Compania de stat Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie electrică din România și cel mai mare furnizor pentru clienți finali de pe piața locală de profil, avea de încasat la finalul anului trecut facturi restante de peste 3 miliarde de lei, reprezentând aproape jumătate din profitul net realizat în acel an și un nivel mai mult decât dublu față de suma raportată la finalul lui 2022, de 1,35 miliarde lei.
Suma este aproape egală cu veniturile realizate de companie din activitatea de furnizare energie electrică pe întreg anul 2023, de 3,5 miliarde lei, în creștere cu 132% față de cele obținute în anul precedent.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Responsabilitatea aparține însă în primul rând nu clienților, ci companiei, care a emis facturi cu întârziere, iar, în unele cazuri, nu a mai emis facturi de la finalul anului 2022.
Soldul creanțelor comerciale a crescut cu 123% la 3 miliarde lei la 31 decembrie 2023 de la 1,35 miliarde lei la 31 decembrie 2022, precizează Hidroelectrica.
Nu este clar dacă această sumă este aferentă doar facturilor emise și neachitate, sau și celor încă neemise din 2022, și evident, neachitate, deși compania a furnizat energiei respectivilor clienți:
CITEȘTE ȘI Undă verde: Aquila finalizează achiziția Romtec Europa"Această majorare a fost cauzată de întârzierile în procesul de facturare a energiei electrice furnizate către consumatorii finali datorate atât implementării unui nou sistem de facturare, cât și multiplelor modificări legislative la nivelul anului 2022, care au condus la amânarea facturării și în prima jumătate a anului 2023. Aceste întârzieri sunt în proces de recuperare, astfel soldul creanțelor nefacturate urmează un trend descendent începând cu semestrul II 2023 fapt care a contribuit la creșterea soldului creanțelor facturate la 31 decembrie 2023", este explicația companiei.
În plus, este neclar cum a calculat Hidroelectrica soldul crențelor nefacturate. Calculul pe baza energiei furnizate nu pote fi efectuat, prețul final fiind diferit de la client la client, în funcție de cantitatea de energie furnizată. El poate fi cel plafonat, de 0,68 lei/KWh, sub un consum de 100 KWh lunar, de 0,8 lei/KWh, la un consum lunar cuprins între 100 KWh și 250 KWh, sau prețul din contract. Totodată, o creanță pentru a fi considerată "comercială" ar trebui, cel puțin teoretic, să implice emiterea unei facturi.
CITEȘTE ȘI Tranzacție: AROBS achiziționează InfobestÎn raportul financiar pe primele 9 luni ale anului trecut, Hidroelectrica menționa ca veste bună faptul că începuse să scadă valoarea veniturilor nefacturate și deci neîncasate pe segmentul de furnizare, din cauza întârzierii emiterii facturilor. ″Aceste întârzieri sunt în proces de recuperare, soldul creanțelor nefacturate fiind diminuat cu 659 milioane lei (31%), la 1,446 miliarde lei la 30 septembrie 2023, de la 2,105 miliarde lei la 30 iunie 2023″, se menționa în documentul citat.
În primele 9 luni ale anului 2023, portofoliul de clienți de furnizare al Hidroelectrica s-a dublat, numărul locurilor de consum alimentate ajungând la peste 565.000. Pe de altă parte, valul de clienți noi s-a mai potolit, ritmul de contractare scăzând cu 20%, de la circa 10.000 contracte pe zi la aproximativ 8.000 de contracte pe zi.
Compania de stat era, la nivelul lunii noiembrie 2023, cel mai mare furnizor de energie din România pe segmentul concurențial, cu cotă de piață de 15,68%, și al doilea per total (după Electrica Furnizare), cu 13,14%, conform celor mai recente date agregate ale Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE).
Pe de altă parte, după cum a relatat Profit.ro, Hidroelectrica se așteaptă la majorarea de 2,6 ori anul acesta, față de 2023, a sumei totale pe care o va plăti sub formă de majorări și penalități, în principal din cauza întârzierii la facturare a clienților de pe segmentul de furnizare.