Asociația Română a Companiilor de Explorare și Producție Petrolieră (ROPEPCA) spune că eventuala adoptare a măsurilor de înăsprire a fiscalității suportate de producătorii de gaze naturale discutate în Comisia de Industrii a Camerei Deputaților și prezentate de Profit.ro aici ar fi neconstituțională, ar scumpi gazele la consumatori, ar reduce veniturile bugetare, ar descuraja investițiile în explorare și exploarare și ar afecta securitatea energetică a țării.
Comisia de Industrii a Camerei Deputaților, condusă de social-democratul Iulian Iancu, a propus recent să elimine deducerea redevenței și să limiteze la 30% deductibilitatea investițiilor recunoscute în calculul impozitul pe veniturile din dereglementarea prețurilor gazelor onshore, preț care, în plus, nu va mai fi calculat la prețul efectiv obținut de producători, ci la cel de pe Bursa de la Viena, la care este calculată și redevența.
”În data de 27.11.2018, membrii Comisiei de Industrii și Servicii, împreună cu cei ai Comisiei pentru Buget, Finanțe și Bănci, au propus eliminarea posibilității deducerii redevenței din impozitul pe veniturile suplimentare precum și să aplice acest impozit luând în calcul un preț de referință nerealizat. ROPEPCA consideră că aceste posibile decizii lovesc deopotrivă în industria românească de extracție și prelucrare a gazelor naturale și în buzunarele consumatorilor de energie. Astăzi, întreaga producție de gaze naturale a României, care asigură independența energetică de peste 90% față de gazele din import, provine din zăcămintele onshore. Modificările cadrului fiscal și de reglementare al industriei upstream onshore, inopinate și excesive în ultimii ani, nu fac decât să pună în pericol industria petrolieră autohtonă, precum și climatul investițional, transmițând semnale negative întregului mediu de afaceri cu privire la lipsa de stabilitate și predictibilitate. ROPEPCA solicită respectuos autorilor propunerilor de modificare a mecanismului de impozitare a veniturilor suplimentare să analizeze impactul pe care acestea le-ar avea asupra industriei petroliere românești și stă la dispoziția acestora în calitate de partener de dialog, precum și în calitate de platformă reprezentativă a actorilor care asigură siguranța aprovizionării cu energie a României, pentru informații, analize sau discuții pe acest subiect”, spune președintele ROPEPCA, Saniya Melnicenco, citată într-un comunicat al organizației.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit unei analize realizate de Asociației, acest nou regim fiscal va afecta negativ viabilitatea unei părți semnificative din industria gazului natural din România, punând în pericol investițiile noi și implicit producția internă de gaz, în condițiile în care investițiile în industria țițeiului și a gazelor naturale au totalizat, în ultimii 5 ani, aproximativ 6 miliarde euro.
"Guvernul reține un maxim de 80% din venitul suplimentar, iar companiile ar trebui să păstreze 20%. Odată cu modificarea propusă, Guvernul va reține până la 18% ca redevență și 80% ca taxă suplimentară, lăsând companiile fără stimulente pentru a investi în continuare", se spune în comunicat.
Potrivit ROPEPCA, impozitarea unui venit suplimentar determinat arbitrar prin raportare la un preț de referință care nu este realizat de către producătorii români de gaz natural este fundamental greșită, iar afectarea negativă a potențialului investițional privat va determina diminuarea veniturilor bugetului statului și va impacta negativ întregul sistem economico-social, întrucât impactul va reverbera în întreaga economie, determinând pierderi semnificative de locuri de muncă și un efect negativ considerabil în PIB.
"Riscul creșterii prețului gazului natural pe piața din România ca o consecință a amendamentelor fiscale propuse este considerabil. Întrucât investițiile viitoare sunt descurajate, rata de declin natural al producției va accelera, iar într-un mediu cu cerere anticipată stabilă, volumele diminuate ale producției interne vor conduce la inflație și la diminuarea puterii de cumpărare. Impactul asupra consumatorilor vulnerabili va fi semnificativ, întrucât această categorie este deja afectată de creșterea ponderii cheltuielilor cu încălzirea în bugetul total al gospodăriei", mai susține ROPEPCA.
CITEȘTE ȘI VIDEO Sonda InSight a NASA a asolizat pe o suprafață ușor înclinată a planetei MarteOrganizația petroliștilor mai arată că, prin modificările anticipate, care determină creșterea în continuare sarcinii fiscale, România devine țara cu cel mai puțin competitiv regim fiscal pentru sectorul onshore al gazului natural din Europa. Potrivit ROPEPCA, un astfel de regim fiscal necompetitiv va determina reducerea semnificativă a investițiilor în România, iar fără investiții masive, producția internă de gaz natural va continua să scadă și România va fi nevoită să se bazeze pe importuri, fapt ce va conduce la diminuarea securității energetice și la afectarea balanței de plăți.
"Impozitarea discriminatorie, a unui venit nerealizat, contravine principiilor fundamentale ale Constituției României. Modificările propuse în sfera impozitării activităților onshore înrăutățesc și mai mult discriminarea evidentă ce deja există între producătorii interni de gaz naturale și alte entități care vând gaz pe piața românească și care nu fac subiectul acestei impozitări, încălcând astfel prevederile art. 16, alin. (1) din Constituția României, care asigură egalitatea în drepturi. Impunerea unui tratament fiscal care ignoră în totalitate realitățile economice și ale pieței în contextul cărora își desfășoară activitatea un agent economic contravine prevederilor art. 56 (2) din Constituția României, privind așezarea justă a sarcinilor fiscale", se mai arată în comunicatul ROPEPCA.
Impozitarea veniturilor suplimentare a fost introdus în anul 2013 drept un impozit temporar, menit să protejeze consumatorii vulnerabili de efectele dereglementării prețurilor gazelor naturale. Inițial, acest impozit suplimentar se aplica prețului de peste 45,71 lei/MWh, într-un cuantum de 60% aplicat diferenței dintre prețul de vânzare și acest prag. Anul acesta, impozitul a fost majorat la un cuantum de 80% pentru diferența de preț de peste 85 lei/MWh, diferența inițială de până la acest preț fiind în continuare impozitată cu 60%, iar producătorii având posibilitatea de a deduce din acest impozit valoarea redevențelor și cea a investițiilor făcute. Prelungit de la un an la altul, impozitul a devenit permanent anul acesta prin Legea nr. 73/2018.