Transelectrica, operatorul sistemului energetic național, a angajat o subsidiară locală a gigantului francez de utilități Engie pentru a-i elabora un studiu privind posibilitatea de a instala în rețeaua de transport baterii de stocare a energiei electrice, scopul fiind reducerea costurilor companiei cu acoperirea pierderilor de curent electric din rețea, așa-numitul consum propriu tehnologic (CPT) al Transelectrica, care în prezent este asigurată prin achiziții de energie de la producători pe bursa de profil OPCOM.
Astfel, firma Tractabel Engineering SA, controlată de Engie, are la dispoziție 9 luni pentru a realiza studiul, valoarea totală a contractului atribuit recent de Transelectrica în urma unei licitații fiind de circa 172.000 lei cu tot cu TVA.
"Cheltuielile cu consumul propriu tehnologic în rețeaua electrică de transport reprezintă una dintre cele mai mari componente în bugetul companiei. Aceste cheltuieli sunt influențate atât de valoarea CPT realizat, cât și de prețul de achiziție a energiei necesare pentru compensarea pierderilor respective. Având în vedere că energia respectivă se achiziționează de pe mai multe piețe, cea mai scumpă dintre acestea fiind, de regulă, piața de echilibrare, pentru reducerea cheltuielilor totale cu compensarea CPT este foarte benefică reducerea cantităților tranzacționate pe piața de echilibrare. Acest lucru se poate realiza fie printr-o prognoză pentru ziua următoare sau la nivel intrazilnic cu o precizie ridicată, fie prin instalarea unui sistem de stocare care să poată absorbi/produce energie astfel încât să contribuie la reducerea dezechilibrelor tranzacționate pe piața de echilibrare. Studiul propune analiza oportunității instalării în rețeaua electrică de transport a unui astfel de sistem de stocare a energiei electrice", se arată în documentele de atribuire ale licitației.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Potrivit reglementărilor și deciziilor ANRE, Transelectrica își recuperează din tariful reglementat de transport suportat de consumatori doar o parte din cheltuielile cu achiziția de energie pentru acoperirea CPT, raportat la un anumit standard de performanță privind menținerea la un nivel cât mai redus a ponderii pierderilor în totalul energiei electrice intrate în rețea.
Anul trecut, scumpirea energiei electrice pe OPCOM a determinat și creșterea cheltuielilor Transelectrica cu acoperirea CPT, deși nivelul fizic al pierderilor de curent din rețea a scăzut anul trecut, cu 0,14 puncte procentuale, la 2,18% din energia transportată. Astfel, aceste cheltuieli au ajuns la 207 milioane lei, față de 183 milioane lei în 2016, și au reprezentat 29% din totalul costurilor operaționale ale Transelectrica de pe segmentul de activități cu profit permis.
"În anul 2017, aceste cheltuieli au fost mai mari cu suma de 24 milioane lei comparativ cu cele înregistrate în anul 2016, în condițiile diminuării cantității de energie electrică necesară acoperirii CPT în rețeaua electrică de transport cu circa 4,6% (de la 1.014.566 MWh în anul 2016 la 968.042 MWh în anul 2017). În anul 2017, energia pentru acoperirea CPT a fost achiziționată de pe piața liberă de energie electrică, respectiv Piața Centralizată a Contractelor Bilaterale (PCCB), Piața pentru Ziua Următoare (PZU), Piața de Echilibrare (PE) și Piața Intrazilnică (PI) la prețul mediu de achiziție de 213,7 lei/MWh, comparativ cu prețul mediu de achiziție de 180,3 lei/MWh, în anul 2016", se menționează în raportul preliminar al Transelectrica pe 2017.
CITEȘTE ȘI ANAT: Ministerul Turismului a dat înapoi 3,5 milioane euro necheltuiți din bugetul de promovare și n-a fost în stare să plătească zeci de mii de euro să apară în cataloagele turoperatorilor germani
Printre obiectivele studiului se numără evaluarea stadiului actual al instalării sistemelor de stocare a energiei electrice și prezentarea unor eventuale modele de piață din alte sisteme energetice europene, determinarea oportunității instalării în rețeaua românească de transport de energie a unor astfel de sisteme, determinarea capacității totale și a numărului necesar de astfel de baterii, o analiză cost-beneficiu și o estimare a costurilor în lei ale unui astfel de proiect. Consultanții vor mai trebui să estimeze durata de recuperare a investiției și rata internă de rentabilitate a acesteia.
"În situația în care realizarea investiției rezultă ca necesară și oportună, studiul va realiza caietul de sarcini care să stea la baza elaborării studiului de fezabilitate pentru un proiect pilot privind instalarea unui astfel de sistem în rețeaua electrică de transport", se mai afirmă în documentele licitație câștigate de Tractebel Engineering.
Profitul net al Transelectrica s-a prăbușit anul trecut, comprimându-se cu peste 90%, de la 272,36 milioane lei în 2016 la doar 26,44 milioane lei în 2017, din cauza reducerii tarifelor reglementate percepute de companie, aprobate de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei (ANRE), dar și a majorării cheltuielilor cu achiziția de energie, pe fondul scumpirii ample a acesteia. Compania este controată de stat, prin Ministerul Economiei, cu 56,7% din acțiuni.
Sectorul echipamentelor de stocare a energiei a cunoscut o dezvoltare intensă în ultimii ani, determinată de necesitatea de a compensa intermitența producției de energie din surse regenerabile, eoliene și solare, cu pondere tot mai mare în mixurile energetice ale țărilor și care afectează echilibrul în funcționare al rețelelor.
CITEȘTE ȘI Alex Milcev, EY: Tranzacționarea cripto-monedelor – o piață mult prea mare pentru a rămâne în afara legislației fiscale
Cel mai spectaculos și mai mediatizat proiect recent a fost racordarea, în decembrie anul trecut, a celei mai mari baterii de stocare de energie din lume, dezvoltată de grupul Tesla al antreprenorului Elon Musk, la rețeaua de distribuție a energiei din provincia Australia de Sud a statului omonim. Sistemul de baterii litiu-ion are o capacitate totală de 100 MW și poate alimenta cu electricitate circa 30.000 de locuințe. El a fost conectat la un parc eolian din regiune.
Provincia Australia de Sud a fost în întregime privată de electricitate în 2016, în urma unor vânturi violente și ploi torențiale. Sistemul de stocare a fost instalat pentru a face față întreruperilor totale de alimentare cu energie din rețeaua de distribuție din regiune.
Proiectul a pornit de la un pariu lansat în martie 2017 de Musk. Într-un schimb de mesaje pe Twitter, șeful Tesla a promis atunci că va instala bateriile Powerpack în 100 de zile de la semnarea contractului de interconectare, în caz contrar urmând să achite costurile proiectului. Acesta este finanțat printr-un program guvernamental în valoare de 510 milioane dolari australieni.
La puțin timp de la instalare, sistemul de baterii al Tesla a intervenit pentru a compensa ieșirea din producție a unei mari termocentrale pe cărbune din Australia de Sud, injectând 7 MW de energie în rețea în interval de milisecunde. În alte situații, sistemul absoarbe excesul de energie din rețea (cu posibilitatea de a-l reintroduce ulterior contra cost, la nevoie), la prețuri care au ajuns și la 1.000 dolari australieni/MWh.