, prin comparație cu cererea din partea clienților rezidențiali și clienților business medii si mici și că majorările semnificative și neobișnuite ale prețurilor pentru cumpărarea energiei electrice la sfârșitul anului 2016 și începutul anului 2017 și care au fost cauzate, în parte, de vremea rece și, în parte, de disfuncționalitatea pieței, au dus la pierderi semnificative pentru RCS&RDS.
"În primul trimestru al anului 2017 am suferit pierderi de 7,4 milioane euro (8,6 milioane euro pierdere din furnizare de energie pentru tot anul încheiat la 31 decembrie 2017). Pentru a reduce expunerea noastră la această volatilitate a pieței, din martie 2017 am început să ne realiniem activitatea de furnizare de energie electrică, astfel încât să furnizăm energie electrică în special clienților rezidențiali și clienților business de dimensiuni medii și mici, precum și să reducem cantitatea totală de energie electrică furnizată clienților business. În 2017, am furnizat, în total, aproximativ 0,55 milioane MWh unui mix de clienți business și rezidențiali (comparativ cu 1,1 milioane MWh în 2016), din care clienții business au reprezentat aproximativ 84% din consum", conform companiei.
Acestă reorientare a dus și la scăderea cu peste 24% a volumului creanțelor comerciale, de la 109 milioane euro la finalul anului 2016 la 82,5 milioane euro la 31 decembrie 2017.
CITEȘTE ȘI Decizie: Statul redevine acționar majoritar la Șantierul Naval MangaliaRCS&RDS deține mai multe parcuri fotovoltaice funcționale, cu o putere instalată totală de 15,72 MW, a căror producție este folosită inclusiv la satisfacerea necesarului propriu de electricitate al grupului. Acestea au încasat anul trecut 1,8 milioane euro din vânzarea certificatelor verzi primite ca subvenții în baza legislației în vigoare și suportate pe facturi de consumatori, față de 2,1 milioane euro în 2016.
Compania a primit licență de furnizor de energie de la ANRE în 2013, însă a început activitatea propriu-zisă în 2015, la început doar pentru consumatori industriali. Ulterior, în 2016, s-a atacat și piața clienților casnici. La finalul acelui an, RCS&RDS se clasa pe locurile 9-10 în topul furnizorilor de energie pentru clienți finali din România, cu o cotă de piață de 2,57%, egală cu cea a OMV Petrom. Între timp, compania a ieșit din top 10, ca urmare a schimbării de strategie menționate.
Digi Communications, compania care deține operatorul telecom RCS&RDS, a realizat anul trecut un câștig pretaxare EBITDA ajustat de 287,5 milioane euro, cu 9,19% mai mare decât cel de 263,3 milioane euro din 2016, însă la nivelul profitului net, creșterea a fost de 423%, la 61,7 milioane euro. Deși avertizase la listare că distribuirea de dividende nu constituie o prioritate, focusul fiind pe investiții, compania a anunțat recent un divident brut de 0,35 lei/acțiune din profitul pe anul trecut, valoarea însumată a acestora urmând să fie de 35 milioane lei.