Navigația din Marea Neagră devine din ce în ce mai riscantă. În weekend, pentru prima dată de la începutul războiului din Ucraina, exportul maritim al Rusiei a fost pus în pericol de un atac cu drone al forțelor armate de la Kiev care au vizat un tanc petrolier și o altă navă comercială. Tancul petrolier se îndrepta către portul Novorosisk, de unde rafinăriile din România se alimentează cu materie primă, țiței de import de origine kazahă.
De ce este important Două din trei rafinării din România (Petromidia, operată de Rompetrol, companie membră a grupului KazMunaiGas - KMG International și Petrotel, deținută de gigantul rus Lukoil) se alimentează exclusiv cu petrol de import, exportat din terminalul Caspian Pipeline Consortiun - CPC - din Novorosisk. Chiar și OMV Petrom utilizează, la rafinăria Petrobrazi, numai două treimi țiței din producție internă, o treime fiind de import.
Mai este important Situația pe piața piața carburanților este una tensionată în prezent, în principal ca urmare a evoluțiilor cotațiilor internaționale la țiței și produse petroliere, care s-au apreciat cu peste 20% în ultimele 3 luni. Prețurile carburanților au atins maximul ultimelor 3 luni, depășind pragul de 7 lei/l în urma unei serii de scumpiri efectuate în ultimele 2 săptămâni. Prețul motorinei s-a majorat mai accelerat, aceasta fiind în prezent cu aproape 20 bani/l mai mare decât cel al benzinei, după ce, în perioada mai-iulie, dieselul era mai ieftin decât benzina.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De asemenea, în perioada următoare vor începe lucrările la dezvoltarea zăcământului Neptun Deep, operatorul proiectului, OMV Petrom și partenerul acestuia, semnând recent cel mai important contract, cel cu Saipem, pentru 1,6 miliarde de dolari. Intensificarea conflictului în Marea Neagră ar putea afecta, dacă nu dezvoltarea acestuia, măcar costurile.
OMV Petrom nu pare îngrijorată de această evoluție. “Pentru moment, nu vedem nicio întrerupere a operațiunii în Marea Neagră din cauza conflictului Rusia-Ucraina. Totodată, nu vedem niciun risc pentru dezvoltarea Neptun Deep din cauza acestui conflict”, a declarat recent Cristian Hubati, membru al Directoratului responsabil pentru activitatea de Explorare și Producție, fiind chestionat pe această temă de analiștii financiari. La rândul său, CEO-ul companiei, Christina Verchere, a subliniat importanța faptului că România este membru NATO: Cred că este o întrebare legitimă și singurul fapt pe care l-aș evidenția este că suntem în dialog cu autoritățile române în acest sens. Și, evident, un fapt foarte important este că România e o țară membră NATO”.
Atacul cu drone asupra petrolierui rusesc, dublat de avertismentul Kievului, potrivit căruia aceste operațiuni militare se vor înmulți, a avut, potrivit Bloomberg, până acum un impact redus asupra costurilor de asigurare pentru transportatorii de petrol și mărfuri din regiunea Mării Negre, deoarece tarifele erau deja neobișnuit de ridicate.
Luni, prima de asigurare suplimentară plătită de navele la intrarea în zone riscante a fost stabilă în comparație cu nivelurile de dinaintea atacului din weekend.
Evoluția primelor de asigurare este urmărită cu atenție atât de comercianți, cât și de proprietarii de nave, pentru a stabili dacă devine prea costisitor pentru ca navele să intre în porturile rusești de la Marea Neagră, cum ar fi cel de la Novorosisk.
CITEȘTE ȘI INFOGRAFIC MOL: Vânzări semestriale record de carburanți în România. Maghiarii au profitat de revizia Petrobrazi și de problemele PetromidiaPrin porturile de la Marea Neagră Rusia exportă majoritatea cerealelor și între 15 și 20% din petrolul pe care îl vinde pe piețele globale în fiecare zi.
Până acum, nu au existat modificări semnificative ale tarifelor de transport și de asigurare, a declarat Bilal Muftuoglu, director de cercetare la Howe Robinson Partners. Îngrijorarea ar putea crește dacă un vas comercial sau de cereale din regiune ar fi lovit, a spus acesta, citat de Bloomberg.
Potrivit autorităților ucrainene, tankerul petrolier vizat livra combustibil forțelor ruse din strâmtoarea Kerci din Crimeea.
Armatorii plătesc o primă suplimentară de risc de război atunci când navele lor intră în cele mai periculoase ape ale lumii. Prima pentru Marea Neagră a crescut de când Rusia a invadat Ucraina anul trecut la aproximativ 1% din valoarea asigurată a unei nave, în comparație cu prima uzuală, care este de obicei în valoare de doar o fracțiune de procent.
După atacul din weekend au existat unele indicii că un număr mai mare decât normal de petroliere așteptau în zone mai îndepărtate de Rusia înainte de a se îndrepta către porturile rusești în vederea încărcării. Nouă nave care au declarat Novorosisk ca destinație sunt în prezent ancorate între Sinop și Samsun în Turcia. Precedentul record de nave în așteptare în porturile turcești a fost de trei nave în luna iulie.