Hidroelectrica, compania cu cea mai bună ofertă concurențială de energie electrică, de 0,68 lei/KWh (identică prețului plafonat pentru consumatorii casnici cu un consum mai redus de 100 KWh/lună), și-a majorat în prima jumătate de an de 7 ori numărul de clienți pe care îi alimentează în calitate de furnizor. 90% dintre noii consumatori sunt casnici, relevă date analizate de Profit.ro.
Energia livrată în calitate de furnizor de Hidroelectrica a fost de aproape 1,7 TWh, reprezentând aproximativ o pătrime din energia produsă în primul semestru, estimată a fi în scădere cu 30% față de cea din perioada similară a anului trecut. Majoritatea energiei livrate a fost către clienții non-casnici mari, 1,49 TWh, către clienții casnici ajungând doar 150 GWh sau 2,15% din producția companiei.
Dacă, pe 1 ianuarie, Hidroelectrica deservea în calitate de furnizor 30.221 de consumatori, din care 26.640 - casnici, 1.953 - non-casnici mici și 1.628 - non-casnici mari, la finalul primului semestru, numărul acestora se majorase de 7 ori, la 209.475, din care 188.124 - clienți casnici, 3.898 - clienți non-casnici mici și 17.453 clienți non-casnici mari.
Aproximativ 161,5 mii din cei 179 mii de clienți noi din prima jumătate a anului, 90%, sunt clienți casnici, 84 de mii dintre aceștia fiind preluați în primul trimestru, iar 77 mii în cel de-al doilea. Reducerea numărului în cel de-al doilea trimestru, în pofida prețurilor mai mari din ofertele concurențiale ale celorlalți furnizori poate fi pusă pe legislația adoptată de guvern prin care a prelungit plafonarea, și implicit compensarea, prețului la energie electrică pentru consumatorii casnici până pe 31 martie 2023, nemaicontând atât de mult prețul din contractul semnat cu furnizorul.
Consumatorii casnici care au migrat către Hidroelectrica sunt consumatori cu un consum mai ridicat. Dacă datele pe primul trimestru, cu consum de iarnă, arată un consum mediu de 129,5 KWh/lună pe consumator casnic deservit, din cele de pe cel de-al doilea trimestru, cu un consum de obicei mai redus, rezultă o majorare a acestuia cu 47%, la 190 KWh/lună. Iar cum contactele au fost semnate în toată această perioadă, nu la începutul său, consumul pe client casnic este net superior, unii dintre aceștia beneficiind de furnizarea de energie de către Hidroelectrica numai o lună sau două, și nu trei.
Consumatorii care au migrat către Hidroelectrica au întâmpinat inițial dificultăți ca urmare a faptului că producătorul de energie hidro, care vinde energie angro, nu avea pusă la punct logistica necesară unei astfel de majorări a numărului de clienți de retail.
Astfel, potrivit companiei, în primul semestru a fost înregistrat un număr de 230 de încălcări ale termenului de emitere a ofertelor de furnizare.
Totodată, numărul total de plângeri privind facturarea fost de 8.167 în primul trimestru și de 17.094 în cel de-al doilea, dintre care, susține Hidroelectrica, doar 5755 au fost întemeiate, majoritatea, 5.750, în perioada aprilie-iunie 2022.
Presiunea pusă pe activitatea logistică a Hidroelectrica rezultă și din numărul ridicat de apeluri telefonice înregistrate prin centrul de telefonie (call-center): 225.411 în primul trimestru și 272.339 în cel de-al doilea.
Dintre acestea au fost preluate doar o pătrime: 60.532 în perioada ianuarie-martie și 69.005 în perioada aprilie-iunie.
CITEȘTE ȘI Analist: Apple va vinde cel mult 1,5 milioane de exemplare din prima cască de AR în primul anTimpul de așteptare până la preluare a fost de aproape 14 minute în primul trimestru și de 3 minute și 40 secunde în trimestrul al doilea.
Dacă prețul de furnizare către consumatorii casnici este de 0,25 lei/KWh (0,68 lei/KWh cu tot cu tarife, taxe și TVA), în primul trimestru al anului, pe piața angro, prețul mediu de vânzare a energiei electrice realizat de Hidroelectrica a fost de 2,6 ori mai ridicat, de 655,4 lei/MWh, în creștere cu 134,3% față de aceeași perioadă a anului precedent, în condițiile în care energia electrică totală vândută de Hidroelectrica a atins 3,20 TWh în primul trimestru, în scădere cu 30% față de aceeași perioadă a anului precedent. În primul trimestru, compania a furnizat către clienții casnici 43 GWh (1,34% din cantitatea vândută).
Compania, controlată de Ministerul Energiei cu 80% din capital, a terminat primul trimestru al anului cu un profit net consolidat de 1,29 miliarde lei, în creștere cu 70,1% față de perioada similară din 2021, și o cifră de afaceri de 2,35 miliarde lei, cu 65,7% mai mare.