Rețeaua europeană interconectată de transport al energiei electrice s-a "rupt" tehnic pe 8 ianuarie urmând o linie frântă care a separat de Occident o porțiune din nord-vestul României, 6 județe ale țării confruntându-se atunci cu mari probleme de alimentare cu curent electric, potrivit unei hărți explicative publicate de Asociația Europeană a Operatorilor de Sisteme de Transport al Electricității (European Network of Transmission System Operators for Electricity - ENTSO-E).
Potrivit sursei citate, cele două componente, de nord-vest și de sud-est, ale rețelei Europei continentale, sunt reglate să funcționeze sincron, la o frecvență de circa 50 Hz. Pe 8 ianuarie, la 15.05 ora României, în zona de nord-vest frecvența a scăzut brusc la 49,74 Hz pentru 15 secunde, după care s-a stabilizat la 49,84 Hz. În același timp, în zona de sud-est, frecvența a urcat până la 50,6 Hz, stabilindu-se ulterior la 50,2-50,3 Hz.
ENTSO-E nu spune din ce cauză a survenit acest fenomen, precizând doar că o investigație se află în continuare în curs de desfășurare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Sursă: ENTSO-E. Evidențiere Profit.ro
"Din cauza frecvenței suboptime din regiunea de nord-vest, serviciile intreruptibile pe bază de contract din Franța și Italia, totalizând circa 1,7 GW, au fost deconectate pentru a se reduce deviația de frecvență. Aceste servicii constau în mari consumatori, care au contracte cu operatorii de transport și sistem din țările lor și sunt deconectați dacă frecvența scade sub un anumit prag. În plus, au fost activate automat surse de generare de 420 MW și 60 MW în zona sincronă nordică și respectiv în cea din Marea Britanie. Aceste contramăsuri au făcut ca, la 14.09 CET (15.09 ora României – n.r.), abaterea de frecvență să fie limitată la aproximativ 0,1 Hz în zona de nord-vest, față de frecvența nominală de 50 Hz", se arată într-un comunicat al ENTSO-E.
Organizația mai transmite că, din cauza supra-frecvenței mari din zona de sud-est, s-au activat contramăsurile automate și manuale (adică reducerea generării unităților de producție) pentru a stabiliza frecvența. Astfel, la 15.05 CET, abaterea de frecvență în zona de sud-est a putut fi limitată la +0.1 Hz față de frecvența nominală de 50 Hz.
"Răspunsul automat și acțiunile coordonate întreprinse de TSO în Europa Continentală au asigurat că situația a fost adusă la normalitate. Acțiunile au fost coordonate între TSO pentru a reconecta cele două zone cât mai repede posibil. Prin urmare, serviciile contractabile întreruptibile din Italia au putut fi reconectate la 14:47 CET și în Franța la 14:48 CET. La ora 15:08 CET, ambele zone au fost conectate din nou la zona sincronă din Europa continentală. ENTSO-E a informat Comisia Europeană și Grupul de coordonare a energiei electrice compus din reprezentanți ai statelor membre", se mai afirmă în comunicat.
CITEȘTE ȘI Mutare surpriză a BNR: reduce dobânda de politică monetară la 1,25%ENTSOE mai spune că ancheta se derulează în baza cadrului legal prevăzut de Regulamentul (UE) 2017/1485 al Comisiei din 2 august 2017 prin care autoritățile naționale de reglementare și ACER sunt invitate să se alăture operatorilor de transport și sistem în cadrul grupului de anchetă.
"În conformitate cu dispozițiile Regulamentului (UE) 2017/1485 al Comisiei din 2 august 2017, ENTSO-E va prezenta rezultatele anchetei Grupului de coordonare a energiei electrice și le va publica ulterior odată cu finalizarea analizei", conchide organizația.
Aceasta mai relatează că o separare a rețelei sincrone cu efect disturbator mult mai amplu și cu un impact mult mai mare asupra clienților a avut loc în Europa continentală pe 4 noiembrie 2006. Incidentul a dus la crearea Sistemului European de Avertizare (European Awareness System – EAS), o platformă care permite operatorilor de transport și sistem să facă schimb de informații operaționale în timp real, permițându-le să reacționeze instantaneu în cazul în care survin condiții de sistem neobișnuite.
Pe 4 noiembrie 2006 a avut loc un blackout în Europa, care a lăsat fără curent electric peste 15 milioane de consumatori. Cauza a fost o întrerupere planificată a unei linii electrice din Germania, pentru ca un vapor să poată trece fără riscuri pe sub cablurile aeriene. Însă ora planificată a fost schimbată fără a fi comunicată în timp util operatorilor de transport și sistem din țările vecine. Evenimentul a fost folosit de către unii politicieni pentru a promova necesitatea centralizării puterii politice în UE și a unei mai mari integrări a statelor membre în cadrul Uniunii.