Primăriile ar putea primi derogare de la Legea finanțelor publice locale pentru a putea garanta creditele de care producătorii de energie termică în sistem centralizat din subordinea lor au nevoie pentru a face rost de banii necesari cumpărării de combustibil care să le asigure funcționarea în bune condiții la iarnă, relevă date oficiale analizate de Profit.ro.
″În anul 2023, prin derogare de la art.61 alin.(1) și art.63 alin.(4) și alin.(4-1) din Legea nr.273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, unitățile administrativ-teritoriale pot garanta împrumuturile contractate de către operatorii de servicii de alimentare cu energie termică din subordine care prestează serviciul public de producere a energiei termice în sistem centralizat, pentru achiziția de combustibil necesar asigurării energiei termice în sezonul rece 2023-2024, cu respectarea legislației în domeniul ajutorului de stat″, se arată într-un draft de act normativ.
Acesta a fost inițiat la solicitarea primăriilor din municipiile Ploiești, Brașov, Bacău și Iași.
″(...) până la data promovării prezentei ordonanțe, unele unități administrativ-teritoriale au informat (...) cu privire la dificultățile pe care le întâmpină operatorii din subordine legat de pregătirea sezonului rece 2023 -2024, inclusiv cu referire la constituirea stocurilor de combustibili. (...) la această dată, există unități administrativ-teritoriale la nivelul cărora nu sunt luate, din lipsa disponibilităților financiare, toate măsurile pentru pregătirea în condiții optime a sezonului rece 2023 -2024″, se menționează în nota de fundamentare.
Documentul citat amintește și obligația legală a CET-urilor de a constitui, până la 31 octombrie, în depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale, stocuri de minimum 30% din cantitățile de gaze necesare pe perioada iernii.
Derogarea de la Legea finanțelor publice locale este necesară pentru că aceasta stipulează că autoritățile locale nu se mai pot împrumuta și nici nu mai pot garanta credite dacă gradul lor de îndatorare sare de 30% din media aritmetică a veniturilor proprii ori dacă au înregistrat plăți restante sau deficit al secțiunii de funcționare la data de 31 decembrie a anului anterior.
CITEȘTE ȘI Cotațiile la grâu au crescut, după escaladarea ostilităților la Marea NeagrăMinisterul Dezvoltării, inițiatorul proiectului legislativ, avertizează însă că garantarea de către o unitate administrativ-teritorială a împrumuturilor contractate de către operatori economici este susceptibilă să reprezinte măsură de ajutor de stat.
″Menționăm că o garanție de stat nu constituie ajutor de stat în cazul în care nu aduce niciun avantaj întreprinderii beneficiare. Astfel, arătăm că furnizorii, respectiv, unitățile administrativ – teritoriale trebuie să analizeze în fiecare caz în parte, dacă se poate demonstra „principiul operatorului în economia de piață”, respectiv, trebuie să se țină seama de posibilitățile efective ale operatorului beneficiar de a obține resurse financiare echivalente, recurgând la piața de capital. Nu este implicat ajutor de stat în situația în care noua sursă de finanțare ar fi pusă la dispoziția operatorului, în condiții ce ar fi acceptabile pentru un operator privat, în condițiile normale ale unei economii de piață″, precizează instituția.
CITEȘTE ȘI Secretarul de stat pentru comerț al SUA, Gina Raimondo, spune că a redeschis comunicarea cu China pentru rezolvarea problemelor de afaceri. SUA nu renunță însă la controlul unor exporturiAstfel, conform Comunicării Comisiei Europene cu privire la aplicarea articolelor 87 și 88 din Tratatul CE privind ajutoarele de stat sub formă de garanții (2008/C 155/02), în cazul unei garanții de stat individuale, este exclusă existența ajutorului de stat dacă sunt respectate cumulativ următoarele condiții:
(a) persoana creditată nu se află în dificultate financiară;
(b) gradul de acoperire oferită de garanție poate fi determinat în mod corespunzător în momentul acordării garanției. Aceasta înseamnă că garanția trebuie să fie legată de o tranzacție financiară specifică, de o sumă maximă fixată și o durată limitată;
(c) garanția nu acoperă mai mult de 80% din creditul neachitat sau din altă obligație financiară, cu excepția situației în care garanția este acordată pentru a finanța o companie al cărei unic obiect de activitate îl reprezintă un serviciu de interes economic general pentru care a fost mandatată și, de asemenea, atunci când garanția a fost acordată de către autoritatea publică ce i-a încredințat desfășurarea acelui serviciu public, caz în care se poate ajunge la 100%;
(d) pentru garanție se achită prețul corespunzător prețului pieței.