Intenția comună a Ministerului Energiei și a Primăriei Municipiului București de a salva "la pachet", prin fuziune, cele două structuri în prezent insolvente care asigură încălzirea în sistem centralizat a bucureștenilor, ELCEN și RADET, riscă să eșueze. Asta pentru că planul de reorganizare a ELCEN, care trebuie să includă și sursele de finanțare pentru reorganizare, trebuie elaborat și depus cu multe luni înainte de eventuala fuziune prin absorbție dintre RADET și ELCEN, care ar permite accesarea de fonduri UE pentru restructurarea integrată a sistemului de termoficare din Capitală. Iar ELCEN nu dispune de banii necesari investițiilor necesare pentru a putea să continue să funcționeze, avertizează administratorul judiciar al producătorului de energie termică, KPMG Restructuring, într-un document obținut de Profit.ro.
Înainte de a fi prezentată aici, informația a fost anunțată cu mult înainte pe Profit Insider
Documentul întocmit de KPMG Restructuring, datat 22 noiembrie, îl are ca destinatar pe administratorul special al ELCEN, Claudiu Crețu-Sârbu (fost director general adjunct la RADET), și este de asemenea destinat informării acționarilor companiei, Ministerul Energiei și Romgaz, precum și comitetului creditorilor. KPMG riscă să piardă calitatea de administrator judiciar al ELCEN, fiind în litigiu pe această temă cu Fiscul, după cum Profit.ro a relatat pe larg aici.
Potrivit sursei citate, administratorul judiciar al ELCEN estimează că, în cursul lunii ianuarie 2018, va fi întocmit și depus tabelul definitiv al creanțelor ELCEN. După care, potrivit Legii insolvenței, în termen de 30 de zile (care poate fi prelungit cu același interval doar o dată, "pentru motive temeinice"), trebuie depus planul de reorganizare a companiei, în caz contrar ELCEN urmând să intre în faliment.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"Astfel, perioda estimată pentru depunerea unui plan de reorganizare este februarie – martie 2018", se arată în document.
Numai că, potrivit legii insolvenței, planul de reorganizare trebuie să specifice "măsurile adecvate" avute în vedere pentru punerea sa în aplicare, printre care "obținerea de resurse financiare pentru susținerea realizării planului și sursele de proveniență a acestora". În plus, ELCEN a estimat că are nevoie de investiții totale în valoare de 515 milioane euro în perioada 2017-2030 pentru a putea să continue să funcționeze, investiții care trebuie demarate cât mai curând.
Aceste investiții sunt necesare pentru încadrarea în normele legale de mediu, de la care ELCEN beneficiază în prezent de derogare, dar și pentru înlocuirea unor echipamente cu durata normală de viață depășită. Numai că, în conformitate cu legislația achizițiilor publice, procedurile de achiziție necesare lansării acestor investiții nu pot fi începute fără ca societatea să dispună de sumele necesare achitării acestora. ELCEN nu are însă banii necesari și, mai mult, se află deja în întârziere față de programul de investiții pe care și l-a propus.
CITEȘTE ȘI Corespondență din Bruxelles: Comisia Europeană vrea să creeze Fondul Monetar European (EMF)Iar fără investiții, capacitățile de producție ale ELCEN, care, din punct de vedere al legislației de mediu, vor putea fi autorizate să funcționeze după anul 2023, vor putea produce maxim 370 Gcal/h, mult sub necesarul de energie termică prevăzut a fi asigurat de companie, de circa 1.800 Gcal/h.
"În cazul în care investițiile detaliate în programul de investiții al Electrocentrale București SA 2017-2030 nu sunt demarate în perioada planificată, înțelegem că societatea riscă să piardă aproximativ 30% din capacitatea de producție până în 2020 și 50% din capacitatea de producție până în 2030. (...) creanța ELCEN față de RADET (ELCEN a cerut 4,86 miliarde lei și i s-au acceptat deocamdată la masa credală doar 3,66 miliarde lei – n.r.) nu poate fi considerată o sursă de finanțare în cadrul reorganizării ELCEN deoarece nu poate fi estimată perioada de timp necesară recuperării acesteia și nici gradul de recuperabilitate", avertizează administratorul judiciar al ELCEN. De altfel, intenția anunțată public de Ministerul Energiei și de Primăria Capitalei privind fuziunea prin absorbție dintre cele două entități prevede stingerea acestei datorii istorice.
Primăria București are în vederea eficientizarea întregului sistem centralizat de încălzire din Capitală și este înscrisă pentru a obține finanțare europeană nerambursabilă în acest scop în Programul Operațional Infrastructură Mare al UE. Însă strategia municipalității prevede, ca prima etapă în acest proiect, chiar fuziunea dintre RADET și ELCEN și crearea astfel a unui serviciu integrat de termoficare a Bucureștiului. Banii europeni nu vor veni decât, eventual, după fuziune și vor avea ca beneficiar noua structură juridică.
CITEȘTE ȘI Fondurile pentru subvenția la motorina din agricultură, majorate cu 117 milioane leiProblema este că, în baza estimărilor cuprinse în nota de fundamentare a OUG 61/2017, adoptată de Guvern pentru a facilita fuziunea, prevăzută să debuteze cu achiziția de către Municipiul București a acțiunilor Ministerului Energiei și Romgaz la ELCEN, fuziunea efectivă nu va putea fi realizată mai devreme de luna august a anului viitor, adică mult după deadline-ul de depunere a planului de reorganizare a ELCEN. Asta înseamnă că ELCEN trebuie să facă rost pe cont propriu de banii necesari pentru reorganizare și investiții până la deadline-ul din martie privitor la depunerea planului de reorganizare.
"Până la data prezentei adrese înțelegem că Electrocentrale București SA nu a fost informat cu privire la aprobarea și transmiterea de către autoritatea publică locală, respectiv Primăria Municipiului București, către acționarii Electrocentrale București SA, a unei adrese privind transferul pachetului integral de acțiuni către aceasta și nici de stadiul unor eventuale negocieri cu privire la această acțiune ce a fost prevăzută ca fiind deosebit de urgentă în cadrul notei de fundamentare a OUG nr. 61/2017. În cazul în care cererea menționată în nota de fundamentare a OUG nr. 61/2017 ar fi transmisă la 01.12.2017, perioada estimată pentru schimbarea acționarilor societății ar fi august – noiembrie 2018. Acest termen excede cu mult perioada estimată de depunere a unui plan de reorganizare al Electrocentrale București SA, februarie – martie 2018, iar în aceste condiții acționarii actuali ai societății (în primul rând Ministerul Energiei, care deține 97,5% din capital – n.r.) trebuie să decidă cu privire la viitorul acesteia", punctează KPMG Restructuring.
Administratorul judiciar mai precizează că, deocamdată, doar ELCEN ca atare și-a anunțat intenția de a depune un plan de reorganizare în nume propriu, însă un astfel de plan al companiei trebuie aprobat de acționari și ar trebui să se subscrie unor decizii în acest sens ale Ministerului Energiei.
CITEȘTE ȘI Guvernul plafonează amenzile pentru șoferi"Până la acest moment, administratorul judiciar nu a recepționat nici o informație din cae să reiasă intenția acționarilor ELCEN cu privire la strategia de reorganizare avută în vedere pentru Electrocentrale București SA", afirmă KPMG.
În concluzie, practicianul în insolvență solicită administratorului special să-i comunice intenția și demersurile efectuate în relația cu acționarii ELCEN în stabilirea strategiei de reorganizare a companiei, în condițiile prezentate în document, precum și sursele de finanțare identificate pentru asigurarea sustenabilității strategiei de reorganizare, achitarea datoriilor față de creditori și implementarea investițiilor programate la ELCEN.
"În cazul în care Consiliul General al Municipiului București (CGMB) nu mai este interesat de achiziționarea acțiunilor ELCEN deținute de Ministerul Energiei și Romgaz în vederea formării SACET conform Legii 325/2006, vă rugăm să ne comunicați care este strategia de reorganizare urmărită și care sunt sursele de finanțare astfel încât aceasta să poată fi propusă creditorilor prin intermediul unui plan de reorganizare în termenul procedural (estimat a fi februarie – martie 2018)", conchide KPMG Restructuring.
De menționat că RADET a depus deja tabelul definitiv al creanțelor pe 29 noiembrie și a cerut judecătorului sindic prelungirea cu 30 de zile a termenului legal de depunere a planului de reorganizare, din cauza faptului că Primăria Capitalei nu a preluat încă ELCEN, pentru ca acesta să fie absorbit ulterior de RADET, operațiune care constituie baza reorganizării RADET, după cum reiese dintr-un raport recent al administratorului judiciar Rominsolv.
Fragment din ultimul raport de activitate al RADET, întocmit de administratorul judiciar Rominsolv, datat 29.11.2017
Pe 30 iunie, primarul general Gabriela Firea declara că municipalitatea Capitalei va cumpăra ELCEN la valoarea nominală a acțiunilor companiei, de 10 lei/titlu, înscrisă în actul constitutiv al acesteia, adică cu un preț total de 715,83 milioane lei. Declarații similare fuseseră făcute anterior și de reprezentanți ai Guvernului, precizându-se că, ulterior, se are în vedere fuziunea dintre cele două entități, care va avea ca rezultat, printre altele, ștergerea imensei datorii istorice a RADET către ELCEN.
OUG nr. 61/2017 prevede însă că Ministerul Energiei va înainta un preț de ofertă potențialului cumpărător, iar acesta va fi stabilit în baza unui raport de evaluare, efectuat de către un evaluator independent. "Vânzarea pachetului de acțiuni se va realiza la valoarea cea mai mare dintre valoarea rezultată din raportul de evaluare și valoarea nominală a pachetului de acțiuni rezultată prin aplicarea valorii nominale a acțiunii la numărul de acțiuni vândute", stipulează actul normativ.
Ultima evaluare a ELCEN a fost efectuată în 2013. Trebuie precizat că, atunci, nu a fost evaluată compania cu tot cu business-ul său, ci doar bunurile acesteia, respectiv terenurile, construcțiile, instalațiile, echipamentele, mijloacele de transport, mobilierul și birotica.
Valoarea totală rezultată a fost de circa 2,98 miliarde lei. Aceasta nu este echivalentă cu valoarea companiei ca atare la acea dată, pentru că nu au fost luate în calcul situația financiară și operațională a acesteia, fluxurile de numerar, creanțele și datoriile. În plus, între timp, ELCEN a intrat în insolvență. Mai mult, doar terenurile au fost evaluate prin raportare la piață, care și ea s-a schimbat de atunci, iar restul activelor au fost evaluate la prețul de cost/înlocuire, minus uzura.
DOCUMENTUL INTEGRAL