Compania de stat Nuclearelectrica, operatorul centralei nucleare de la Cernavodă, a lansat o licitație în urma căreia intenționează să achiziționeze 220 de tone de concentrate tehnice de uraniu natural (U3O8) cu conținut de uraniu de minim 65%.
Concentratele tehnice de uraniu pe care SNN intenționează să le cumpere la licitație urmează să fie procesate la uzina Feldioara a Companiei Naționale a Uraniului (CNU), controlată integral de Ministerul Energiei. În urma procesării concentratelor, CNU va livra fabricii de combustibil nuclear de la Pitești a Nuclearelectrica pulbere sinterizabilă de uraniu (UO2), din care FCN Pitești va produce fascicule de combustibil ce vor fi utilizate la centrala Cernavodă.
Sucursala Feldioara a CNU poate fabrica și ea concentrate tehnice de uraniu, care reprezintă prima etapă de procesare a minereului brut. Sucursala Suceava a companiei de stat este cea care extrage minereu de uraniu.
CITEȘTE ȘI Kazahstanul își redenumește capitala după fostul președinteContractul scos la licitație este estimat la 14,3 milioane dolari și va avea durata de un an, iar garanția de participare este de 143.000 dolari. Ofertele trebuie trimise la Nuclearelectrica până pe 18 aprilie, dată la care acestea vor fi și deschise.
Prin faptul că achiziționează la licitație concentrate tehnice de uraniu ce vor fi procesate la uzina Feldioara a CNU pentru obținerea pulberii sinterizabile de uraniu (dioxid de uraniu), operatorul centralei Cernavodă respectă o lege adoptată anul trecut de Parlament, care prevede că pulberea respectivă va fi produsă pe teritoriul României de către CNU și că doar în condiții excepționale poate fi cumpărată și din import.
Anterior adoptării legii, în aprilie 2018, acționarii Nuclearelectrica au aprobat o strategie de diversificare a furnizorilor de materie primă, prin evitarea dependenței față de un singur furnizor și a riscurilor aferente asociate acestui aspect, prin achiziționarea de octoxid de uraniu (concentrate tehnice U3O8) în loc de UO2, prelucrarea acestuia din U3O8 în UO2 la CNU si utilizarea UO2 rezultat în fabricarea fasciculelor de combustibil nuclear ca și până acum, trecerea de la UO2 la U3O8 prin achiziționarea de U3O8 urmând să se realizeze gradual de către SNN pănă la nivelul anului 2020.
CITEȘTE ȘI Teodorovici: Finanțele discută cu băncile modificarea formulei ROBOR. Indicele va fi mai mic și ar urma să fie aplicat și contractelor în derularePractic, în acest fel, SNN își asigură și securitatea aprovizionării și respectă și legea, al cărei scop este salvarea CNU, aflată într-o situație financiară foarte grea.
Dat fiind că HG-ul a fost dat cu întârziere, Nuclearelectrica nu și-a putut permite să aștepte după guvernanți, așa că, în noiembrie anul trecut, a comandat dioxid de uraniu de la CNU, la un preț de piață de 388 lei/kg, valoarea estimată a comenzii fiind de 24,25 milioane lei fără TVA. "După stabilirea prețului reglementat de către autorități, în conformitate cu prevederile Legii 193/2018, SNN va achiziționa pulbere de UO2 de la CNU la preț reglementat și în funcție de materia prima disponibilă la CNU", preciza Nuclearelectrica la acea dată.
CITEȘTE ȘI Google, amendată cu 1,5 miliarde euro pentru încălcarea regulilor UE privind publicitatea onlineCurtea de Conturi a solicitat Autorității Naționale pentru Achiziții Publice (ANAP) să verifice dacă Nuclearelectrica a achiziționat în mod legal pulbere de uraniu din import în perioada 2016-2017, se arată în Raportul Public pe anul 2017 al Curții de Conturi, postat pe site-ul instituției. "O altă constatare a vizat achiziția de pulbere sinterizabilă de UO2 (dioxid de uraniu - n.r. ) din import, prin exceptare de la aplicarea prevederilor legale privind achizițiile publice, deoarece SNN SA, pentru neaplicarea prevederilor OUG nr. 34/2006, a invocat dispozițiile art. 245 din ordonanță, potrivit cărora, 'nu se aplică pentru contractul care are ca obiect cumpărarea [...] de alți combustibili destinați producției de energie', doar că în această situație nu se justifică neaplicarea procedurilor de achiziție reglementate de OUG nr. 34/2006, întrucât produsul importat este destinat FCN Pitești la fabricarea combustibilului nuclear, acesta din urmă fiind destinat folosirii într-un reactor nuclear în scopul producerii energiei", arată raportul Curții de Conturi.
Însă tot ca urmare a deciziilor Curții de Conturi s-a ajuns și la situația financiară dezastruoasă a CNU.
Astfel, la începutul anului 2016, contractul Nuclearelectrica cu CNU a fost reziliat de drept, iar SNN a început să cumpere dioxid de uraniu de la compania canadiană Cameco.
CITEȘTE ȘI Ridicolul continuă: Numărul autostrăzilor s-a înmulțit... în Parlament. Senatorii au adoptat, într-o singură zi, legi pentru construcția a 3 noi autostrăziPrin HG 1.009/2009, stocul de concentrate tehnice de uraniu constituit la Feldioara în perioada 1993-2008 a fost transmis fără plată din proprietatea privată a statului în patrimoniul CNU. În schimb, contravaloarea concentratelor tehnice de uraniu devenea obligație bugetară pentru companie, de virat la bugetul de stat, la nivelul prețului stabilit pentru concentratul de uraniu în diuranat de sodiu, transferat anterior. "Informațiile cu privire la cantitatea și valoarea stocului de uraniu nu pot fi menționate", se menționa în nota de fundamentare a HG.
Într-un control derulat în 2012, Curtea de Conturi a constatat că CNU a constituit și virat eronat la bugetul de stat obligațiile aferente contravalorii concentratelor tehnice de uraniu transmise fără plată, din domeniul privat al statului în patrimoniul companiei, respectiv la un nivel inferior valorii cu care s-a făcut descărcarea din gestiune, fapt ce a condus la diminuarea veniturilor cuvenite bugetului de stat cu suma de 51,263 milioane lei. Curtea de Conturi a dispus plata diferenței de către CNU. Compania a contestat decizia Curții în justiție. În noiembrie 2015, CNU a pierdut definitiv procesul la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Urmare a acestei decizii, CNU a fost nevoită să recalculeze prețul pulberii sinterizabile de dioxid de uraniu livrate Nuclearelectrica, astfel încât acesta să acopere atât obligația bugetară prevăzută de HG 1009/2009, conform modului de calcul reglementat, cât și costurile de obținere a pulberii sinterizabile de dioxid de uraniu din prelucrarea concentratelor de U3O8.
CITEȘTE ȘI UPDATE Parlamentul a decis: Exprimarea inechivocă a intenției de săvârșire a unui act de terorism, indiferent de context sau modalitate, va fi considerată tentativă și pedepsită cu închisoareaDecizia Nuclearelectrica de a rezilia contractul cu CNU și de a cumpăra combustibil nuclear mai ieftin de la o companie canadiană a provocat controversă și polemici, inclusiv politice.
Astfel, Ministrul Energiei de la acea dată, tehnocratul Victor Grigorescu, i-a răspuns la un moment dat pe Facebook fostului președinte al României, Traian Băsescu, afirmând că "a aplica legea nu poate fi o ticăloșie", după ce Băsescu declarase, pe aceeași rețea de socializare, că faptul că Nuclearelectrica a achiziționat combustibil nuclear de la o companie canadiană, renunțând la contractul cu CNU din cauza prețului mare cerut de aceasta, este o "ticăloșie" care va face ca, în timp, România să devină dependentă "de canadieni sau, de ce nu, de ruși".
CITEȘTE ȘI Digi îi invită pe acționari să voteze un dividend cu randament net de 2% la AGA... în OlandaLegea din vara trecută în baza căreia Guvernul a decis recent cum se va stabili prețul reglementat la dioxidul de uraniu furnizat de CNU către Nuclearelectrica a fost adoptată la mai puțin de 2 luni după ce Comisia Europeană a inițiat o investigație aprofundată pentru a evalua dacă diferitele măsuri de sprijin public acordate de autoritățile române CNU, care se confruntă cu grave probleme financiare, sunt conforme cu normele UE.
Comisia și-a exprimat atunci îndoiala că ajutorul propus de stat pentru restructurarea CNU, în cuantum de peste 440 milioane de lei (95 milioane euro), îndeplinește condițiile prevăzute de legislația europeană și a anunțat că vrea să se asigure că planul Guvernului va restabili viabilitatea pe termen lung a CNU. La 12 iunie 2017, România a notificat Comisiei un plan de restructurare a CNU, ce prevedea acordarea unui sprijin în valoare de 441 milioane lei, sub formă de granturi, de subvenții, de anulare a unor datorii și de conversie a datoriilor în acțiuni.