Șoferii din România, și nu numai, n-ar trebui să se obișnuiască prea mult cu actualele prețuri ale benzinei și motorinei, mai multe variabile “conspirând” în prezent în vederea majorării prețului carburanților.
În cazul României, principala necunoscută rămâne una guvernamentală: va decide noul guvern PSD-ALDE-UDMR să revină la fiscalitatea de dinainte de 1 ianuarie sau nu? Dacă noul guvern va prefera vechiul nivel al TVA de 20% și va reintroduce suprataxa de 7 eurocenți pe litru, prețul carburanților se va scumpi imediat cu jumătate de leu pe litru.
Deocamdată, TVA a scăzut la 19%, iar supraacciza a fost eliminată, dar asta numai pentru că PSD nu a putut prelua guvernarea mai repde, la finele anului trecut, pentru a le bloca.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În plus, introducerea taxei de mediu în acciză, anunțată de autorități, ar mai putea adăuga câțiva lei la plinul efectuat de fiecare șofer.
Reamintim că benzina și motorina s-au ieftinit în noaptea de trecere dintre ani cu 49, respectiv 50 de bani, ca urmare a eliminării suprataxei de 7 cenți pe litru și a reducerii TVA de la 20 la 19% de la 1 ianuarie 2017.
O altă necunoscută care influențează radical prețul carburanților este cursul leu/dolar. În parte, acesta depinde de politica monetară adoptată de Banca Națională a României.
Confruntată cu o politică fiscal-bugetară laxă, BNR ar putea opta pentru o politică monetară mai restrictivă, care ar duce, teoretic, la întărirea monedei naționale. Teoretic numai, pentru că o situație similară se înregistrează și în SUA: Fed a majorat deja dobânda de politică monetară și probabil că va continua pe această linie, temându-se de o politică fiscală extrem de laxă din partea noii administrații Trump.
Ca și actualul guvern PSD-ALDE-UDMR în România, și Donald Trump a câștigat alegerile promițând reduceri de taxe și impozite și majorări de cheltuieli (doar că în cazul președintelui american este vorba de cheltuieli de capital, cu infrastructura, și nu de cheltuieli sociale).
Oricât de restrictivă ar fi politica monetară a BNR este puțin probabil ca ea să aibă un efect asupra cursului de schimb leu/dolar mai mare decât cea a Fed, ceea ce va conduce probabil la o depreciere a monedei naționale în raport cu moneda americană.
CITEȘTE ȘI ANALIZĂ Cu cât s-au scumpit benzina și motorina în ultimul an în România și ce se va întâmpla anul viitorPrețul internațional al petrolului este cel de-al treilea element de care va depinde evoluția prețurilor carburanților din România. Acordul de reducerea a producției semnat de statele membre ale cartelului OPEC și de alte state exportatoare, printre care și Rusia, a condus la o majorare cu 23% a prețului petrolului Brent pe piețele internaționale față de nivelul înregistrat înaintea semnării sale, pe 31 noiembrie.
Deocamdată însă, de la începutul anului, cotațiile petrolului au rămas relativ constante, undeva la 56 dolari pe baril, investitorii așteptând semne din partea statelor exportatoare de petrol. Își vor ține sau nu acestea promisiunile asumate prin semnarea acordului? Primele semne sunt că da, un sondaj publicat de Reuters arătând o scădere a producției OPEC de la nivelul maxim de 34,38 milioane de barili pe zi în noiembrie la 34,18 milioane de barili pe zi în decembrie. Iar acordul semnat pe 31 noiembrie a intrat în vigoare pe 1 ianuarie.
Estimări (și acestea relative) referitoare la producția din ianuarie vor fi disponibile de-abia peste 2-3 săptămâni. Până atunci este de așteptat ca prețul petrolului să nu varieze prea mult.