Atât vânzarea, cât și serviciile de instalare a panourilor fotovoltaice sau solare termice, dar și pompele de căldură intră în sfera de aplicare a cotei de 5% a TVA, conform unor clarificări aduse și votate de senatori prevederilor legale care au intrat în vigoare doar în urmă cu o lună.
De ce este important: În urmă cu o lună, mai exact începând cu 13 ianuarie, a intrat în vigoare un proiect de lege care stabilește o cotă de 5% pentru ”livrarea și instalarea” de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, precum și sisteme de încălzire cu emisii scăzute de înaltă eficiență.
Noua lege a fost inițiată de deputații USR Cristina Prună și Adrian Wiener, dar a fost susținută inclusiv de actuala putere, în special de PSD, prin liderul deputaților social-democrați Alfred Simonis, iar conform inițiatorilor trebuia să includă și ”pompele de căldură”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Acum, senatorii au votat un proiect prin care cota redusă de TVA la lemnul de foc, aplicată și pentru alte materiale lemnoase și au profitat de ocazie pentru a remedia și problemele din legea intrată recent în vigiare cu privire la panourile fotovolatice.
Prevederile actuale prevăd aplicarea unei cote reduse de 5% a TVA pentru:
- livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, sisteme de încălzire cu emisii scăzute de înaltă eficiență care se încadrează în valorile de referință pentru emisiile de PM stabilite în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1189 al Comisiei din 28 aprilie 2015 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele de proiectare ecologică aplicabile cazanelor cu combustibil solid și în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1185 al Comisiei din 24 aprilie 2015 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European și a Consiliului în ceea ce privește cerințele în materie de proiectare ecologică aplicabile aparatelor pentru încălzire locală cu combustibil solid și cărora li s-a atribuit o etichetă energetică a UE pentru a demonstra întrunirea criteriului menționat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1369 al Parlamentului European și al Consiliului din 4 iulie 2017 de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetică și de abrogare a Directivei 2010/30/UE, destinate locuintelor, inclusiv a kiturilor de instalare, a componentelor, respectiv a soluțiilor complete, după caz;
- livrarea si instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, sisteme de încălzire cu emisii scăzute de înaltă eficiență care se încadrează în valorile de referință pentru emisiile de PM stabilite în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1189 al Comisiei și în anexa V la Regulamentul (UE) 2015/1185 al Comisiei și cărora li s-a atribuit o etichetă energetică a UE pentru a demonstra întrunirea criteriului menționat la art. 7 alin. (2) din Regulamentul (UE) 2017/1369 al Parlamentului European și al Consiliului, inclusiv a kiturilor de instalare, a componentelor, respectiv a soluțiilor complete, după caz, destinate clădirilor administrației publice centrale sau locale, clădirilor entităților aflate în coordonarea/subordonarea acestora, cu excepția societăților comerciale.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Șefii autorităților publice, primarii nu vor mai plăti din propriul buzunar amenzile pentru nerespectarea legiiClarificări adoptate pentru înlăturarea ambiguității prezente în forma în vigoare a legii
Potrivit modificărilor adoptate de senatori, forma în vigoare - ”livrarea și instalarea” - ar însemna impunerea unei condiții cumulative pentru acordarea facilității fiscale de cotă redusă de TVA de 5% respectiv de a oferi un pachet complet de livrare și instalare, ori nu toți comercianții care livrează astfel de produse oferă și servicii de instalare și nu agenții economici autorizati ANRE sau ISCIR, care prestează serviciile de instalare, pot oferi serviciile de livrare.
Astfel, arată aleșii, litera legii este ”contrară spiritului legii de a oferi facilități fiscale de natură a încuraja instalarea de soluții energetice cu un impact redus asupra mediului și de a încuraja independența energetică”.
Prin urmare, cota de 5% a TVA se va aplica pentru ”livrarea și/sau instalarea de panouri fotovoltaice, panouri solare termice, pompe de căldură, precum si sisteme de încălzire de înaltă eficiență, cu emisii scăzute, care se încadrează în valorile de referință pentru emisiile de particule”.
CITEȘTE ȘI Israelul vrea să importe carne procesată din România în valoare de 50 milioane dolari anualPrin noua formulă, pentru a garanta o interpretare ce permite acordarea facilității fiscale pentru livrarea și/sau instalarea de pompe de căldură, acestea au fost explicit menționate.
Totodată, sintagma în vigoare, "sisteme de încălzire cu emisii scăzute de înaltă eficiență care se încadrează în valorile de referință pentru emisiile” necesita o clarificare gramaticală. Pe de o parte se înțelegea că emisiile scăzute sunt de înaltă eficiență, când în fapt este vorba despre sisteme de încălzire de înaltă eficiență și, pe de altă parte, necesita o completare cu sintagma ”pompe de căldură", întrucât Anexa V a celor două Regulamente se referă la valori de referință ăentru aparate de încălzire locală cu combustibil solid. Prin urmare, acurm s-ar acorda facilitatea de 5% a TVA doar pentru centrale pe combustibil solid, nu si pentru centrale pompe de căldură, așa cum a intenționat inițiatorul.
De asemenea, ”emisiile de PM” (Particulate Matter emissions) nu este o sintagmă consacrată nici în textul legii și nici în Regulamentele invocate. Sintagma corectă este ”emisiile de particule".
Sintagma ”soluții complete” nu era definită niciunde în lege, ceea ce însemnă că aplicarea acelei prevederi este dificilă sau chiar imposibilă. Se propune renunțarea la acea sintagmă și înlocuirea ei cu "toate componentele necesare achiziționate separat", lista de componente fiind detaliată în noile prevederi.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Producătorii și comercianții, obligați, sub amenințarea amenzii, să raporteze statului stocurile de produse agricole și alimentarePentru a clarifica modul de aplicare a legii și a preveni posibile interpretări eronate, aleșii detaliază acum și componentele pentru care se acordă cota redusă de TVA.
Pentru a încuraja achiziția de dispozitive eficiente din punct de vedere energetic, se stabilește faptul că un dispozitiv de ”înaltă eficiență" are cel puțin clasa energetică B, în conformitate cu Anexa II din Regulamentul 811/2013. Practic, pe lângă condiția deja stabilită privind emisiile instalatiilor de încălzire, se stabileste o condiție privind eficiența acestora, condiție ce la rândul ei poate fi probată prin eticheta energetică, ca și în cazul emisiilor de particule.
În cazul panourilor fotovoltaice, termenii generici (cablaj, conectică etc.) se rezumă la componentele necesare punerii în funcțiune a echipamentului, iar în cazul solutiilor de încălzire, fie că este vorba despre panouri solare termice, pompe de căldură sau sisteme de încălzire pe combustibil solid, se includ componentele necesare punerii în funcțiune a echipamentului, dar nu și componentele sistemului de radiatoare/ încălzire în pardoseală etc. Acestea pot varia de la o locuință sau alta și depășesc scopul legii, argumentează autorii modificărilor.
Se clarifică totodată, că aceste componente se pot vinde sub formă de kit complet sau pe bază de componente, la bucată, dar cu obligația depunerii unei declarații pe propria răspundere.
CITEȘTE ȘI Începe digitalizarea profesiei de avocat: Nu va mai fi nevoie de prezența fizică la avocat, dar clientul va fi identificat video. Documentele, întocmite și semnate electronicPrin urmare, prin noile prevederi, senatorii introduc obligativitatea declarației pe propria răspundere, prin care atât persoanele fizice, cât și persoanele juridice pot beneficia de cota redusă de TVA cât timp imobilul pentru care achiziționează produsele prevăzute fie are destinația de locuință, fie este o clădire a administrației publice centrale sau locale sau o clădirile a entităților aflate în coordonarea/subordonarea acestora, cu excepția societăților comerciale.
Modelul declarației poate fi consultat AICI