Ministerul Energiei ia în calcul liberalizarea parțială a prețului gazelor pentru populație de la 1 iulie

Ministerul Energiei ia în calcul liberalizarea parțială a prețului gazelor pentru populație de la 1 iulie
scris 8 iun 2016

Ministerul Energiei ia în calcul eliminarea parțială a prețului reglementat al gazelor naturale din producția internă destinate populației și CET-urilor de la 1 iulie 2016, în condițiile scăderii ample a prețului gazelor din import, însă cu păstrarea unui plafon de preț în conformitate cu calendarul de dereglementare în prezent în vigoare, pentru a evita riscul ca gazele din import să reînceapă să se scumpească, fapt care i-ar împovăra pe consumatorii casnici. Asta ar însemna că gazele pentru populație nu se vor scumpi de la 1 iulie cu 10%, de la 60 la 66 lei/MWh, așa cum este prevăzut în momentul de față.

"Prețul scăzut al gazului natural în Europa (nivelul estimat pentru perioada iunie-august 2016 este de 63 lei/MWh) probabil că va ajunge în curând sub nivelul celui reglementat în România. Conform calendarului de dereglementare, prețul reglementat ar urma să crească la 66 lei/MWh de la 1 iulie 2016, față de 60 lei/MWh în prezent", se arată în raportul sesiunii de lucru „Țiței, produse petroliere și gaz natural” din cadrul procesului de elaborare a Strategiei energetice a României de către Ministerul Energiei.

Urmărește-ne și pe Google News

În document se apreciază că o situație în care prețul reglementat este mai mare decât prețul gazului natural de import ar fi inedită, eliminând rațiunea prețului reglementat, cel puțin pentru perioada în care persistă această situație, cu implicații asupra activității autorității de reglementare și a tuturor actorilor din piață.

IKEA mizează pe o creștere de 8-10% a vânzărilor în acest an fiscal, de la 32,7 miliarde euro în 2015 CITEȘTE ȘI IKEA mizează pe o creștere de 8-10% a vânzărilor în acest an fiscal, de la 32,7 miliarde euro în 2015

"O soluție pentru a evita situația descrisă mai sus ar putea fi liberalizarea parțială a prețului la data de 1 iulie 2016, cu păstrarea unui plafon conform calendarului de dereglementare în vigoare. Astfel, se poate evita scăderea prețului gazului de import sub nivelul prețului reglementat, fără a risca o creștere accelerată a prețului la consumatorii casnici în cazul în care prețul gazului natural din import revine la un nivel superior celui prevăzut în calendarul de dereglementare", se menționează în raportul citat.

Autorii raportului precizează că pentru dereglementarea integrală și finalizarea procesului de liberalizare a prețului  gazului natural în România pentru toți consumatorii este necesară elaborarea unui studiu de impact. Acest studiu ar trebui, potrivit sursei citate, să estimeze riscul revenirii prețului regional al gazului natural peste nivelurile prevăzute în calendarul de dereglementare, respectiv să facă o analiză a implicațiilor pe care acest risc le poate avea asupra nivelului subvențiilor și ajutoarelor la încălzire pentru consumatorii vulnerabili, concept a cărui definiție juridică încă nu a fost definitivată.

"În baza acestui studiu s-ar putea dovedi oportună renunțarea la calendarul de dereglementare și liberalizarea definitivă a prețurilor, mai devreme decât este prevăzut în calendarul de dereglementare", se mai spune în raport.

VIDEO Paul Mărășoiu, la Profit LIVE: Un sfert din structurile de cazare din România scoase la vânzare aparțin băncilor CITEȘTE ȘI VIDEO Paul Mărășoiu, la Profit LIVE: Un sfert din structurile de cazare din România scoase la vânzare aparțin băncilor

Luna trecută, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) a propus Guvernului înghețarea prețului gazelor naturale pentru populație la nivelul actual până în octombrie, deși calendarul în vigoare convenit de Executiv cu Comisia Europeană și FMI prevede o creștere a prețului cu 10% de la 1 iulie, sau modificarea calendarului de liberalizare în acord cu noile prețuri de pe piață, potrivit declarațiilor președintelui instituției, Niculae Havrileț.

"Am propus guvernului două variante. Prima ar fi schimbarea calendarului de liberalizare în acord cu prețurile de pe piață, a doua este înghețarea prețului până în octombrie", a spus Havrileț, la o conferință pe teme energetice.

Șeful ANRE a menționat că a treia variantă - pe care a susținut-o anterior, de liberalizare totală a prețurilor pentru populație de la 1 iulie - a devenit nerealistă, sugerând că este respinsă de factorii politici.

În prezent, populația consumă exclusiv gaze naturale din producția internă, iar prețul este fixat de către ANRE la 60 lei/Mwh.

Însă calendarul de liberalizare a fost stabilit de guvern, prin hotârâre, și nu poate fi eliminat decât prin același tip de act normativ. În acest sens, ANRE, ca autoritate de reglementare, poate să facă doar propuneri către Executiv,

Doroș: Publicarea listei datornicilor poate fi considerată un succes total al ANAF datorită procentajului foarte mic de erori CITEȘTE ȘI Doroș: Publicarea listei datornicilor poate fi considerată un succes total al ANAF datorită procentajului foarte mic de erori

Importurile de gaze ale României au crescut cu peste 90% în primul trimestru al anului, față de primele 3 luni din 2015, în condițiile în care prețul mediu al gazelor importate în Uniunea Europeană a ajuns sub cel reglementat al gazelor naturale din producția internă a României destinate populației, pe fondul ieftinirilor operate de principalii furnizori ai UE, Rusia și Norvegia, pentru a-și conserva cotele de piață în Europa.

În aprilie, șeful ANRE atrăgea atenția că existența unor prețuri reglementate la niveluri mai mari decât cele din piața liberă ar putea fi considerat ajutor de stat pentru producătorii de gaze, ceea ce contravine legislației europene. "Dacă prețul reglementat este mai mare, se consideră că dăm ajutoare de stat producătorilor și am putea ajunge sub incidența unor anchete de tip infringement", spunea Havrileț.

Tot Havrileț declara atunci că suprataxarea producătorilor români de gaze naturale, prin impozitul de 60% pe veniturile suplimentare obținute din dereglementarea prețurilor la gaze, nu se mai justifică în acest moment, în care prețurile se află într-un proces de scădere rapidă pe piețele internaționale, iar faptul că impozitul se aplică la un tarif de referință de 72 lei/MWh, deși tendința este de reducere a cotațiilor sub acest nivel, împiedică reducerea prețurilor pe piața liberă engros din România.

"Prețurile sunt acum într-o scădere rapidă, chiar surprinzătoare. Suprataxa de 60% este un element care vizează bugetul. Această taxă ar trebui rediscutată împreună cu Guvernul. Am observat că suprataxarea, în acest moment în care prețurile scad sub 72 lei/MWh, impietează piața. Concret, faptul că există această taxă împiedică scăderea prețurilor". De altfel, după cum a relatat deja Profit.ro, în ultima ediție a programului de convergență economică, elaborată de Guvern, se sugerează că suprataxa de 60% va fi eliminată la finalul acestui an.

viewscnt
Afla mai multe despre
pret gaze naturale
tarif gaze naturale
scumpire gaze naturale
ieftinire gaze naturale
dereglementare pret gaze naturale
liberalizare pret gaze naturale
gaze naturale consumatori casnici
gaze naturale populatie
anre
ministerul energiei