Monopolul companiei de stat Electrificare CFR SA, divizia energetică a CFR, pe furnizarea de energie electrică de tracțiune pentru operatorii feroviari este pregătit să fie desființat, iar aceștia ar putea fi recunoscuți ca producători de energie regenerabilă, sursa producției lor fiind așa-numitul sistem de frânare recuperativă al locomotivelor, în baza unui proiect de modificare a legislației în vigoare.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
"Una din problemele cu care se confruntă sistemul feroviar vizează imposibilitatea achiziționării energiei electrice de tracțiune de pe piața liberă. În prezent, există un monopol impus de CN CFR SA care obligă toți operatorii feroviari să achiziționeze energie electrică de tracțiune prin intermediul filialei SC Electrificare CFR SA. Prin propunerea de modificare a Legii nr. 123/2012 a energiei electrice și a gazelor naturale se asigură deschiderea pieței de energie electrică pentru consumatorii rețelei de contact feroviar", se arată în expunerea de motive a draftului de act normativ.
Un număr de 30 de operatori feroviari, inclusiv cei controlați de stat CFR Marfă și CFR Călători, restul fiind privați, au semnat contract de acces pe infrastructura feroviară cu CFR SA pentru anul 2018. Electrificare CFR SA cumpără energie electrică de pe bursa OPCOM și o furnizează operatorilor feroviari, în calitate de consumatori finali. Compania de stat este și operator al rețelei de distribuție de energie a sistemului feroviar național.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Astfel, proiectul legislativ introduce pe lista obiectelor de reglementare a Legii energiei electrice materialul rulant feroviar de tracțiune, respectiv locomotivele electrice, precum și ramele de tramvai și metrou.
De asemenea, este introdusă pe lista surselor regenerabile de energie recunoscute oficial "energia obținută din frânarea recuperativă a materialului rulant feroviar de tracțiune". Frânarea recuperativă, denumită și regenerativă, este un procedeu de frânare al unui vehicul prin conversia energiei sale cinetice într-o altă formă, energie care poate fi reutilizată imediat, stocată sau retrimisă în rețeaua feroviară de distribuție. O formă de reutilizare a acestei energii este climatizarea vagoanelor de tren.
"Potrivit legii, pentru a putea livra (energie – n.r.) în sistem (sistemul energetic național – n.r.), trebuie să fii înregistrat ca producător, dar, în fapt, locomotivele sunt atât consumator, cât și producător. La o frânare recuperativă există posibilitatea ca o parte din energie să se întoarcă în sistemul energetic național (SEN). Recunoașterea existenței acestei situații ar permite și recunoașterea tranzacțiilor bilaterale", se menționează în documentul citat.
CITEȘTE ȘI Marea Britanie nu va rămâne în Uniunea Vamală europeană, dă asigurări Downing Street în urma unor declarații contradictorii
Operatorii feroviari privați fac de mai mult timp lobby pe lângă autorități în favoarea acestor modificări legislative. Acestea au fost solicitate Ministerului Transporturilor, de exemplu, în 2016, printr-o scrisoare adresată de către Organizația Patronală a Societăților Feroviare Private din România (OPSFPR) ministrului de atunci, Dan Marian Costescu. Din organizație fac parte jucători majori precum Regiotrans sau Grup Feroviar Român.
Astfel, în scrisoarea OPSFPR către ministrul Transporturilor sunt propuse ca soluții pentru creșterea competitivității transportului feroviar de mărfuri "modificarea cadrului legislativ în domeniul energiei electrice de tracțiune a trenurilor în sensul recunoașterii energiei recuperative de frânare produse de către locomotivele electrice și compensarea acesteia în facturile de energie plătite de către operatorii de transport feroviar", precum și "reglementarea modului în care se poate asigura de către CFR SA distribuția energiei electrice furnizate de către un alt furnizor decât Electrificare CFR SA, fapt care ar permite operatorilor de transport feroviar achiziția de energie electrică pentru tracțiunea trenurilor de pe piața liberalizată de energie".
Electrificare CFR SA, controlată integral de CN CFR SA, a devenit furnizor unic de energie electrică de tracțiune pe calea ferată românească de la 1 septembrie 2014. Acest lucru s-a făcut "în conformitate cu prevederile Legii 211/2006 privind ratificarea acordului de împrumut dintre România și BERD pentru finanțarea proiectului de modernizare a rețelei energetice Feroviare (2005) și prin respectarea unui acordul de împrumut BERD din 2012 privind restructurarea financiară a CFR SA, conform căruia cumpărarea întregii cantități de energie electrică necesară sistemului feroviar va fi realizată prin intermediul Electrificare CFR, de pe piața OPCOM", potrivit unui comunicat al CN CFR SA de la acea dată.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV VIDEO Casa de Vinuri Huși, printre cei mai mari producători din Moldova, pe piață din 1954, riscă falimentul. Creditorii au refuzat o ofertă de 17 milioane euro a proprietarului unui castel din Franța, care a făcut chetă pentru a-l restauraAnterior, Electrificare CFR SA cumpăra energia electrică de tracțiune necesară alimentării locomotivelor operatorilor feroviari în regim reglementat, de la marii furnizori din grupurile ce dețin și operatorii regionali de distribuție concesionari - Enel, E.ON, CEZ și Electrica – și multă vreme nu a putut trece în piața liberă, pentru a beneficia de prețuri mai avantajoase, din cauza enormelor datorii restante la acești furnizori.
În 2012, Guvernul a acordat CN CFR SA un împrumut de 770 milioane lei din veniturile din privatizare din contul curent general al Trezoreriei pentru plata restanțelor față de furnizorii de electricitate, cu condiția ca aceștia să renunțe la penalitățile de întârziere. Numai că, pentru a rambursa împrumutul luat de la Trezorerie, CFR SA a contractat imediat, cu garanția statului, un credit de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) în valoare de până la 175 milioane euro. Printre obligațiile asumate de stat în calitate de garant al acestui împrumut se număra garantarea achitării de către CFR SA a facturilor restante la curent electric, dar și "garantarea achiziționării întregii cantități de electricitate necesare sistemului de cale ferată din România prin intermediul SC Electrificare CFR SA de pe piața energiei electrice administrată de SC OPCOM SA.
Potrivit ultimelor date publice disponibile, Electrificare CFR SA a terminat anul 2016 cu un profit net de circa 3,7 milioane lei, de peste 24 de ori mai mare față de cel din 2015, la o cifră de afaceri de 334,2 milioane lei. Asta după ce, în perioada 2008-2014, compania acumulase pierderi totale de aproape jumătate de miliard de lei.