Componenta de 10% reglementată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE) a dispărut de la 1 ianuarie, clienții care nu au optat pentru piața concurențială urmând să achite factura la energie la un preț în totalitate dependent de cel la care furnizorii cumpără electricitate pe bursă. În continuare, în România, cum a arătat ieri Profit.ro, peste 90% din clienții casnici nu și-au exprimat dorința de a ieși pe piața concurențială.
Clienții casnici care nu au optat pentru intrarea pe piața concurențială au rămas la aceiași furnizori de ultimă instanță (FUI) și vor fi facturați la un tarif CPC (de piață concurențială) care, în mod normal, nu poate depăși cu 8% media prețului de achiziție a energiei electrice de pe piețele la termen OPCOM în trimestrul anterior. Ei vor achita un preț variabil și nu unul fix (precum cei care au preferat să semneze contracte pe piața concurențială) pentru energia furnizată.
Astfel, în lunile (trimestrele, ANRE aprobând noile tarife trimestrial) în care furnizorii vor plăti prețuri considerabil mai mari pe piața spot (cum a fost situația din ultima iarnă), iar diferența dintre prețul mediu pe piața spot (PZU - piața pentru ziua următoare) și cel pe celelalte piețe la termen este mai mare de 10%, ANRE va putea aviza o majorare a tarifului CPC care să ilustreze noua situație a majorării prețului de achiziție a energiei electrice de către FUI.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În prezent, ofertele furnizorilor de pe piața concurențială sunt mai reduse cu peste 10% față de cele de pe piața reglementată. În plus, pe perioada contractuală, clientul care optează pentru regim concurențial beneficiază de un preț fix pe KWh, indiferent de prețul de achiziție al energiei electrice de către furnizor. Astfel, cel puțin în lunile de iarnă, foarte probabil, va plăti un preț pe KWh sub prețul de achiziție al furnizorului. În cazul rămânerii în regimul reglementat de furnizare a energiei electrice, prețul pe KWh va fluctua trimestrial, fiind aprobat pentru fiecare Furnizor de ultimă instanță în parte de ANRE, pe baza documentelor depuse care să justifice prețurile de achiziție a energiei electrice de către aceștia
Clienții casnici care au optat pentru piața concurențială își asumă la rândul lor riscuri. În primul rând, faptul că nu se mai pot întoarce în regimul (semi)reglementat. Odată ce au optat pentru cel concurențial, vor rămâne definitiv în acel regim.
CITEȘTE ȘI Au fost stabilite prețurile cu care românii cu panouri solare pe case își vor putea vinde energia produsă distribuitorilor. Încă nu se știe cum vor fi impozitațiÎn al doilea rând, pe termen lung, există un risc al majorării prețurilor. Chiar dacă oferta inițială (pe 1 sau 2 ani) este sub cea de pe piața reglementată, la finalul acestei perioade, profitând de faptul că este deja prizonierul regimului concurențial (nu poate reveni la cel semireglementat), furnizorul ar putea să-i facă o nouă ofertă mai puțin avantajoasă. Soluția sa este aceea de a solicita oferte de la ceilalți peste 150 de furnizori concurenți, să o aleagă pe cea mai convenabilă și să-și schimbe astfel furnizorul.
Astfel, deși ANRE nu va mai putea limita creșterea prețului la KWh în regimul concurențial, acest lucru o face chiar competiția dintre furnizori. Indirect, și limitarea creșterii de 8% de pe piața care va rămâne semireglementată va avea un efect asupra posibilităților de majorare a KWh pe piața concurențială. Furnizorii nu pot face în mod normal oferte superioare celor de pe piața semireglementată de ANRE dacă vor să atragă în continuare clienți noi în regim concurențial.
În plus, orice consumator de pe piața concurențială își poate schimba gratuit furnizorul în cazul în care a primit o ofertă mai bună, înaintea expirării contractului cu vechiul furnizor. Perioada contractuală îl obligă doar pe furnizor să asigure cantitatea de energie contractată la prețul fix din contract pe respectiva perioadă. Această posibilitate majorează concurența între furnizori, limitându-le posibilitatea de a diferenția ofertele după regimul clientului, vechi sau nou (pe care vrea să-l atragă cu o ofertă mai avantajoasă).