Cel mai important producător de petrol și gaze din România și liderul pieței distribuitoare de carburanți, OMV Petrom, a redus, în luna martie, volumul livrărilor directe de benzină procesată la Brazi către companiile ucrainene cu 40%, la 13,8 mii tone, în condițiile în care, tot în martie, volumul de benzină importat de Ucraina a scăzut cu 37%, la 85,2 mii tone, relevă datele analizate de Profit.ro.
Celălalt mare producător de carburanți din România, Rompetrol, nu a exportat direct carburanți în Ucraina de la sfârșitul lunii ianuarie, deși comercianții moldoveni continuă să furnizeze benzină procesată la Petromidia companiilor ucrainene, susține presa de specialitate de la Kiev.
Potrivit datelor publicate de Enkorr, 16% din benzina importată de companiile ucrainene în martie a provenit de la Petrobrazi, rafinăria operată de OMV Petrom.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În ceea ce privește exportul de motorina, situația este una radical opusă. Așa cum a anunțat Profit.ro, România a fost în luna martie cel mai mare furnizor de motorină al Ucrainei, depășind Polonia în topul statelor de unde Kiev-ul importă combustibilul diesel necesar acoperirii consumului curent, celui al armatei și compensării deselor întreruperi cu electricitate cauzate de bombardamentele rusești. În luna martie, România a furnizat o pătrime din motorina care a intrat în Ucraina, în pofida reducerii importurilor statului vecin cu 7% față de luna precedentă, la 446,7 mii de tone.
În ianuarie, companiile românești au expediat în Ucraina un volum record, de 63,4 mii tone de benzină, o cantitate echivalentă cu jumătate din exporturile de benzină către statul vecin din primele 9 luni ale anului trecut, de 130 mii tone, potrivit datelor Institutului Național de Statistică (INS). Presa ucraineană susținea la acea dată că OMV Petrom și Rompetrol au fost responsabile pentru 40% din benzina exportată de companiile românești în Ucraina în luna ianuarie.
Nu numai volumele de benzină achiziționate de companiile ucrainene din România s-au redus semnificativ în luna martie, ci și cele din Grecia. Grecia și România au avut o cotă de 60% în importurile efectuate de Ucraina în luna precedentă, februarie.
Astfel, importurile de benzină de la Greek Motor Oil au scăzut cu 39%, până la 14,5 mii tone, în timp ce livrările de la rafinăria Hellenic Petroleum au scăzut cu 72%, până la 6,1 mii tone.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Iohannis respinge ″suprataxa OMV Petrom″, anunțată în premieră de Profit.ro, și cere reexaminarea deciziei la care compania a reacționat virulentLivrările de benzină din statele nordice nu au scăzut la fel de mult ca cele din statele sudice. În martie, volumul importurilor de benzină din Polonia și țările baltice s-a diminuat doar cu 11%, la 26,3 mii tone.
În pofida scăderii cererii, mai multe companii au reușit să crească vânzările de benzină în Ucraina luna trecută. Compania poloneză Orlen a crescut cu 26% exportul acestui tip de carburant provenit din rafinăriile sale din Polonia și Lituania, până la 9,4 mii de tone. Unimot, care este furnizor de produse procesate în rafinăriile germane Total și PCK, și-a crescut în martie vânzările în Ucraina cu 15%, până la 4,6 mii tone.
Reducerea achizițiilor de carburanți din martie este explicată de presa ucraineană prin stocurile mari care au fost realizate în decembrie și ianuarie.
La scăderea volumului importurilor de carburanți a contribuit și stabilizarea sistemului energetic ucrainean. De la sfârșitul lunii ianuarie, furnizarea de energie electrică a fost restabilită în aproape toate regiunile Ucrainei, ceea ce a condus la o scădere semnificativă a cererii de combustibil în rândul proprietarilor de generatoare industriale.
Potrivit datelor analizate de Profit.ro, exporturile României de combustibili către Ucraina au crescut anul trecut de 30 de ori și au ajuns la aproape 1 milion de tone (983.404 tone), în timp ce alte 251.303 tone de combustibili au tranzitat România spre Ucraina, de 96 de ori mai mult față de anul 2021.