Livrările de gaze în 2022 ale celor doi mari producători autohtoni, OMV Petrom și Romgaz, efectuate ca urmare a aplicării controversatului Program de ofertare a Gazelor (Gas Release Program - GRP), se vor reduce, obligația de ofertare pentru cantitatea de 40% din producția din anul precedent (2021) urmând a fi extinsă și la livrările din 2023, nu numai a celor din 2022, cât era până la finalul anului trecut.
Cu alte cuvinte, aceeași cantitate de gaze, 40% din volumul producției de gaze naturale realizat în anul calendaristic anterior (2021), va fi ofertată în 2022 de cei 2 mari producători, însă produsele ofertate nu vor fi livrate exclusiv în 2022, cum prevedea cadrul legal de anul trecut, ci și în 2023.
Interesant este că atât Guvernul, cât și Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) susțin că „obligativitatea producătorilor autohtoni cu o producție anuală de cel puțin 3.000.000 MWh de a oferta un procent minim de gaze naturale pe piețele centralizate din România a fost introdusă în scopul de a crește lichiditatea pe piața de gaze naturale și de a forma referințe corecte de preț prin tranzacționarea unor produse standardizate care, la rândul lor, vor contribui la asigurarea condițiilor pentru echilibrarea comercială a participanților la piață cât și la creșterea gradului de predictibilitate al pieței”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Numai că extinderea cu un an a perioadei de livrare diminuează, nu „crește lichiditatea pe piața de gaze naturale”, cel puțin în 2022.
Guvernul a decis, prin OUG 143/2021 pentru modificarea și completarea Legii energiei electrice și a gazelor naturale, ca „în perioada 1 iulie 2020-31 decembrie 2022 producătorii de gaze naturale a căror producție anuală realizată în anul anterior depășește 3.000.000 MWh au obligația să oferteze anual vânzarea unor cantități de gaze naturale, cu livrare în perioada 1 iulie 2020-31 decembrie 2023, în mod transparent, public și nediscriminatoriu, pe piețele centralizate”.
Perioada obligației de ofertare rămâne aceeași (1 iulie 2020-31 decembrie 2022), însă vechea legislație viza o perioadă de livrare „1 iulie 2020-31 decembrie 2022”, aceasta fiind deci extinsă cu un an prin OUG.
ANRE a pus în dezbatere publică un proiect de ordin prin care „redistribuie cantitățile de gaze naturale din producția internă ce revin celor doi producători care au obligația de a oferta pe piețele centralizate, astfel încât să se asigure și ofertarea produselor cu livrare pe parcursul anului 2023”
Adoptarea acestui proiect de ordin va conduce la obligativitatea ofertării unor produse standardizate cu livrare și în cursul anului 2023, respectiv: produsul „an 2023”, produsele „semestrul I 2023” și semestrul II 2023”, produsele „trimestrul I 2023 și „trimestrul II 2023, produsele „sezonul rece 2022-2023” și „sezonul cald 2023”, precum și produsele lunare „ianuarie 2023” și „februarie 2023”.
În acest sens, ANRE a modificat și procentele produselor care urmează a fi scoate la licitație, pentru a permite și scoaterea la licitație a produsului „an 2023”.
Vechea alocare viza ca, pentru perioada 1 ianuarie 2022- 31 decembrie 2022, cei doi producători să scoată la licitație ca produse lunare - 35% din volumul obligatoriu (echivalent cu 40% din producția pe 2021), produse trimestriale - 30%, produse semestriale - 5%, produse sezoniere - 30% și 0% - produse anuale.
CITEȘTE ȘI Philip Morris International începe comercializarea în România a dispozitivului lil SOLID 2.0 introdus de IQOS pentru a accelera progresul către un viitor fără fumPotrivit proiectului ANRE, noile procente vor fi: 35% - pentru produsele lunare, 20% - pentru produsele trimestriale, 5% - pentru produsele semestriale, 25% - pentru produsele sezoniere, 15% - pentru produsele anuale.
Cu alte cuvinte, de exemplu, în cazul produselor trimestriale, nu numai că s-a micșorat procentul de la 30% la 20% însă el va fi aplicat nu numai celor patru produse trimestriale aferente anului 2022, ci și celor 4 produse aferente anului 2023. Similar și în cazul celorlalte produse.
„Precizăm că procentele corespunzătoare acestei perioade au fost stabilite în baza propunerii OMV Petrom SA transmisă cu adresa nr. 284/PA/09.11.2021, înregistrată la ANRE sub nr. 133320/09.11.2021”, indică ANRE.
Programul de ofertare gaze (GRP) a fost contestat de mai mulți actori din piață, unii susținând că favorizează exporturile (printr-o presiune pe prețul de vânzare impus producătorilor interni), iar alții că a diminuat cu 40% volumele care ar fi putut fi cumpărate de furnizori prin contracte pe termen lung.
Astfel, ca urmare a obligației producătorilor autohtoni să pună de o parte 40% din producție pentru GRP, furnizorii n-au mai cumpăra gaz suficient cu livrare la o perioadă mai îndelungată anul trecut, la prețuri de 100-120 lei/MWh, fiind nevoiți ca începând cu această toamnă să cumpere de pe BRM la prețuri de cel puțin 3-4 ori mai ridicate.