"Pe perioada stării de urgență se suspendă procedurile de vânzare/cumpărare de pachete majoritare de acțiuni ale companiilor din Sistemul Energetic Național, indiferent de forma de proprietate a acestora. Reluarea procedurilor se va face după încheierea stării de urgență cu, decalarea corespunzătoare a termenelor prevăzute în calendarul anterior.Măsura se aplică începând cu data publicării prezentei ordonanțe militare în Monitorul Oficial al României, Partea I", prevede cea mai recentă Ordonanță militară, nr. 8, emisă de Ministerul Afacerilor Interne (MAI) joi seara.
Măsura pare a fi la prima vedere una tipică de naționalism economic luată de autorități în situații de criză precum actuala pandemie coronavirus. În cazul de față, însă, ordonanța suspendă o procedură în urma căreia controlul statului român în sectorul energetic național s-ar putea întări.
Cel mai notoriu și de anvergură astfel de demers de vânzare care se vede suspendat prin ordonanța militară este cel prin care grupul ceh CEZ vrea să-și cedeze principalele activele din România, cele mai importante fiind distribuitorul Distribuție Oltenia și parcul eolian Cogealac, dar și business-ul de furnizare de energie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Compania de stat Hidroelectrica are mari șanse de a își adjudeca parcul eolian și furnizarea de energie de la CEZ. Pe de altă parte, Electrica SA, unde statul român este cel mai mare acționar (cu circa 48% din capital), ar dori să preia distribuția, însă nu este favorită la câștigarea licitației.
Anterior decretării stării de urgență, cei de la CEZ se așteptau ca atribuirea contractului de vânzare-cumpărare a activelor lor din România, precum și plata prețului stabilit pentru acestea, să fie în cursul celui de-al doilea semestru al anului în curs, după ce, inițial, cehii aveau în vedere ca tranzacția să fie finalizată doar în prima jumătate a anului 2021.
Listarea la Bursă a Hidroelectrica nu este afectată de ordonanța militară, care suspendă doar procedurile de vânzare-cumpărare de pachete majoritare de companii energetice, iar strategia de privatizare a producătorului de energie hidro nu prevede cedarea controlului de stat asupra companiei.
CITEȘTE ȘI Guvernul estimează că până la 100.000 de români pot pleca la muncă sezonieră în străinătatePrecedenta Ordonanță militară a instituit, pe perioada stării de urgență, "măsuri de izolare preventivă la locul de muncă sau în zone special dedicate în care nu au acces persoane din exterior pentru personalul care ocupă funcții esențiale pentru asigurarea funcționării producției, transportului și distribuției energiei electrice și gazelor naturale, a activităților de întreținere și mentenanță a echipamentelor și instalațiilor specifice, precum și a celorlalte activități de aprovizionare, respectiv, extracție, producție și procesare a resurselor și materiilor prime și/sau semiprocesate energetice necesare funcționării corespunzătoare Sistemului Energetic Național în concordanță cu prevederile Planurilor proprii de continuitate a activităților de bază în cazul instituirii stării de urgență pe teritoriul României".
Refuzul izolării preventive atrage răspunderea disciplinară, civilă, contravențională sau penală, după caz, se stipulează în ordonanță.
În ultima parte a anului trecut, ANRE a adoptat un ordin prin care deținătorii de licențe de producție de energie electică și termică, de furnizare și trading de energie și gaze, de producție de gaze naturale, precum și de operare a piețelor centralizate de energie și gaze au căpătat obligația de a notifica ANRE, cu cel puțin 120 de zile înainte, intenția de a efectua modificări ale statutului juridic, în sensul fuziunii/divizării/transformării, precum și orice vânzare sau transfer de active sau alte operațiuni în urma cărora:a) activele corporale destinate activităților autorizate prin autorizația de înființare/licență se vor transmite altei/altor persoane;b) contractul/contractele de concesiune a serviciului de transport, de înmagazinare și de distribuție a gazelor naturale, contractele pentru prestarea serviciului public de distribuție a gazelor naturale încheiate cu autoritățile locale, asimilate contractelor de concesiune, sau acordul petrolier/acordurile petroliere se transferă altui/altor solicitant/solicitanți;c) valoarea capitalului social existent se reduce, într-o tranșă sau pe ansamblu, cu cel puțin 5%. Prin capital social existent al titularului autorizației de înființare/licenței se înțelege capitalul social inițial, la data emiterii autorizației de înființare/licenței, sau capitalul social existent la data ultimei modificări, obținut prin creșteri ori scăderi ale capitalului social inițial, realizate ulterior emiterii autorizației de înființare/licenței.