Conducta Caspian Pipeline Consortium (CPC) prin care Rompetrol importă țițeiul prelucrat în rafinăria Petromidia, cea mai mare din România, va intra în revizie timp de 2 luni, potrivit unui anunț făcut de ministrul adjunct al Energiei din Rusia, țară tranzitată de petrolul kazah înainte de a ajunge în România. Anunțul a fost făcut marți, ceea ce ar putea explica faptul că toate companiile autohtone au scumpit motorina la miezul nopții de marți spre miercuri.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
De ce este important: Petromidia este cea mai mare rafinărie din România, cu o capacitate de rafinare de circa 6 milioane de tone pe an, în timp ce cealaltă rafinărie deținută de Rompetrol în România, Vega, are o capacitate de 350 mii tone pe an. Celelalte două rafinării din România, Petrobrazi, deținută de OMV Petrom, și Petrotel, operată de Lukoil, au capacități de procesare anuală de 4,5 milioane tone, respectiv 2,4 milioane tone.
Mai este important: Rafinăriile din România importă aproximativ două treimi din țițeiul procesat, o treime din Rusia, o treime din Kazahstan, via Rusia. Sigura rafinărie care funcționează cu țiței din producția internă este Petrobrazi, operată de OMV Petrom. Iar producția de țiței a OMV Petrom a scăzut în 2021 cu 4,3%, la 22,37 milioane de barili, în principal din cauza declinului natural. Lukoil folosește la Petrotel țiței importat din Rusia.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Până pe 3 aprilie, Petromidia se află, la rândul său în revizie programată, revizie începută pe 11 martie.
De altfel, nu numai Rompetrol, ci și Lukoil folosește petrol kazah și aceeași rută de import, prin Novorosisk, potrivit unui rechizitoriu mai vechi al Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Ploiești: “Din cele expuse, în baza documentelor existente, se desprinde concluzia că pe circuitul economic al operațiunii de import țiței, de regulă de origine Republica Kazakhstan - SC... SA – SC Petrotel Lukoil SA, se interpun și alte societăți pe lanțul de tranzacționare din țări membre U.E., având ca efect cert achiziționarea de către SC Petrotel Lukoil SA a țițeiul provenit din import la prețuri mai mari”.
Aproximativ un milion de barili pe zi de petrol transportați prin conducta CPC din Asia Centrală până la Marea Neagră ar putea fi indisponibili timp de două luni, în timp ce se fac reparații la instalațiile de încărcare avariate de furtuni, a declarat ministrul adjunct al energiei al Rusiei, citat de agenția rusă Tass.
Capacitatea totală a conductei este de aproximativ 1,4 milioane barili de petrol pe zi, aproximativ 2,5% din comerțul mondial maritim de petrol, și reprezintă aproximativ două treimi din exporturile de petrol ale Kazahstanului.
CITEȘTE ȘI Studiu EY România: 78% dintre Directorii Financiari din România consideră că se vor implica mai mult în dezvoltarea și executarea strategiilor de business în următorii trei aniInformația a fost confirmată și de Caspian Pipeline Consortium. CPC a precizat că „actualele condiții de piață”, (referire la sancțiunile occidentale, susține FT) ar îngreuna repararea unor părți din instalațiile de încărcare portuare avariate în timpul unei furtuni recente, ceea ce ar conduce la reducerea capacității de transport cu două treimi.
„Rusia poate face foarte dificilă efectuarea reparațiilor, având în vedere provocările cu care se confruntă în prezent în vânzarea propriului petrol”, a declarat Amrita Sen, analist șef de petrol la Energy Aspects, o companie de consultanță. Administrației Biden a interzis luna aceasta importul de țiței rusesc în SUA, dar petrolul transportat prin conducta CPC a fost exceptat, provenind din Kazahstan. Inclusiv cei doi giganți petrolieri americani, Chevron și Exxon, transportă țiței prin CPC.
Rompetrol importă petrolul produs în Kazahstan rafinat la Petromidia și Vega prin intermediul conductei CPC, grupul KMG, proprietarul Rompetrol, fiind acținar al proiectului cu o participație de 19%. CPC este un proiect internațional de transport de țiței, cu participarea Rusiei, Kazahstanului și a companiilor internaționale de petrol și gaze, care operează o conductă de peste 1.500 de km. Sursa primară de țiței a CPC este Kazahstanul de Vest, însă prin conductă este trasportat și țiței al unor producători ruși.
Petrolul este transportat prin conducta CPC către terminalul marin al companiei din Yuzhnaya Ozereevka (Novorosisk, cel mai mare port rusesc și cel mai important port de la Marea Neagră) din Rusia, unde este încărcat pe cargouri pentru livrarea pe piața mondială.
CITEȘTE ȘI eMAG, Banca Transilvania, Mobexpert și Mastercard donează produse în valoare de 1,1 milioane de lei pentru refugiații ucraineniÎn 2021, din 60,7 milioane tone de țiței care au tranzitat terminalul marin din Novorosisk, 53 milioane tone au fost livrate de companii din Kazahstan, iar alte 7,7 tone au provenit din Rusia.
Acționarii CPC sunt Agenția Federală Rusă pentru Administrarea Proprietății de Stat reprezentată de Transneft – 24%, CPC Company – 7%, KazMunayGas – 19%; Kazakhstan Pipeline Ventures LLC – 1,75%, Chevron Caspian Pipeline Consortium Company – 15%, LUKARCO BV - 12,5%, Mobil Caspian Pipeline Company - 7,5%, Rosneft-Shell Caspian Ventures Limited - 7,5%, BG Overseas Holding En Limited - 2% International NANV - 2%, și Oryx Caspian Pipeline LLC – 1,75%.
Potrivit Financial Times, decizia CPC confirmă temerile de pe piața internațională conform cărora Moscova este pregătită să riposteze împotriva sancțiunilor occidentale prin limitarea propriilor livrări de energie.
Cotația petrolului Brent, de referință pe piața europeană s-au apreciat cu mai mult de 2%, până la 117 dolari pe baril, imediat după anunțul făcut de oficialul rus, după care au coborât la 115 dolari pe baril.
Potrivit FT, niciunul dintre partenerii occidentali ai proiectului nu a fost capabil să inspecteze instalațiile.